۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
اعتقادی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد| قیمت دلار را به مرگ گرفتند که به تب راضی شویم
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

اعتقادی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد| قیمت دلار را به مرگ گرفتند که به تب راضی شویم

همدان-رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه اقتصاد مقاومتی در حد حرف و سربرگ نامه ها و دیوارنویسی باقی مانده،گفت: مدیران اجرایی باید به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته باشند تا آن رااجرا کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، فریدون عباسی دوانی صبح شنبه در نشستی مجازی با مدیران و اهالی رسانه استان همدان با بیان اینکه دستگاه اجرایی کشور، اراده‌ای برای مقابله با رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا ندارند، با اشاره به سال ۱۳۸۲ مطرح کرد: در آن سال، حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و همین تیم فعلی مذاکره کننده، در آن زمان نیز در حال انجام مذاکره با سه کشور انگلیس،  فرانسه و آلمان بودند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مدت دو سالی که این مذاکرات به طول انجامید، تعلیق‌هایی را پذیرفتیم که اسم آن راتعلیق داوطلبانه گذاشتند، اظهار کرد: این عنوان، برای مصرف داخلی بود تا کسی متوجه نشود که چه اتفاقاتی درحال وقوع است اما در حقیقت این تعلیق ها داوطلبانه نبود.

وی با بیان اینکه در طی این مذاکرات قرار شد تا دستگاه ‌هایی در ایران نصب و اطلاعات کشور را به صورت برخط و البته بدون اطلاع مجلس و داشتن هرگونه مصوبه از آن، به وین ارسال کنند، گفت: یعنی به نوعی پروتکل الحاقی در حال انجام بود اما فردی از آن اطلاع نداشت.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اکثر فعالیت هسته‌ای در این دو سال متوقف شده بود و ما عقب‌نشینی می‌کردیم و در نهایت، پس از یکسری مذاکرات، سه کشور اروپایی مذکور پیش‌نویس قطعنامه ای را به شورای حکام آژانس بردند و در ادامه آن  طی دو  سال، تعداد هفت قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر شد.

وی با بیان اینکه در این قطعنامه ها آمده بود که ما فعالیت نادرستی داریم و باید پاسخگوی برخی از مسائل باشیم، اظهار کرد: پس از انتخاب دولت نهم،  مقام معظم رهبری در یزد فرمودند که همان دولتی که تعلیق‌ها را پذیرفته باید برود و آن تعلیق‌ها را بردارد.

موضوع استراتژیک در کشور را ملعبه احزاب سیاسی کردند
این دانشمند هسته ای ادامه داد: خیلی از این تعلیق ها برداشته شد اما بلافاصله کشورهای خارجی پرونده را به شورای حکام بردند بدون اینکه دولت نهم هیچ اطلاعی از موضوع پرونده هسته‌ای داشته باشد.

عباسی دوانی در تشریح این موضوع با تاکید بر اینکه در آنچه که آژانس در سال ۲۰۱۱  (سال های ۸۹ و ۹۰) نوشته و مکتوب کرده بود، مشکلش با ایران عنوان شده بود، مطرح کرد: در این نوشته آمده بود که مشکل آن ها با ایران مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) و ابهاماتی است که وجود دارد؛ یعنی مربوط به دوره ریاست جمهوری خاتمی، هاشمی و موسوی.

وی با تاکید بر اینکه مشکل آن ها سر این اتفاقات است اما جریان سیاسی جامعه ما همه مشکلات را گردن دولت نهم و دهم انداخته است، اظهار کرد: از این موضوع استفاده سیاسی شد و موضوع استراتژیک در کشور را ملعبه احزاب سیاسی کردند و به عنوان یک تسویه سیاسی آن را قرار دادند؛ چون دولت را از دست داده بودند، با موضوع هسته‌ای دولت نهم و دهم را تحت فشار قرار دادند؛ در حالی که خود آن آقایان باعث شدند که پرونده ما به شورای امنیت برود و قطعنامه ها صادر و در نهایت باعث تحریم ۶ ساله شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه این صحبت ها عنوان کرد: در این مدت، کشور پیشرفت‌های بسیاری کرد اما قطعنامه‌ها و تحریم‌ها باعث شد فشار اقتصادی بر ما وارد شود و مردم را تاحدی تحت فشار قرار داد.

وی یادآور شد: جریان مقابل با رسانه‌هایی که در دست داشتند، طوری القا کردند که تیم مذاکره‌کننده در جریان گفت‌وگوها موعظه می‌کند و به این ترتیب وقیحانه مذاکراتی که با اقتدار پیش می‌رفت را تخریب و مذاکرات با اقتدار را انشاخوانی عنوان کردند.

عباسی دوانی عنوان کرد: ما در آستانه این بودیم به صورت گام به گام برخی از مباحث طرف مقابل را بپذیریم تا نشان داده شود ماهیت برنامه های ما، ماهیت جنگ‌طلبانه نداشت، ما به این سمت رفته بودیم که یکی از زنجیره‌های ۲۰ درصد غنی‌سازی را خاموش کنیم و آن ها تحریم بانک مرکزی را لغو کنند، البته به معنای آن نبود که آنها پذیرفته بودند بلکه یعنی تا این حد توانسته بودیم، پیش رویم و سقف مذاکرات را به این مرحله رسانده بودیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در ابتدا طرف غربی اعلام می‌کرد که هسته‌ای را برای چه می‌خواهید و نیازی به آن ندارید اما وقتی مقاومت ما را دیدند، گفتند که راکتور داشته باشید، سوخت را کار کردیم و بعد گفتند غنی‌سازی برای چه می‌خواهید؟، گفت: البته ما ادامه دادیم و بعد مجبور شدند بگویند غنی‌سازی ۲۰ درصد را برای چه چیزی نیازی دارید؟ ما در پاسخ عنوان کردیم غرب سوخت راکتور تهران را نمی ‌دهند، تنها آمریکا و آرژانتین این سوخت را داشتند که تحت تأثیر امریکا، آرژانتین نیز این سوخت را به ما نداد.

عباسی دوانی عنوان کرد: وقتی به غنی‌سازی ۲۰ درصد رسیدیم، غربی‌ها درباره ۲۰ درصد مذاکره کردند و نه بنیاد مسأله هسته‌ای و اگر به سمت ۵۶ یا ۶۰ درصد می‌رفتیم اقتدار دولت را نشان می‌دادیم.

ما در حال ساخت راکتور هستیم و این یعنی کشور می‌تواند بر سیستم انرژی اعلام مدیریت و کنترل کند

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال سلاح اتمی نبودیم و نیستیم هرچند ساخت سلاح هسته‌ای راحت‌تر است، اظهار کرد: ما در حال ساخت راکتور هستیم و این یعنی کشور می‌تواند بر سیستم انرژی اعلام مدیریت و کنترل کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راهبرد جمهوری اسلامی ساخت سلاح نیست، یادآور شد: غربی‌ها می‌گویند که زمان گریز ایران را زیاد می‌کنیم که سوال مطرح می‌شود، اما گریز به سمت کجا؟ ما به هیچ عنوان دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و هر زمانی هم که بدهند غلط است، با انفجار در نطنز یا نقاط دیگر می‌خواهند که برنامه غنی سازی را به وقفه بیندازند، به این بهانه که زمان گریز ایران را زیاد کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اصل این موضوع غلط است، اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده در سال ۱۳۹۴ برجام را امضا کردند، آژانس پیشتر در سال ۲۰۱۵ گزارشی داده که برنامه هسته‌ای ایران در حد امکان سنجی و مطالعات علمی بوده اما به سمت بمب رفته و آژانس، ایران را مجرم اعلام کرد.

این دانشمند هسته ای با تصریح بر اینکه برجام متنی است که مجازاتِ مجرم است، گفت: آژانس ما را مجرم شناسایی کرده و این مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ و بیانیه ۱+۵ و زیربنای برجام قرار گرفت پس برجام، امتیاز نیست؛ مجازاتِ مجرم است!

عباسی دوانی با بیان اینکه در برجام استفاده از ماشین‌های آی. آر. یک و آی. آر. ۲ را بعد از دوره هشت ساله ممنوع است و ما را به. آی. آر. ۶ و آی. آر. ۸ حواله دادند!، افزود: اما به راستی، آیا کشورهای آمریکایی و اروپایی دلشان به حال ما سوخته که با ماشین‌های با راندمان پایین کار نکنیم؟ خیر، این ماشین‌ها بومی است و می‌توان با آن ها به غنی‌سازی رسید.

وی با بیان این موضوع، به حادثه نطنز نیز اشاره کرد و گفت:  انفجار مسأله جدیدی نیست و سال‌های قبل هم داشتیم؛ انفجارها معمولاً به سمت قطع برق ماشین‌های سانتریفیوژ می‌رود زیرا با قطعی برق، کنترل آن از دست اپراتور خارج و اگر برق قطع شود می‌خواهد از دور بیفتد، به روی فرکانس‌های طبیعی می‌رود و نوسان پردامنه ایجاد می‌کند.

عباسی دوانی با تاکید بر اینکه برخی مشکلات به نفوذ در داخل نیز بازمی‌گردد، مطرح کرد: ما سخت‌گیری‌های خود را بر روی نیروهای خودمان انجام می‌دهیم اما ممکن است از  یک یا دو نیرو غفلت کنیم و دشمن هم بر روی نیروها کار می‌کند و می‌تواند به اشکال مختلف جذب خود کند.

همه این مسائل به عدم انسجام مدیریت در کشور باز می‌گردد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکته دیگری که به ما آسیب می زند، بحث های اقتصادی و اجتماعی است، از اتفاقاتی چون اتفاقات و تظاهرات سال های ۹۶ و ۹۸ و حوادث بنزین و غیره سخن گفت.

وی با تاکید بر اینکه همه این مسائل به عدم انسجام مدیریت در کشور باز می‌گردد، مطرح کرد: هر زمان که مقام معظم رهبری سخنی می‌گویند که با دیدگاه‌های این آقایان متفاوت است، بحث رفراندوم را مطرح می‌کنند، خودشان را صاحب ایدئولوژی می‌دانند و به جای پرداختن به امور اجرایی کشور به ایدئولوژی‌سازی رو می‌آورند، اسلامی رحمانی می سازنند و به جای رسیدگی به وظایف خود دنبال ساخت یک اسلام جدید هستند.

این دانشمند هسته ای با تصریح بر اینکه مشکل ما در کشور عدم انسجام مدیریت حتی در مسائل راهبردی است، گفت: این موضوع مهم ترین مشکل ما است.

وی با تاکید بر اینکه بهانه دشمن با ما هسته‌ای نیست، مطرح کرد: در اصل آن ها برای برنامه موشکی و نفوذ ما در منطقه طرح‌ریزی کردند و موضوعات بر سر مسائل فکری و دیدگاه فلسفی است و نباید خود را فریب دهیم! و مشکل ما با افرادی است که مسئولیت برعهده گرفتند اما نمی‌خواهند بر اساس اهداف نظام و فرمایشات رهبری حرکت کنند.

عباسی دوانی یادآور شد: این جریان فکری از دستگاه اجرایی در انتخابات ۱۴۰۰ کنار رود، خیلی از مشکلات از جمله مسائل اقتصادی حل می شود.

وی با بیان اینکه مدیران اجرایی باید به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته باشند تا آن را اجرا کنند، عنوان کرد: متأسفانه چون این اعتقاد وجود ندارد اقتصاد مقاومتی در حد حرف، در  سربرگ نامه ها و یا دیوارنویسی باقی می‌ماند و در سخنرانی‌ها با اشاره به سخنان رهبری خلاصه می‌شود، اما چه کسی می‌خواهد آن را اجرا کند، نامشخص است! چون دستگاه اجرایی برای آن برنامه‌ای ندارد.

انفجارها در برابر فرار نخبگان چیزی نیست!
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بار دیگر به موضوع انفجار نطنز پرداخت و گفت: انفجارها در قبال فرار نخبگان ما مهم نیست حتی اگر فرض کنیم هزار یا دو هزار سانتریفیوژ را هم از بین برده باشند!

عباسی دوانی با بیان اینکه ما نباید جوانان کشور و سرمایه‌های فکری را به مفت در اختیار کشورهای غربی دهیم، گفت: این افراد در داخل کشور ارضای علمی نمی شوند، چرا باید بگذاریم کشور این طور اداره شود؟

عباسی دوانی با تاکید بر اینکه باید سانتریفیوژها تا به رشد مضاعف برسیم و نخبگان در داخل کشور بمانند، گفت: در انتخابات پیش رو باید انتظار دوقطبی‌های مختلفی را داشته باشیم که مطرح شود، به عنوان مثال دوقطبی معیشت و مذاکره، چرخ سانتریفیوژ و چرخ اقتصادی و مواردی از این قبیل حتما رخ می‌دهد و با دوقطبی‌هایی که در حوزه اجتماعی وجود دارد، به تناسب روز و استفاده‌ای که از رسانه‌های خارجی دارند، موضوع می‌تراشند.

در قیمت دلار به مرگ گرفتند که به تب راضی شویم به طوری که دلار تا ۳۰ هزار تومان رفت و الان که به ۲۴ هزار تومان رسیده، باید خوشحال شویم

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید آمادگی داشته باشیم که انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به فشار بسیار زیادی که بر مردم آمده از این دوقطبی‌ها بسیار مطرح شود، چراکه در چند ماه اخیر رشد قیمت مواد غذایی خیره‌کننده بود، در قیمت دلار به مرگ گرفتند که به تب راضی شویم به طوری که دلار تا ۳۰ هزار تومان رفت و الان که به ۲۴ هزار تومان رسیده، باید خوشحال شویم!

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم این دوره فریب این افراد را با محوریت اقتصادی و دلار پنج هزار تومانی بخورند دیگر تقصیر خودشان است، مطرح کرد: در دوران انتخابات پیشین، مردم را از دلار پنج هزار تومان ترساندند و اثر هم داشت و حتی در جنگ های روانی، عنوان کردند که جناحی که مومن‌تر است، اگر رأی بیاورد در خیابان دیوار می‌کشند!

عباسی دوانی به بحث نطنز بازگشت و با بیان اینکه خارجی‌ها هم خرابکاری می‌کنند و سپس تجهیزات را به چند برابر قیمت به خود ما در بازار سیاه می‌فروشند، افزود: مأمور امنیتی و مأموران خرید باید دقت بیشتری در حوزه‌های چک و خنثی به خرج می‌دادند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در سال‌های قبل شدت انفجارها افزایش یافته است، اضافه کرد: یک جاهایی تجربه نداریم و باید تجربه کسب کنیم و باید بررسی شود که مدیر دستگاه چقدر به کار تسلط دارد و چه میزان به دنبال کارهای متفرقه است.

وی ضمن ابراز گلایه مندی عنوان کرد: مدیریت ارشد انرژی هسته‌ای ما کار را به دیگرانی که دقت و صلاحیت لازم نداشتند، سپرده است و علاقه عجیبی هم به این افراد نالایق دارد و من نخستین بار است که این موارد را ذکر می‌کنم.

عباسی دوانی با بیان اینکه پس از اتفاقات اخیر باید بدانیم که استعفا هم وجود دارد، گفت: بهتر است که فقط علم و دانش غربی‌ها را دیکته نکنیم، عذرخواهی هم وجود دارد و می‌توانند استعفا کنند و حتی استیضاح هم هست.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه علم و فناوری زیربنای تولید و دفاع است، مطرح کرد: به دنبال حل مشکل انسجام مدیریت هستیم، باید با مجلس و قوه قضاییه هماهنگ شد؛ اگر رئیس جمهوری قلدری و یکه‌تازی نکند و طایفه گرا و قبیله‌گرا نباشد با دو رئیس قوا می‌تواند کار کند.

باید رئیس جمهوری بیاید که به مقاومت اعتقاد داشته باشد و وزرایی را انتخاب کند که نظر مجلس با آن ها باشد و فردا به صورت مداوم و تنها در صورت اشتباه آن ها را به مجلس فرانخوانند

وی با تاکید بر اینکه باید رئیس جمهوری بیاید که به مقاومت اعتقاد داشته باشد و وزرایی را انتخاب کند که نظر مجلس با آن ها باشد و فردا به صورت مداوم و تنها در صورت اشتباه آن ها را به مجلس فرانخوانند! گفت: ما در دور قبلی رغبت پایین مردم را برای مشارکت شاهد بودیم به نوعی که ۳۱، ۳۲ درصد در انتخابات شرکت کردند و این امر در شهرهای بزرگ وجود داشت، چراکه اعتقادی به حل مشکلاتشان نداشتند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه سانتریفیوژ را با معیشت مردم گره زدند در حالی که اینها معتقدند باید این امکانات را واگذار کنیم و در واقع فریب غرب را خوردند، تاکید کرد: دولت، صورت خود را با سیلی برجام سرخ نگه می دارد! هر رئیس جمهوری در دنیا با این افت ارزش پول مواجه می‌شدباید از این پست خداحافظی می‌کرد نه اینکه بماند و فرافکنی کند و بگوید اختیار ندارد.

کد خبر: ۸۳٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha