۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
ظرفیت های بسیار اما سهم کوچک گردشگری از درآمدزایی در البرز
گزارش بازار از گردشگری البرز؛

ظرفیت های بسیار اما سهم کوچک گردشگری از درآمدزایی در البرز

کرج- استان البرز با داشتن جاذبه های طبیعی و برخی جاذبه های تاریخی به دلیل نبود زیرساخت های لازم، بدترین شرایط گردشگری را دارد.

شیما عبدالله خانی؛ بازارتوسعه گردشگری یکی از از اقداماتی است که باعث رونق اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان شده است، به گونه ای که گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمد زا در جهان مطرح است.

استان البرز نیز با داشتن جاذبه های طبیعی و برخی جاذبه های تاریخی دارای بسترهای مناسب برای رونق گردشگری است. جدا از شرایط کرونا که به گفته مسئولان استان بدترین شرایط را برای گردشگری در استان ایجاد کرده است، زیرساخت‌های مناسب گردشگری و حتی معرفی جامعی از آثارتاریخی و طبیعی گردشگری استان صورت نگرفته است.

به گونه‌ای که حتی بسیاری از مردم البرز از وجود برخی جاذبه‌های تاریخی یا طبیعی در استان مطلع نیستند.

بدتراینکه برخی جاذبه های تاریخی استان در نبود بودجه یا سرمایه گذار مناسب برای ترمیم و بهره وری مناسب سال ها بلا استفاده مانده اند و از ظرفیت آنها برای گردشگری استفاده نشده است، این درحالیست که استان البرز به دلیل اینکه در مسیر حداقل ۱۴ استان قرار دارد، می تواند در زمینه جذب گردشگر موفق باشد اما اکنون این ظرفیت ها چون مرواریدی در صدف به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.

البته کاخ مروارید بارزترین مثال این مروارید در صدف است که اگر به اداره کل میراث فرهنگی استان تحویل داده شود و به خوبی در جهت اهداف توسعه گردشگری در استان مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری در کشور تبدیل شود.

حتی رونق صنایع دستی استان نیز با توسعه گردشگری است که حاصل می شود بنابراین توجه بیشتر و هم افزایی تمام نهادهای مرتبط از میراث فرهنگی تا مدیریت شهری و آژانس های گردشگری برای رونق هر چه بیشتر این صنعت در استان ضروری است.

معرفی آثار و فراهم کردن زیر ساخت ها دو مولفه مهم در جذب گردشگر
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه البرز ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری دارد، تصریح کرد: این استان در مرکز جمعیتی ایران قرار گرفته و به دلیل داشتن جاذبه های بی بدیل طبیعی و تاریخی می تواند مورد توجه گردشگران واقع شود اما دو نکته مهم وجود دارد.

اول اطلاع رسانی و معرفی این آثار که بر عهده ما و ادارات فرهنگی، صدا و سیما و شرکت های گردشگری است. موضوع دوم فراهم کردن زیر ساخت هاست که شامل امکاناتی است که یک گردشگر نیاز دارد.

طبیعتا این امکانات شامل اماکن اقامتی، بهداشتی، درمانی و همچنین فراهم کردن چارچوبی برای بازدید گردشگران است.

ظرفیت های بسیار اما سهم کوچک گردشگری از درآمدزایی در البرز

به گفته «فریدون محمدی» این زیر ساخت ها در شهر کرج تا حدود زیادی فراهم است اما در دیگر شهرستان های استان در قالب مجوزهای بوم گردی و خانه مسافر، اماکن اقامتی برای مسافران وجود دارد که می تواند فعلا پاسخگو باشد اما برای آینده برنامه های بیشتری داریم و نیاز به اقدامات تکمیلی است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی درصدد راه اندازی واحد بوم گردی در استان است، گفت: مهمترین شهرستان های بوم گردی ما طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد هستند.

اشتهارد با وجود اینکه کویریست ولی از لحاظ بوم گردی اهمیت دارد و زیبایی های فراوانی دارد. امسال برای ساماندهی دست کنده های آن منطقه و تبدیل آن به مرکز اقامتی درخواست هایی وجود داشت که در حال صدور مجوز برای این ساماندهی هستیم.

همچنین به دنبال ایجاد مجموعه اقامتی کمپ کویری دراشتهارد هستیم. در طالقان نیز به همین ترتیب اقامتگاه های بومگردی ایجاد می شوند.

رویداد بین المللی گردشگری لاله های دیزین کلید خورد
وی همچنین درمورد صدور مجوز رویدادهای بین المللی گردشگری لاله های دیزین به سرمایه گذار بومی خبر داد و تصریح کرد: با این اوصاف رویداد بین المللی گردشگری درمجموعه فرهنگی، ورزشی و گردشگری دیزین از پانزدهم اردیبهشت تا پانزدهم آبان امسال در دیزین برگزار می شود که اقدامی بسیار خوب است زیرا با اجرای این طرح میزان استفاده مفید از این مجموعه از ۴ ماه به حداقل ۱۰ ماه افزایش می یابد.

محمدی با اشاره به اینکه تورهای البرز گردی در ایام نوروز با رعایت پروتکل های بهداشتی از محل دانشکده کشاورزی آغاز شد، گفت: شرایطی ایجاد کردیم که شرکت های خدمات مسافرتی وگردشگری استان تورهای گردشگری را داشته باشند که با تعامل خوب ریاست این دانشکده از محل پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در کرج آغازشد وشامل بازدید از مکان های تاریخی این مجموعه شامل موزه جانور شناسی، ساختمان مارکف و کاخ سلیمانیه بود.

وی ادامه داد: در ایام نوروز همچنین در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد کاروانسرای ینگی امام، سایت ازبکی و آسیاب مهدی آباد را برای بازدید مردم باز کردیم.

اما با توجه به شرایط کرونا اواخر نوروز این بازدید ها تعطیل شد. به گفته وی حرکت برای رونق گردشگری باید به موازات یکدیگر پیش برود و همزمان گردشگر و سرمایه گذار وجود داشته باشد و مناطق نیز معرفی شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی البرز به برخی آثار تاریخی که می تواند هدف گردشگری در البرز باشند اشاره کرده و تاکید کرد: کوشک ناصری در شهرستانک جزو زیباترین کاخ های ناصر الدین شاه بوده که امسال به بخش خصوصی واگذار شده و قرار داد سی ساله بسته و در حال تبدیل به یک مرکز بزرگ اقامتی و تفریحی است.

وی ادامه داد: همچنین در مورد آثاری چون کاخ مروارید با سپاه پاسداران در تعامل هستیم واین نهاد اعلام آمادگی کرده و در حال معاوضه زمینی با کاخ هستیم که به میراث فرهنگی بازگردانده شود. در این صورت این مکان را نیز به بخش خصوصی واگذار می کنیم و ظرفیت این را دارد که به مهمترین مکان گردشگری در کشور تبدیل شود.

محمدی با اشاره به اینکه نیاز است تا برای رونق گردشگری در استان هم افزایی وجود داشته باشد، گفت: بخشی از فعالیت برعهده میراث فرهنگیست ولی بخش اعظمی از آن با شهرداری ها و فرمانداری ها و دهیاری ها است. ملاک ارزیابی یک شهر خوب پیشرفت آن شهر در زمینه توریسم و گردشگریست و این به نگاه گردشگری شهردار نیز بر می گردد.

ظرفیت های بسیار اما سهم کوچک گردشگری از درآمدزایی در البرز

تعامل مدیریت شهری ومیراث فرهنگی برای رونق گردشگری
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به حمایت شورا و مدیریت شهری از گردشگری در کرج گفت: بر همین اساس مصوبه ای در شورا در اواخر سال ۹۸ به تصویب رسید که تسهیلات در اختیار کسانی که قصد دریافت مجوز ساخت هتل و هتل آپارتمان را دارند، قرار داده شود.

«محمد نبیونی» افزود: علاوه بر آن مصوبه ای برای اعطای تسهیلات برای بازسازی ساختمان های قدیمی با متراژ بالای ۵۰۰ متر که بخواهند فعالیت های گردشگری انجام بدهند و یا از معافیت هایی بهره مند شوند نیز انجام شد.

مناطقی در زمینه ساخت هتل همکاری هایی داشته اند ابتدای خیابان چالوس دو هتل درحال ساخت است که بخشی به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به همکاری هایی با مجموعه سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ادامه داد: از جمله این همکاری ها اینکه بخش فضای سبز کاخ مروارید واقع در مهرشهر به شهرداری برای بازسازی تحویل شد که قابلیت گردشگری آن نیز مورد بهره برداری قرار بگیرد.

قرار بود جشنواره لاله ها که هر ساله در پارک چمران به مناسبت روز فرهنگی البرز برگزار می شود، در این فضا نیز برگزار شود که با توجه به شرایط بیماری کرونا این اتفاق نیافتاد.

این عضو شورای شهر افزود: شهرداری نیز در ایجاد فضاهای گردشگری در شهر فعالیت های خوبی داشته است. از جمله دهکده تفریحی باغستان، پارک ایران کوچک، پارک ۸و نیم هکتاری بین راهی برای مسافران عبوری از البرز و پارک امید در ابتدای جاده چالوس که دارای بلندترین دیوار سبز کشور است همگی در این راستا هستند.

نبیونی در پایان با تاکید بر ضرورت انجام فعالیت های تبلیغاتی برای معرفی آثار گردشگری استان تصریح کرد: در زمینه تبلیغات فعالیت های خوبی انجام نشده است.

فعالیت های صدا و سیما برای معرفی آثار گردشگری استان که در سریال های نوروزی نیز شاهد این اقدام در ابتدا و انتهای تیتراژ برخی سریال ها بودیم، می تواند بسیار موثر باشد.

جانمایی تابلوها و علائم راهنمای مناطق گردشگری در سطح شهر نیز باید با جدیت بیشتری دنبال شود. همانطور که تاکید شد رونق گردشگری یکی از راه های خوب درآمدزایی در دنیاست. چه بسا اشتغالزایی در بخش گردشگری در بسیاری از کشورها حرف اول را می زند.

بنابراین نباید از این ظرفیت عظیمی که در دل استان جای دارد غفلت کرد و تعامل نهاد های مرتبط در بخش دولتی و خصوصی در این زمینه بسیار راهگشاست.

کد خبر: ۸۳٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha