۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
فقط ۳۰ درصد راه های عشایری گیلان مناسب است
رئیس اداره امور عشایری گیلان:

فقط ۳۰ درصد راه های عشایری گیلان مناسب است

تالش- رئیس اداره امور عشایری جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر مرمت و بازسازی ایل راه های عشایری گفت: فقط ۳۰ درصد راه های عشایری مناسب است.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی گیلان، حسن همتی با اشاره به وضعیت آماری تعداد کل عشایر استان گیلان اظهار کرد: تا سال گذشته حدود ۸۰۰ خانوار در استان گیلان معرفی شده بودند که با چندین نوبت اعتراض در تهران و رسیدگی به این موضوع توانستیم، ۲ هزار و ۱۰۵ خانوار عشایری را برای استان گیلان معرفی و راستی آزمایی کنیم و اکنون به این تعداد خدمات می دهیم.

رئیس اداره امور عشایر استان گیلان، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، صومعه سرا، رودبار، املش، رودسر و سیاهکل را از جمله شهرستان های عشایر نشین گیلان دانست و بیان کرد: محصولات عمده عشایر استان تولید گوشت قرمز و شیر است.

وی میزان تولید گوشت قرمز را حدود یکهزار و ۲۲۹ تن و تولید شیر را چهار هزار و ۲۱۰ تن عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی این مقدار گوشت قرمز ۱۲۳ میلیارد تومان و شیر ۴۲ میلیارد و ۱۰۰ تومان است.

۱۷ درصد گوشت قرمز گیلان توسط عشایر تولید می شود
همتی گفت: در حال حاضر میزان دام سبک عشایر ۲۰۸ هزار راس و میزان دام سنگین ۶ هزار و ۶۰۰ راس است و با توجه به هزار و ۲۲۹ تن گوشت قرمز، ۱۷ درصد گوشت قرمز استان گیلان توسط عشایر تولید می شود.

همتی در ادامه، پرداخت یکسری تسهیلات زنجیره گوشت، تامین و توزیع نهاده های دامی (جو، کنستانتره، سبوس، ذرت) و آبرسانی در مناطق ییلاقی در سال گذشته به ارزش ۸۵۰ میلیون تومان، مرمت راه های عشایری که توسط ارزش افزوده شهرستان تالش و ماسال انجام شده، تامین سوخت عشایر (هم کپسول و هم نفت) و بیمه تامین اجتماعی را مهمترین اقداماتی دانست که در یکسال گذشته برای عشایر استان انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه راه های روستایی باید از طریق ارزش افزوده و اعتبارات استانی تامین شوند بیان کرد: عشایر فقط ۳۰ درصد راه مناسب دارند که می توانند از آن حمل و نقل و رفت و آمد داشته باشند و بقیه راه ها نیاز به ترمیم و تکمیل جاده ها دارد.

همتی اظهار کرد: در سال گذشته فقط حدود ۵۰ کیلومتر از محل ارزش افزوده و اعتبار استانی برای راه تالش و ماسال، انجام شده است.

وی بیان کرد: راه این روستاها نیز قبلا احداث شده بود و ما فقط جاده هایی که احتیاج به مرمت، بازسازی و شن ریزی دارند و یا بازسازی جاده ای که ریزش داشته را انجام می دهیم.

همتی در ادامه با اشاره به تحقق بخشیدن به شعار سال اظهار کرد: هدف ما نیز برای عشایر افزایش تولید، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تامین نهاده های دامی است.

وی بیشترین نیاز عشایر را توجه و رسیدگی به راه های روستایی عنوان کرد و افزود: تسهیلات را از تهران دریافت کرده و به عشایر پرداخت می کنیم و به لطف خدا در سال ۹۹ در تامین نهادها هیچ مشکلی نداشتیم و در همه شهرستان ها توزیع کردیم.

کد خبر: ۸۳٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha