۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
بایدن اختیار لازم برای رفع همه تحریمهای ترامپ را دارد| فضای تنفس تهران بعد از توافق با چین
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

بایدن اختیار لازم برای رفع همه تحریمهای ترامپ را دارد| فضای تنفس تهران بعد از توافق با چین

«طارق رئوف» معتقد است بایدن اختیار لازم برای برداشتن همه تحریمهای ترامپی را دارد و موضوع مهم عدم تمایل برخی اعضای تیم او در خصوص رفع تحریمهای ایران است.

بازار؛ گروه بین الملل:  نشست کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و گروه ۴+۱ روز پنجشنبه در وین ادامه یافت. ایران اعلام کرده که ابتدا باید تحریمها توسط آمریکا رفع شود و ایران راستی آزمایی کند و سپس ایران از کاهش تعهدات برجامی خود عقب نشینی کند.

آمریکا هم خواستار پیش بردن طرح «گام به گام» است. این در حالی است که ایران بر عدم فرسایشی شدن مذاکرات و رفع سریع تحریمها تاکید دارد.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در این خصوص بعد از نشست روز پنج شنبه بیان داشت میل و فرصت مذاکرات فرسایشی را نداریم. اروپایی ها باید جدیت خود را در مذاکرات عملاً نشان دهند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*پس از اقدام مخرب اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای نطنز ایران، نشست وین به کار خود ادامه داد. چرا طرفین ترجیح دادند نشست ادامه پیدا کند؟
مذاکرات وین روز چهارشنبه در هتل بزرگ آغاز شد ، زیرا ایالات متحده و تروئیکیای اروپایی می خواهند فعالیت های هسته ای ایران را به محدوده مشخص شده در برجام برگردانند، در حالی که ایران به دنبال لغو تحریم ها است. ایران با اعلام آژانس بین المللی انرژی هسته ای در حمله به نطنز مقابله به مثل کرد و اکنون در کارخانه غنی سازی سوخت آزمایشی (PFEP) در نطنز اورانیوم را ۶۰ درصد غنی خواهد کرد.

*یکی از اهداف اسرائیل از این اقدام گرفتن برگ برنده ایران در مذاکرات بود. این موضوع کمک بزرگی برای آمریکا بود. با توجه به اعلام شروع غنی سازی ۶۰ درصد از سوی ایران، آیا تصور می کنید اسرائیل به هدف خود رسید؟ یعنی آیا توانست دست ایران را در مذاکرات خالی کند؟
هدف مهاجم تضعیف موقعیت مذاکره ایران با آسیب رساندن به نطنز و به کار انداختن آن برای چندین ماه بود. اما به نظر می رسد مهاجم از واکنش ایران در افزایش غنی سازی تا ۶۰٪ متعجب شده باشد. به نظر می رسد این امر در کوتاه مدت جداول را علیه ایالات متحده و تروئیکای اروپاE۳ / EU  برگردانده است زیرا آنها می خواستند از خسارات وارد شده به نطنز استفاده کرده و ایران را به مصالحه سوق دهند. از سوی دیگر، واکنش عربستان سعودی اظهارات تندی بوده است.

*نماینده چین در نهادهای بین‌المللی در وین اتریش گفت که گروه کارشناسی هسته‌ای که وظیفه مشخص کردن اقدامات ایران برای بازگشت به برجام را دارد بسیار جلوتر از گروه کارشناسی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد. به نظر شما دلیل این امر چیست؟
جای تعجب نیست که گزارش شده است که کارگروه تخصصی در مورد مسائل هسته ای پیشرفت بیشتری نسبت به کارگروه لغو تحریم ها داشته است، زیرا شناسایی و فهرست کردن اقدامات هسته ای که ایران برای بازگشت به محدودیت های برجام کار آسان تری است. از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: صادرات بیش از ۲۶۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به خارج از ایران برای رسیدن به حد ۳۰۰ کیلوگرم که در برجام مجاز اعلام شده؛ صادرات آب سنگین بیش از ۱۳۰ تن از ایران؛ توقف غنی سازی در کارخانه غنی سازی سوخت فردو (FFEP)؛ و انجام فقط فعالیت های تحقیق و توسعه؛ برچیدن سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز و ... .

از طرف دیگر ، ایران با ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تحریم اعمال شده توسط دولت ترامپ روبرو است که به دلایل «هسته ای» و «تروریسم» اعمال شده است.

 با اعمال بسیاری از تحریم ها تحت عنوان تروریسم، ترامپ کار را برای بایدن دشوار کرده است. اما بایدن می تواند با استفاده از اختیارات اجرایی تحریم ها را لغو کند و مخالفان کنگره را عقب بکشد، اما به نظر می رسد تیم بایدن در مورد رفع تحریم ها اختلاف نظر دارند. برخی آرزو می کنند که تحریمها ادامه داشته باشد و با رئیس جمهور بعدی در ایران معامله کنند، برخی دیگر مانند «رابرت مالی» ترجیح می دهد تحریم های ترامپ را برای احیای برجام حذف کند.

*ایران اعلام کرده فرصتی برای مذاکرات فرسایشی ندارد و سریعتر باید به جمع بندی رسید. به نظر شما چرا طرف مقابل ایران تمایل به فرسایشی کردن مذاکرات دارد؟
فکر می کنم تیم روحانی بخاطر اعتبار خود می خواهد پیش از ترک قدرت تحریمها را بردارد و برجام در جای خود قرار گیرد. اما اکنون که ایران با توافق نفتی با چین فضای تنفسی دارد، ممکن است برخی در ایران تمایل به ادامه وضعیت کنونی داشته باشند تا رئیس جمهور جدید ایران گفتگو با با ایالات متحده و  E۳ / EU را پیش ببرد.

پرونده ایران با بیش از ۱۰۰ گزارش توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای (آژانس بین المللی انرژی هسته ای) اکنون در آژانس بین المللی انرژی هسته ای باز است. جان کری در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در وین گفت که ایالات متحده می خواهد به جلو حرکت کند و با برجام می توان برنامه هسته ای ایران را برای استفاده صلح آمیز کنترل کرد و مسائل قبلی را کنار گذاشت. پرونده ایران در آژانس انرژی هسته ای باید به حالت عادی برگردد و همه طرفها باید در جهت رسیدن به این هدف کار کنند و همچنین اعتماد به نفس منطقه ای را از طریق گفتگو در مورد ایمنی و امنیت هسته ای در منطقه خلیج فارس که از طریق آژانس بین المللی انرژی هسته ای تسهیل می شود، توسعه دهند.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز باید اقدامات لازم برای منع حملات مسلحانه، سایبری و سایر حملات علیه تأسیسات هسته ای که تحت پادمان های آژانس انرژی هسته ای بین المللی قرار دارد را انجام دهد.

کد خبر: ۸۳٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha