۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
ضروری است ایران و امریکا سریعتر به توافق برسند| لزوم لغو فوری تحریمهای ایران
گفتگو با رئیس موسسه کنترل سلاح آمریکا:

ضروری است ایران و امریکا سریعتر به توافق برسند| لزوم لغو فوری تحریمهای ایران

«داریل کیمبال» معتقد است با توجه به شرایط ناشی از همه گیری کرونا لازم و ضروری است تحریمهای ایران سریعتر لغو شوند.

بازار؛ گروه بین الملل: نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین از سر گرفته شده بود، روز شنبه پایان یافت تا جمعه این هفته دور دیگر این مذاکرات آغاز شود.

حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده از سر گرفته شود.

با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرف‌ها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند.

کیمبال از سال ۲۰۰۱ تا کنون مدیر اجرایی انجمن تحقیقاتی کنترل سلاح آمریکاست و در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط نشنال ژورنال به عنوان یکی از ۱۰ چهره تأثیرگذاری که نظریات آنها به شکل گیری سیاست‌های آتی در مورد آینده تسلیحات هسته‌ای کمک می‌کند معرفی شده است.

کیمیال در خصوص نشست وین و دلایل افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به ۶۰ درصد از سوی ایران به خبرنگار بازار گفت: تصمیم به غنی سازی ۶۰ درصدی از سوی ایران یک پیام سیاسی متعاقب حمله به تاسیسات هسته ای ایران بود.

وی تاکید کرد: این اقدام با هدف تحت فشار قرار دادن امریکا جهت بازگشت سریع به برجام صورت گرفت.

مدیر اجرایی انجمن تحقیقاتی کنترل سلاح آمریکا در ادامه تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا به صراحت اعلام کرده که آماده لغو کلیه تحریم های مغایر با برجام و مغایر با مزایایی است که ایران از برجام انتظار دارد اگر ایران مجدداً به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: در عین حال آمریکا حق اعمال تحریم ها را به دلایل غیر هسته ای حفظ می کند. این دلایل به زعم امریکا می تواند موضوعاتی چون تروریسم یا نقض حقوق بشر باشد. بنابراین، کشف اینکه کدام یک از این تحریم ها باید برداشته شود و کدام یک نباید لغو شود؛ پیچیده است.

کیمبال در ادامه یادآور شد: اقدامات تحریمی ترامپ کار را دشوار کرده است. ترامپ تحریمها و مجازاتهایی فراتر از موضوع هسته ای اعمال کرده است که از ذیل برجام این تحریمها را خارج ساخته است.

وی افزود: با وجود این دشواری ها، لازم و ضروری است که ایران و امریکا به توافق برسند تا از تشدید تنشهای هسته ای جلوگیری کنند. در هنگامه همه گیری کرونا لازم است تحریمها برداشته شوند تا مردم ایران تحت فشار نباشند.

کد خبر: ۸۳٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha