۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
۸۰ درصد دامپروری لرستان سنتی است/ بی‌رونقی در برداشت پشم
مدیر امور دام جهاد کشاورزی لرستان:

۸۰ درصد دامپروری لرستان سنتی است/ بی‌رونقی در برداشت پشم

لرستان- موموندی، مدیر امور دام جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه ۸۰ درصد دامپروری لرستان سنتی است، گفت: برداشت پشم در استان رونق ندارد و معمولاً پشم‌ها را به همان صورت در طبیعت رها می‌کنند.

فضل‌الله موموندی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به طور متوسط یک گوسفند ۴۵ کیلوگرمی در ایران یک واحد دامی محسوب می‌شود، اظهار داشت: با این اوصاف ما در استان لرستان پنج میلیون واحد دامی داریم.

وی افزود: از این تعداد حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار رأس گوسفند و بره، یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس بز و بزغاله، ۱۱ هزار رأس گاو و گوساله اصیل، ۱۸۷ هزار رأس گوسفند و گوساله دورگ و ۶۵ هزار راس هم گاو و گوساله بومی هستند.

مدیر امور دام جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه فصل پشم چینی گوسفندان در استان، از زمانی شروع می‌شود که دمای هوا به ۲۰ درجه سانتیگراد برسد، عنوان کرد: فعلا هوا سرد است ولی پشم چینی در جنوب استان از واسط اردیبهشت و در شمال استان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین تولید پشم در استان ۱.۵ کیلوگرم است، تصریح کرد: برداشت پشم در استان به صورت متمرکز نیست و چون از طرف بانوان استقبال زیادی از پشم‌ریسی و ماشته‌بافی نمی‌شود، برداشت پشم در استان خیلی رونق ندارد و معمولاً پشم‌ها را به همان صورت در طبیعت رها می‌کنند.

موموندی با بیان اینکه استان ما از نظر تولید تولید گوشت رتبه هفتم تا هشتم را در کشور دارد، گفت: ۸۰ درصد دام‌های استان به صورت سنتی پرورش می‌یابد و امسال به واسطه کاهش ۳۹ درصدی بارندگی در استان، با مشکل کمبود علوفه مواجه هستیم.

کد خبر: ۸۳٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha