۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
پروژه «اینستاگرام کودکان» در راه
«بازار» گزارش می دهد

پروژه «اینستاگرام کودکان» در راه

روز گذشته «مارک زاکر برگ» مدیر عامل اینستاگرام از توسعه پلتفرم مخصوص کودکان تحت عنوان «babyish insta » خبر دادکه مختص کودکان زیر ۱۳ سال است؛ این خبر در اولین ساعات انتشار مخالفت هایی را بدنبال داشت.

به گزارش بازار به نقل از نیویورک تایمز ، در هفته ای که گذشت، مارک زاکر برگ، مدیر عامل اینستاگرام از توسعه پلتفرم مخصوص کودکان زیر ۱۳ سال خبر داد؛ این پروژه جدید babyish insta نام دارد و قرار است از نمایه های کاملا کنترل شده مخصوص کودکان استفاده کند ؛ البته لازم به ذکر است، این تصمیم اینستاگرام در پی شکایت های قانونگذاران و والدین مبنی بر عدم قابلیت شناسایی کاربران زیر سن قانونی و مراقبت از کودکان در برابر شکارچیان جنسی اتخاذ شده است.

به گفته مارک زاکر برگ مدیرعامل اینستاگرام، در این فضا با توجه به گستردگی دامنه آن، مخفی بودن هویت کاربران، سرعت بالا، فرامرزی بودن، فقدان مکانیزم اعمال صلاحیت دولت ها می تواند بر حوزه شناخت و ادراک کاربران تأثیر عمیقی گذاشته و افراد به خصوص کودکان و نوجوانان را با خطرات خاص مواجه کند. از این رو حقوق کودک باید از سوی دولت ها و سایر نهادهای دولتی و مدنی و سایر متولیان امور کودکان مورد حمایت و صیانت ویژه قرار گیرد و همین امر ما را بر آن داشت که کودکان را در برابر خطرات احتمالی پلتفرم خود مصون بداریم.

استفانی اوتوی سخنگوی فیسبوک نیز در این رابطه گفت: اینستاگرام در مراحل آغازین توسعه سرویس کودکان است که به عنوان یک پروژه مهم قلمداد می شود تا افرادی که دارای سن زیر ۱۳ سال هستند را از محتویات اینستاگرام بزرگسالان دور نگه دارد.

به گفته  اوتوی، سیاست اولیه اینستاگرام ایجاد دسترسی برای کاربران بالای ۱۳ سال است، اما متاسفانه ما شاهد کاربران زیر سن مد نظر هستیم که با ایجاد تغییرات و ورود اطلاعات نادرست مراحل ایجاد حساب کاربری را طی می کند و به صورت غیرقانونی به اینستاگرام بزرگسالان وارد می شوند و  به تمامی محتویات و تبلیغات ارائه شده دسترسی پیدا می کنند؛ البته اینستاگرام در حال حاضر بر روی روش های age-verification برای کنترل سن کاربران کار می کند تا مانع ورود افراد غیر مجاز شود.

وی در ادامه افزود: در اینستاگرام کودکان از تبلیغات استفاده نمی شود و تمامی نمایه ها با همکاری متخصصین حوزه سلامت و امنیت کودکان طراحی خواهند شد؛ ما در نظر داریم دسترسی کودکان را با الزامات امنیتی و محدودیت های سنی افزایش دهیم تا احتمال هرگونه آسیب روانی از طریق شبکه های مجازی را به حداقل برسانیم.

گفتنی است، خبر توسعه اینستاگرام کودکان به مزاج بسیاری از فعالین حقوق کاربران خوش نیامده است و در اولین ساعات انتشار خبر فوق  اعلامیه های را برای لغو این تصمیم منتشر کرده اند؛ این مجمع که متشکل از گروهای فعال در حوزه صیانت از حقوق کودک و نوجوان در فضای مجازی است، از مدیران اینستاگرام در خواست کردند تا پروژه نسخه اینستاگرام  برای کاربران زیر ۱۳ سال را لغو کند؛ این مجمع شامل شورای کودکان و رسانه استرالیا، مرکز دموکراسی دیجیتال واشنگتن، کمیته حمایت از حقوق کاربران مجازی و بنیاد حقوق کاربر انگلستان است.

این فعالان با نظر مدیران اینستاگرام کاملا مخالف بوده و هشدار دادند که  نسخه کودکان مشکلات مجازی رایج  را کاهش نمی دهد چرا که بسیاری از کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله با حساب های اینستاگرام هیچ تمایلی  به  نسخه کودکانه نداشته و همین امر تخطی از قوانین اینستاگرام بزرگسالان را افزایش خواهد داد؛ همچنین این گروه بر این باورند فضای اینستاگرام کودکان می تواند فضای ارسال تصاویر و فیلم های  نامناسب را ایجاد کند که در پی آن بستر سوء استفاده از طریق بزرگسالان غیر مجاز را افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است، مدیران اینستاگرام و فیسبوک هنوز هیچ واکنشی در مقابل هشدارها و انتقادهای این مجمع از خود نشان نداده اند.
 

کد خبر: ۸۳٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha