۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
 انحصار خودرو سازی بلای جان صنعت خودرو
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد

انحصار خودرو سازی بلای جان صنعت خودرو

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انحصار خودروسازی را مهمترین عامل مشکلات این صنعت در کشور عنوان می کند.

به گزارش بازار، مهندس مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: انحصار تولید و عرضه خودرو در دست تعدادی معدود از خودروسازان داخلی علاوه بر نوسانات شدید قیمت ها و اختلال در عرضه خودرو به بازار موجب کاهش کیفیت و افزایش نامتعارف قیمت ها در بازار شده است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر در صورت آزاد سازی واردات خودرو سالانه حداکثر ۲۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد خواهد شد که همین تعداد می تواند نقش مهم و موثری در تنظیم بازار و کنترل قیمت ها ایفاء کند.

این کارشناس خودرو به نقش واردات خودرو بر ایجاد رقابت و افزایش کیفیت تولیدات داخلی اشاره و تصریح کرد: تا زمانیکه انحصار در تولید و عرضه خودرو وجود داشته باشد خودرو سازان داخلی انگیزه کافی برای افزایش کیفیت و عرضه به موقع خودرو به بازار نخواهند داشت اما با آزاد سازی واردات خودرو هرچند بصورت محدود رقابت و محرک لازم برای عرضه بموقع و باکیفیت محصولات به بازار ایجاد خواهد شد و به تبع آن قیمت ها نیز تعدیل می شود.

وی اصلاح مدیریت و تصمیمات را در صنعت خودروسازی کشور ضروری دانست و تاکید کرد: هر مسئولی که اظهار نظر می کند در بازار تاثیر گذار است، از طرفی قیمت گذاری های غیراصولی، ضعف مدیریتی و تصمیم گیری های غیر کارشناسی و مداخلات نابجا در بازار موجب نوسانات شدید قیمت ها و سوءاستفاده دلالان و رانت خواران شده است.

مهندس مهدی دادفر، توجه به نیاز مردم به خودروی با کیفیت و با قیمت متعادل را یادآور شد و گفت: این شعار دولتمردان باید از مرحله شعار به عمل تبدیل شود و رفع انحصار خودرو سازی اولین و مهمترین گام در این مسیر می باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت دولتی، عدم شفافیت، ریخت و پاش ها، بکارگیری نیروهای غیر متخصص، دستگاههای مستهلک صنعت خودرو سازی و انحصار از عواملی است که صنعت خودرو کشور را با مشکلات شدید مواجه کرده است که باید برای رفع آن تدابیر لازم اندیشیده شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از مداخله غیرکارشناسی شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاکید کرد: وظیفه شورای رقابت تدوین قوانین و مقررات ضد انحصار و حذف رانت می باشد نه قیمت گذاری اما این شورا با مداخله غیر اصولی در تعیین قیمت خودرو نه تنها به تعدیل قیمت ها کمک نکرده بلکه موجب افزایش قیمت ها و سوءاستفاده دلالان بازار خودرو شده است.

وی افزود: بازار آزاد خود را تنظیم می کند اما مداخلات نابجای دولت و سیاست های غلط موجب سود بردن دلالان شده است و در حال حاضر ضرورت تامین نیاز بازار با واردات مدیریت شده و تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو امری ضروری است زیرا بخش خصوصی بهتر و دقیق تر مدیریت می کند.

مهندس دادفر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و استفاده از اهرم واردات برای کنترل قیمت را ضروری دانست و گفت: اگر دولت به سرعت نیروهایش را از صنعت خودرو سازی خارج نکند وضعیت همچنان به همین منوال خواهد بود.

کد خبر: ۸۳٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha