۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
دوران طلایی محصولات فولادی

دوران طلایی محصولات فولادی

نرخ محصولات فولادی از ابتدای سال جاری میلادی نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. با این وجود کارشناسان این بازار، شرایط آن را صعودی تخمین می زنند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نرخ محصولات فولادی از ابتدای سال جاری میلادی نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. با این وجود کارشناسان این بازار، شرایط آن را صعودی تخمین می زنند. طی ماه های گذشته در بازار جهانی شاهد افزایش نرخ فروش فولاد بودیم به طوری که در برخی موارد با رکورد جدیدی از قیمت ها رو به رو شدیم. مولفه های بسیاری مانند سیاست کاهش آلایندگی ناشی از انتشار دی‌اکسیدکربن از سوی چین و اعمال فشار روی واحدهای فولادی این کشور و همچنین لغو یا کاهش معافیت مالیاتی صادرات محصولات فولادی چین را باید از مهم‌ترین و اثرگذارترین این عوامل  بر رشد نرخ محصولات فولادی در جهان دانست.

با توجه به روند تولید فولاد در جهان  که در مسیر افزایش قرار گرفته است نمی توان تداوم روند صعودی قیمت را برای این بازار در دراز مدت پیش بینی کرد. در واقع در حال‌ حاضر بهترین زمان برای فروش فولاد در بازار جهانی است که بهره گیری از آن ضروری به‌ نظر می‌رسد.

بازار فروش شمش و محصولات فولادی در یک ماه گذشته روزهای پرالتهابی را ثبت کرد. طبق آمارهای موجود از یک طرف نرخ فروش بیلت در بازارهای اروپایی رو به کاهش گزارش شد و از سوی دیگر، نرخ اسلب و مقاطع تخت فولادی در مسیر افزایش قرار گرفته است. دلایل بسیاری برای رشد نرخ محصولات فولادی طی یک ماه اخیر بیان می‌شود اما توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که چین از ۱۰ سال پیش تاکنون به‌دلیل پیشتازی در تولید، این بازار را مدیریت می‌کند.

بنابراین افزایش مصرف داخلی فولاد و محصولات فولادی چین به‌ویژه پس از تعطیلات سال نو این کشور را باید از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ فولاد در بازارهای جهانی دانست. در ادامه نیز میزان ساخت‌ و ساز مسکن در این کشور در سال آینده رو به رشد خواهد بود. همین افزایش ساخت مسکن نیز خود به‌عنوان یکی ازعوامل افزایش تقاضا برای خرید محصولات فولادی ساختمانی زمینه تقویت نرخ این محصولات را فراهم می‌کند.

در همین بین باید خاطرنشان کرد که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد و محصولات فولادی جهان است. دولت چین در طول سال‌های گذشته برای تقویت صادرات، محرک هایی را در قالب معافیت مالیاتی در اختیار فعالان صنعت فولاد قرار می‌داد تا این بازار تقویت شود. اکنون مقرر شده تا این محرک ها کاهش یابد و در مواردی حتی حذف شود. بدین‌ترتیب سیگنالی از رشد نرخ در آینده نزدیک به بازارهای جهانی تزریق شده است. انتشار اخباری مبنی بر تغییرات مالیات بر صادارت و واردات فولاد چین در طول چند هفته اخیر زمینه رشد قیمت‌ها را در بازارهای جهانی فراهم کرده است؛ چراکه خروج یا کم‌رنگ شدن حضور چین در بازارهای صادراتی فرصت فروش برای سایر صادرکنندگان این محصولات را در بازارهای جهانی تقویت می‌کند.

از مجموع موارد یادشده این‌گونه برداشت می‌شود که فولاد و محصولات فولادی این روزها دوران طلایی قیمت خود را سپری می‌کنند. عوامل متعددی از رشد نرخ این محصول استراتژیک در بازار جهانی تبعیت می‌کند. فارغ از دلایل و شاخصه‌های موثر در این بازار باید تاکید کرد که می‌توان از این فرصت برای ارتقای صادرات و تقویت حضور در بازار جهانی بهره گرفت. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که این فرصت طلایی آنقدرها هم ادامه نخواهد داشت، بنابراین برنده کسانی هستند که این فرصت را غنیمت شمرده و صادرات خود را در همین بازه زمانی تقویت کنند.

کد خبر: ۸۳٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha