۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
تغییر دوباره دامنه نوسان و اما و اگرهای جدید؛ نظر متفاوت کارشناسان
بازار بررسی می‌کند؛

تغییر دوباره دامنه نوسان و اما و اگرهای جدید؛ نظر متفاوت کارشناسان

کارشناسان معتقدند تنها مشکل بورس در این روزها عدم تقاضا است اما تقویت تقاضا بسیار مشکل خواهد بود.

وحید بلالی؛ بازار: سازمان بورس در آخرین تصمیم خود برای سازماندهی بورس دامنه نوسان بورس را از منفی ۲ تا مثبت ۶ به منفی ۳ و مثبت ۶ اعلام کرد. در این تصمیم تنها یک درصد به دامنه منفی افزوده شده و دامنه نوسان نامتقارن همچنان ادامه یافته است، این تصمیم قرار است از ابتدای اردیبهشت یعنی چهارشنبه همین هفته اجرایی شود.

تصمیم مهم دیگری که علاوه بر دامنه نوسان نامتقارن گرفته شد تجدید نظر در گره معاملاتی بود که مقرر شد با هدف نقدشوندگی بیشتر این قانون اجرایی شود، در تغییرات جدید مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش یافت از نظر سازمان بورس دامه نوسان در گره معاملاتی دو برابر دامنه نوسان صورت گرفت یعنی در روزی که معاملات یک نماد گره بخورد دامنه نوسان منفی ۶ و مثبت ۱۲ درصد می شود، تنها نکته مثبت این قانون نقدشوندگی بیشتر در یک نماد است اما ممکن است قیمت پایانی یک نماد در یک روز منفی ۶ درصد برسد و در روز صف خرید قیمت پایانی به مثبت ۱۲ درصد برسد. البته قانون گره معاملاتی بیشتر در زمان هایی که یک نماد در صف فروش قفل شود اعمال خواهد شد.

مهرداد پایدار: فکری به حال نقدینگی بورس کنید وگرنه با کم و زیاد کردن دامنه اتفاق خاصی در بازار نمی افتد، از طرفی چون ثبات و عدم تغییرات مکرر بسیار پر اهمیت است تغییر پی در پی دامنه نوسان نتیجه خوبی نخواهد داشت و باعث سردرگمی سرمایه گذاران خواهد شد

این قانون در گروه های تلگرامی و اتاق های کلاب هاوس انعکاس ویژه ای داشته و برخی از این قانون استقبال کرده و برخی این قانون را باعث از دست دادن حمایت های شاخص کل تعبیر کرده اند، آن چیزی که مشخص است شورای عالی بورس با نامتقارن کردن دامنه نوسان قبل از سال ۱۴۰۰ سعی داشت اصلاح بازار را از میزان ریزش به زمان ریزش تغییر دهد، یعنی بازار بیش از آنکه حمایت های مهم را از دست دهد و به زیر یک میلیون واحد برسد مشمول اصلاح فرسایشی و زمانی شود در نتیجه این قانون بسیاری از نمادها پایانی اندکی را پر کرده و با یک مثبت ۶ درصد می توانست این نماد بازده مثبتی کسب کند.

قاسم حقانی نسب: کاهش سود سپرده بانکی به تنهایی می تواند بازار سرمایه را سودده کند و هر سرمایه گذاری با سرمایه کلان به علت ریسک بالا حاضر نیست به بازار کریپتو برود و افراد با سرمایه بسیار کمتر خود در این بازار حاضر خواهند شد و این بازار خطری برای بازار سرمایه ندارد

فرسایشی شدن زمانی بازار باعث شد سازمان بورس دامنه منفی را یک درصد بیشتر اضافه کند اما عده ای می گویند این اقدام شاید در شرایط فعلی درست نباشد زیرا مشکل اصلی بازار عدم تقاضا است نه عرضه زیاد، خریداری در بازار وجود ندارد و بسیاری از پول های میلیاردی که به بازار جهت می دهند در سپرده های بانکی و یا در صندوق های بادرآمد ثابت پارک شده اند و منتظر رفع بلاتکلیفی در اقتصاد ایران هستند که مهمترین بلاتکلیفی را می توان مساله برجام و مشخص شدن رئیس جمهور بعدی و حتی کاندیدای نهایی ریاست جمهوری دانست.

مهدی ساسانی: در اولین تعادل بازار سرمایه تعداد زیادی نقدینگی از بورس ایران خارج خواهد شد و راهی بازارهای کریپتو خواهد شد

مهرداد پایدار کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است: فکری به حال نقدینگی بورس کنید وگرنه با کم و زیاد کردن دامنه اتفاق خاصی در بازار نمی افتد، از طرفی چون ثبات و عدم تغییرات مکرر بسیار پر اهمیت است تغییر پی در پی دامنه نوسان نتیجه خوبی نخواهد داشت و باعث سردرگمی سرمایه گذاران خواهد شد، برخوردهای چکشی با بزرگان بازار ماه هاست جلوی تقاضای این عده را گرفته است ، اگر شرکت هایی که مارکت کپ متوسط و کوچکی نسبت به شرکت های مانند فولاد، فملی و یا شپن دارند متعادل می شدند طبق روالی که بازار به صورت طبیعی در ادوار گذشته داشته تقاضا در سهم های بزرگ نیز تحریک شده و شاخص کل صعودی می شد، هر نوع قانون و دستور العمل و شیوه نامه ای که جلوی تقاضا را بگیرد اشتباه است و تنها مشکل این روزهای بازار عدم تقاضا است.

دکتر جعفر عزیزی: بورس جای نگرانی ندارد، بورس حداکثر بعد از دولت جدید صعودی خواهد شد،  دلار در سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۵ هزار تومان خواهد رسید و دولت نه قصد دارد قیمت ارز را پایین بیاورد و دیگر می تواند با ارزپاشی این کار را انجام دهد و این کار جز از دست دادن منابع ارزی ثمر دیگری ندارد

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است:" منطقی نگاه کنیم در سال جدید ارزهای دیجیتال سر و صدای زیادی به پا کرده اند و الحق سودهای خوبی هم داده اند، الان هم در اولین تعادل بازار سرمایه تعداد زیادی نقدینگی از بورس ایران خارج خواهد شد و راهی بازارهای کریپتو خواهد شد، اینکه افرادی که الان تازه قصد دارند به این بازار وارد شوند سود خواهند کرد یا ضرر زمان این نکته را مشخص خواهد کرد اما این واقعیت که خیلی از مردم به بورس ایران بی اعتماد شده و مترصد خروج از بازار سرمایه به محض بازگشت ضرر هستند را نمی شود کتمان کرد و مدیران اقتصادی کشور باید به فکر این واقعیت باشند هر چه در این چهار دهه در اقتصاد کشور دیدیدم بی مدیریتی بود.

دکتر جعفر عزیزی از کارشناسان بازار سرمایه است که در بیشتر کلاب هاوس های بورسی حضور دارد این کارشناس ارشد بورس معتقد است: بورس جای نگرانی ندارد، بورس حداکثر بعد از دولت جدید صعودی خواهد شد، از نظر این کارشناس بورس، دلار در سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۵ هزار تومان خواهد رسید و دولت نه قصد دارد قیمت ارز را پایین بیاورد و دیگر می تواند با ارزپاشی این کار را انجام دهد و این کار جز از دست دادن منابع ارزی ثمر دیگری ندارد. بر اساس نظر این کارشناس برجام اجرایی خواهد شد و این بهانه ای دیگر برای صعود بورس در سال ۱۴۰۰ است زیرا سایه بلاتکلیفی از این بازار خارج خواهد شد.

قاسم حقانی نسبت دیگر فعال بازار سرمایه نیز معتقد است: کاهش سود سپرده بانکی به تنهایی می تواند بازار سرمایه را سودده کند و هر سرمایه گذاری با سرمایه کلان به علت ریسک بالا حاضر نیست به بازار کریپتو برود و افراد با سرمایه بسیار کمتر خود در این بازار حاضر خواهند شد و این بازار خطری برای بازار سرمایه ندارد. 

محسن معماریان مدیرعامل کارگزاری آتیه معتقد است: بورس بازار رسمی سرمایه گذاری در کشور است همچنان که نگرانی برای بازارهای دیگر سرمایه گذاری مانند بازار مسکن و بازار بانکی بی مورد است، نگرانی درباره بازار سرمایه در بلند مدت بی اساس بوده و قطعا این بازار پربازده ترین بازار در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خواهد بود و ریزش های مقطعی همیشه در این بازار بوده و خواهد بود. بازکردن دامنه نوسان در این شرایط اشتباه است و باعث ریزش بیشتر بازار خواهد شد.

حمید اعرابی کارشناس بازار سرمایه معتقد است: دامنه باز بدون پول سرعت ریزش را زیادتر کرده و این کار تنها با بازارگردان معنا پیدا می کند، در ایران تنها یک بازارگردان وجود دارد و تنها بودن بازارگردان باعث تبانی در بازار می شود همان گونه که در کشورهای توسعه یافته بازارگردان ۱۵ مجموعه است. ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سود مجامع است که ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از این مقدار می تواند عدم تقاضای بورس را نجات دهد، برای ریکاوری بازار باید وقت کشی کرد و دامنه منفی باید همان منفی ۲ و دامنه مثبت باید به مثبت ۴ برسد، اگر بازار دوطرفه داشتیم افزایش دامنه مشکلی نداشت، باید بقیه ابزارهای دیگر بازارهای جهانی مانند بازار دوطرفه را احیا کنیم.راه دیگر این است که بازار را دو قسمتی کنند قانونی که در سال گذشته در فرابورس انجام شد و قیمت پایانی منفی زیادی اعمال نمی شد. این پیشنهاد را باید به آقای دهقان دهنوی بگوییم ایشان به فکر این است که مشکل بازار را حل کنند و باید راهنمایی درستی به ایشان داده شود.

حامد مددی کارشناس بازار سرمایه معتقد است: صف فروش سنگینی در بازار وجود ندارد، بنابراین افزایش دامنه نوسان در این شرایط نگرانی ندارد.

برزو حق شناس معتقد است: باید به صورت جدی با قانون حجم مبنای جدید مخالفت کنیم تا سازمان بورس این قانون را اصلاح کند.

علی طباطبایی دیگر کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است: باید اجازه داد سهامداران با دید بلند مدت در این بازار بیشتر ضرر نکنند، الان با این قانون پول های پارک شده در بازار ورود نخواهند کرد و اصلاح بازار طولانی خواهد شد.

حسین اورجلو کارشناس ارشد کارگزاری اقتصاد بیدار می گوید : قانون جدید گره معاملاتی مناسب نبوده و باید اصلاح شود و این قانون خطرناک است.

کد خبر: ۸۳٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha