۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
یوان دیجیتال تهدیدی برای سلطه دلار در اقتصاد دنیا | عرضه عمومی یوان دیجیتال از سال ۲۰۲۲
بازار گزارش می دهد؛

یوان دیجیتال تهدیدی برای سلطه دلار در اقتصاد دنیا | عرضه عمومی یوان دیجیتال از سال ۲۰۲۲

چین رقیب بزرگی برای اقتصاد امریکا است و با عرضه یوان دیجیتال توسط بانک مرکزی این کشور و عرضه انبوه از سال ۲۰۲۲ می تواند تهدید تازه ای علیه سلطه دلار در دنیا باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: تب ارزهای مجازی در این روزها بسیار بالا است اما موضوعی که این روزها بیش از هر موضوع دیگری اذهان را به خود مشغول کرده است دیجیتالی شدن یوان چین و عرضه ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی این کشور است.  فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود نوشت: «عرضه یوان دیجیتال و ورود بانک مرکزی چین به این بازار فضا را برای کاهش تسلط دلار در بازار جهانی فراهم خواهد کرد و می تواند تهدیدی جدی علیه دلار در اقتصاد دنیا باشد. به همین دلیل است که سیاستهای دولت امریکا در سالهای اخیر بر علیه چین و توسعه تکنولوژی در این کشور اسیایی است.»

این نشریه بریتانیایی بر این باور است که یوان دیجیتال اصلی ترین رقیب دلار در اقتصاد جهانی است و می تواند جایگاه دلار به عنوان اصلی ترین منبع ارز در ذخایر ارزی کشورها در دنیا را تضعیف کند. تهدید چین در این عرصه زمانی شدیدتر شد که اقتصاد این کشور آسیایی حتی در شدید ترین بحران سلامتی و اقتصادی دنیا در قرن بیست و یکم هم از رشد باز نایستاد و باعث شد تا پیش بینی های زیادی در مورد احتمال تبدیل شدن این کشور به بزرگترین اقتصاد دنیا ظرف پنج سال اتی ارایه شود.

هدف چین از عرضه یوان دیجیتال چیست
در سالهای اخیر بانکهای مرکزی کشورهای مختلف به مقوله عرضه دیجیتال وارد شده اند و تصمیم دارند که این ارز را جایگزین پول های کاغذی کنند. اما هیچ کشوری به اندازه چین در این زمینه مصمم نبود و به همین دلیل است که بانک مرکزی چین در این زمینه پیشگام است. اما سوال این است که دلیل چین برای سرمایه گذاری کلان در این زمینه چیست؟

مایکل هاسنتاب، رییس بخش سرمایه گذاری در مرکز سرمایه گذاری تمپلتون بریتانیا در این مورد می گوید:«استفاده از یوان دیجیتال به چین امکان می دهد که از وابستگی سیستم مالی خود به دلار بکاهد، نقش موسسات مالی بین المللی را در فرایند مبادلات بین المللی خود کاهش دهد و در نهایت قوانین نظام مالی خود را  به تنهایی تعیین کند و نیازی به پیروی از اصول و قوانین بین المللی در این زمینه نباشد. البته باید به این نکته توجه داشت که هنوز قوانین بین المللی مدونی برای نظام مالی دیجیتال در دنیا وجود ندارد. به دلیل مزایای این ابزار مالی جدید در دنیا ، در شرایطی که بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی در مورد ضرورت استفاده از ارز مجازی دولتی صحبت می کنند و برنامه ریزی برای عرضه ان را شروع کرده اند در چین خبرها از آمادگی بانک مرکزی برای عرضه ان به بازار و ازمایش کارایی آن در جامعه چین حکایت دارد.»

اجرای طرح آزمایشی یک سال قبل شروع شد
بررسی ها نشان می دهد در اوریل سال ۲۰۲۰ ، چین استفاده ازمایشی از یوان دیجیتال را در چهار شهر بزرگ این کشور شروع کرد و به بانکهای تجاری اجازه داد تا بررسی های دقیق تری در مورد تبدیل ارز دیجیتال به پول کاغذی وبرعکس، ارزیابی حساب جاری بانکها و در نهایت پرداختهای داخلی و بین المللی را انجام دهند.

در اوت سال قبل این طرح ازمایشی گسترش پیدا کرد و در ۲۸ شهر بزرگ چین استفاده از ارز دیجیتال اغاز شد و تا کنون هم گزارشها از اثر گذاری این طرح در چین و پیش بینی دولت در تداوم توسعه طرح حکایت دارد. اخیرا روزنانه چاینا دیلی به نقل از مقامات بانک مرکزی چین نوشت: «از اواسط سال جاری این طرح توسعه پیدا می کن و بالغ بر ۶۰ شهر در این طرح آزمایشی شرکت می کنند و شهرهای بزرگی مانند پکن و شانگهای هم در این مرحله وارد خواهند شد. از سال ۲۰۲۲ ارز مجازی در تمامی کشور عرضه می شود و به ارز غالب در کشور چین تبدیل می شود.»

با وجود اینکه عرضه انبوه یوان دیجیتال در سال ۲۰۲۲ نمی تواند زمینه را برای استفاده انبوه آن در کشورهای غربی فراهم کند ولی بدون شک این ارز مجازی می تواند در کشورهای اسیایی، افریقایی و حتی کشورهای امریکای لاتین که مبادلات مالی زیادی با چین دارند محبوبیت زیادی پیدا کند و تهدیدی برای دلار در مبادلات در این کشورها خواهد بود. این مساله در شرایطی که دولت امریکا در سالهای اخیر بارها با تهدید کشورها به تحریم دلاری و تحریم اقتصادی آسیب زیادی به اقتصاد آنها وارد کرده است، می تواند انگیزه لازم برای جایگزین کردن یوان دیجیتال به جای سهمی از دلار موجود در ذخایر ارزی کشورها  را فراهم کند.

کد خبر: ۸۳٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha