۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
لزوم اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان آور
فعالان حوزه تولید تاکید کردند؛

لزوم اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان آور

گرگان- فعالان حوزه تولید و بازرگانی یکی از موانع تولید را قانون مشاغل سخت و زیان آور که باعث سو استفاده های فراوان شده اعلام کردند و خواستار اصلاح آن به نفع دو طرف این قانون شدند.

به گزارش بازار، یکی از چالش های مطرح شده توسط بخش خصوص و تولید کندگان قانون مشاغل سخت و زیان آور است که به دلیل نواقص آن مورد سودجویی قرار گرفته و همچنین به دلیل تدوین یک طرفه آن در بسیاری از موارد حقوق کارفرمایان پایمال شده است.

این مساله بهانه نشست مشترک اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان با مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی شد تا به بررسی ابعاد مختلف این مساله بپردازند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی گرگان در این نشست، اظهار کرد: یکی از چالش های حوزه تولید اینست که کارگر با زیر پا گذاشتن و شکایت، چیزی که حقش نیست را مطالبه می کند.

علی محمد چوپانی با بیان این که باید در قانون مشاغل سخت و زیان آور تجدید نظر شود، گفت: قوانین باید به کارگری که زیرساخت فکری اش، سو استفاده از شرایط است بگوید که اشتباه می کند ولی در عمل می ترسیم با صدور رای های خلاف واقعیت تولید کنندگان را که اکنون بسیار تحت فشارهای اقتصادی هستند، دچار مشکل می کنیم.

وی با بیان این که الان بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدیکامپیوتری شده اند، تصریح کرد: با رشد تکنولوژی و ورود دستگاه های جدید نقش کارگران و فعالیت فیزیکی آن ها کاهش یافته است و به همین دلیل قوانین هم باید بازنگری شود ولی همچنین با قوانین منسوخ برای ده ها سال پیش شرایط جدید را بررسی می کنند.

آراء شکایت های قانون مشاغل سخت به نقل کارگر است
مدیرکل، تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم در این نشست، درباره قانون مشاغل سخت و زیان آور، گفت: شکایت های این قوانین پس از نظرات کارشناسی توسط ما بررسی می شود اما اگر هر رایی صادر کنیم و طرفین ناراضی باشند پرونده به دیوان می رود و آنجا توسط قانون بررسی می شود که معمولا هم به نفع کارگر صادر می شود.

سعید مازندرانی تنها راه اصلاح اساسی این قانون را بررسی در مجلس عنوان کرد و پیشنهاد داد این مساله از طریق شورای گفتگو پیگیری شود تا بشود از طریق هیات وزیران و مجلس آن را به صورت عادلانه به روز رسانی کرد.

وی تایکد کرد: باید کاری پخته انجام شود که از داخل پیشنهاد آن کاری تخصصی و عادلانه بیرون بیاید.

مازندران همچنین خطاب به نماینده علوم پزشکی گفت: کسانی که آلاینده سنجی می کنند آزمایشگاه های همکار مراکز بهداشت هستند و برای آن پول دریافت می کنند؛ لذا برای جلوگیری از سودجویی نیاز است خروجی پاسخ آزمایش ها به صورت تصادفی بررسی شوند.

لزوم اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان آور

مازندرانی گفت: یکی از چالش های این قانون اینست که اکنون می خواهند وضعیت 15 یا 20 سال پیش فعالیت کارگرها را بررسی کنند.

وی بیان کرد: این حق کارگر است که فضای کار سالمی دشته باشد و در عین حال کارفرما هم باید حمایت شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان این که کارفرما ملزم به رعایت محیط کار است، یادآور شد: باید برای کارفرماهایی که فضای استاندارد دارند مشوق هایی در نظر گرفت.

مدیرکل تامین اجتماعی گلستان هم در این نشست گفت: شغل 90 درصد افرادی که معرفی می شوند برای مشاغل سخت و زیان آور، از اساس سخت و زیان آور نبوده و هزینه زیادی به تامین اجتماعی وارد می کنیم.

هادی نودهی افزود: پیشنهاد می کنم سازمان تامین اجتماعی مکانیزمی را تهیه کند که اگر ماهیت شغل را سخت و زیان آور قلمداد کرد حق بیمه چهار درصد را هم جاری وصل کند.

وی یادآورشد: باید حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور در زمان خودش بررسی شود.

کد خبر: ۸۳٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha