۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
آیا واکسن های روسی و چینی لختگی خون ایجاد می کند؟
اما و اگرهای واکسن های کرونا؛

آیا واکسن های روسی و چینی لختگی خون ایجاد می کند؟

استفاده از واکسن های استرازنکا و جانسون و جانسون به دلیل ایجاد لختگی خون در شمار اندکی از دریافت کنندگان واکسن به حالت تعلیق درآمده اند ولی روسها و چینی ها واکسن های خود را مصون از این مشکل می دانند.

بازار؛ گروه بین الملل: تولید واکسن کرونا بزرگترین چالش دنیا در سال ۲۰۲۰ بود. چالشی که انتظار می رفت بعد از عرضه چندین واکسن به بازار جهان به پایان خود رسیده باشد ولی خبرهای این روزها نشان می دهد که چالش همچنان ادامه دارد.

خبر ایجاد لخته خون در شمار بسیار محدودی از افرادی که واکسن آسترازنکا را دریافت کرده بودند باعث شد تا برخی از کشورهای اروپایی  استفاده از ان را متوقف کنند. البته بررسی ها نشان داد که تنها یک نفر از هر ۴ تا ۶ میلیون نفری که واکسن را دریافت می کنند، احتمال تجربه لخته خون در بدن را دارند و تعداد بسیار کمتری جان خود را از دست می دهند.

پژوهشگران استرالیایی بعد از گزارش سه مورد لختگی خون در افراد دریافت کننده واکسن این طور اعلام کردند که احتمال تجربه لختگی خون در افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده اند ۹ برابر بیشتر از افرادی است که این بیماری مبتلا نشده اند. آنها لخته شدن خون را در اثر ویروس اصلی که پیش از دریافت واکسن وارد بدن فرد شده بود، می دانند و بر این باورند همین عامل است که باعث این مشکل شده است.

در این کشور استفاده از واکسن استرازنکا متوقف نشده است ولی استفاده از ان برای افراد بالاتر از ۵۰ سال توصیه شده است. بر مبنای مطالعات انجام شده در این کشور اغلب افرادی که تجربه لخته شدن خون بعد از دریافت واکسن را داشته اند در سنین کمتر از ۵۰ سال قرار داشتند. در استرالیا افرادی که کمتر از ۵۰ سال دارند واکسن فایزر را دریافت می کنند.

از واکسن جانسون و جانسون چه خبر
اما واکسن دیگری که دنیا چشم امید زیادی به ان داشت، واکسن جانسون و جانسون بود. این واکسن امریکایی که تنها با یک دوز ایمنی لازم را در بدن افراد برای مقابله با کرونا ایجاد می کرد هم باعث ایجاد لخته خون در شمار معدودی از افراد دریافت کننده واکسن شده است. در نتیجه در امریکا و شمار زیادی از کشورهای اروپایی استفاده از واکسن متوقف شد و از سرگیری استفاده از ان منوط به تکمیل مطالعات در مورد ارتباط بین لختگی خون افراد و دریافت واکسن شد.

در شماری از کشورها از قبیل استرالیا تصمیم بر این شد که اصلا واکسن مورد بررسی قرار نگیرد و تایید نشود. وزارت بهداشت استرالیا دلیل این مساله را شباهت زیاد فرایند تولید این واکسن با واکسن آسترازنکا دانست. البته شرکت جانسون و جانسون این دیدگاه را رد کرده است و یکی از پژوهشگران ارشد ان در مقاله ای که در نشریه پزشکی لندن منتشر کرده است نوشت: «با اینکه هر دو واکسن از ویروس ضعیف شده سرما خوردگی تولید شده اند ولی کارکرد و نحوه اثر گذاری انها کاملا با هم متفاوت است. در ضمن تا کنون ارتباط بین لخته شدن خون در بدن افراد و دریافت واکسن جانسون و جانسون به اثبات نرسیده است.»تا کنون شش نفر در امریکا بعد از دریافت واکسن جانسون و جانسون دچار لخته خون در مغز شدند.

واکسن های چینی و روسی خود را ایمن می دانند
اما در این فضا شرکتهای داروسازی چینی و روسی همواره اخباری در مورد عدم ارایه اطلاعات در مورد عوارض منفی شدید، مرگ یا بحران های سلامتی جدی در افراد دریافت کننده واکسن می دهند. خبری که در فضای کنونی اقتصاد دنیا نوید بخش است.

دولت روسیه در گزارشی با انتشار این خبر که بالغ بر ۱۰میلیون نفر در کشور واکسن کرونا را دریافت کرده اند، در بیانیه ای نوشت: «تا کنون هیچ یک از افراد دریافت کننده واکسن اسپوتنیک وی و دو واکسن دیگری که در کشور استفاده می شود، لخته خون یا بحران سلامتی جدی را تجربه نکرده اند. هیچ مرگی مرتبط با واکسن گزارش نشده است و در تمانی خبرها از کارایی بالای واکسن صحبت شده است.»

در چین هم بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر با واکسن های تولید چین واکسینه شده اند و شمار زیادی از افراد چینی که برای کار یا تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند هم واکسینه شده اند. هیچ یک از این افراد در اثر واکسن با مشکل روبرو نشده اند و اغلب انها حتی تجربه ابتلای به  نوع خفیف بیماری را هم نداشته اند.

شرکت کانسینو چین، که واکسنی با تکنولوژی مشابه واکسن آسترازنکا تولید کرده است اعلام کرد بالغ بر یک میلیون دوز واکسن تا کنون تزریق شده است و هیچ یک از افراد تجربه لختگی خون را نداشته اند. این شرکت تلاش کرده است تا از نشان دادن هرگونه قرابت به فرایند تولید واکسن آسترازنکا خودداری کند.

کد خبر: ۸۳٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      6 1
      من واکسن چینی تزریق کردم وعلایم لخته شدن در ساق پا را دارم کبودی و.... در بالای قوزک کی گفته عوارض ندارد اگر مسیولین می گویید نه تماس بگیرند
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      13 1
      پدر من بعد از ده روز از تزریق واکسن سینو فارم دچار سکته مغزی شد