۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
پرواز ساری- آکتائو در گرگان نشست؛ رویای ۱۱ ساله شیرین نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

پرواز ساری- آکتائو در گرگان نشست؛ رویای ۱۱ ساله شیرین نشد

ساری- رویای پرواز ساری- آکتائو پس از ۱۱ سال پیگیری در گلستان تعبیر شد و با انجام این پرواز در فرودگاه بین المللی گرگان، تمام رشته های مازندران پنبه شد.

بازار، گروه استان ها: برقراری پرواز مستقیم ساری – آکتائو از سال ها قبل روی میز تیم اقتصادی و سیاسی مازندران قرار داشت و هربار وعده از راه اندازی آن در ماهی دیگر خبر می دادند.

با برقراری پرواز گرگان – آکتائو و ابطال پرواز ساری – آکتائو، رویا و آرزوهای مسئولان مازندران یکی پس از دیگری فروریخت.

تفاهمنامه پرواز ساری- آکتائو چند سال قبل و در دوره استانداری ربیع فلاح با استاندار منگستائو قزاقستان بسته شد و بعدها مقرر شده دو سورتی پرواز ۵۰ تا ۶۰ نفره با مشارکت بخش خصوصی در فرودگاه بین المللی شهدای ساری راه اندازی شود.

آن روز رحیم بیک امیر جان اف استاندار منگستائو مطرح بود که هر امکاناتی را که از لحاظ زیرساختها و زمین برای ایجاد پرواز مستقیم لازم باشد در اختیار خواهیم گذاشت.

به رغم امضای تفاهمنامه و رایزنی های سیاسی و اقتصادی، رویای ساری – آکتائو محقق نشد و این خواب در گلستان تعبیر و اولین پرواز گرکان – آکتائو ۱۲ فروردین ماه انجام شد.

در مجموع چهار استاندار طی ۱۱ سال منتظر انجام پرواز ساری- آکتائو بوده و تا پایان سال قبل همه امیدوار بودند این پرواز برقرار شود تا اینکه چند روز قبل پرواز گرگان – آکتائو همه نقشه ها و برنامه ریزی های ۱۱ ساله را بر باد داد و این خط پروازی در گرگان برقرار شد.

موافقت سازمان هواپیمایی برای برقراری پرواز دریافت شد
سعداله وطنخواه مدیرکل فرودگاه های مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه موافقت سازمان هواپیمایی و مسئولان قزاقستان برای انجام و راه اندازی پرواز ساری – آکتائو اخذ شده است،گفت: قرار شد این پرواز با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.

پرواز ساری- آکتائو در گرگان نشست؛ رویای ۱۱ ساله شیرین نشد

وی در عین حال با اشاره به برقراری پرواز گرگان – آکتائو اظهار داشت: این امر نباید چنین تلقی شود که پرواز ساری به گرگان منتقل شده است در حالی که آنان نیز از قبل چنین درخواستی را داشته اند.

وطننخواه یادآور شد: گلستان نیز همانند مازندران تقاضاهای برای پرواز به آکتائو داشتند و مجوز آن ها ابطال نشد و در مازندران نیز همچنان این مسئله را پیکیری می کنیم.

پرواز ساری - آکتائو ابطال شد
در عین حال عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه در نامه ای ابطال پرواز ساری – آکتائو اعلام شده است: از قبل برای راه اندازی پرواز با شرکت خصوصی در استان رایزنی شده بود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: هماهنگی شده بود تا دو سورتی پرواز با اولویت تجاری و اقتصادی در استان راه اندازی شود و رایزنی های در این بخش انجام شده است.

وی گفت: همچنین پروازهای متعددی را پیگیری کرده بودیم و در نهایت مقرر شد پروازهای ۵۰ نفر با همکاری بخش خصوصی به مقصد آکتائو صورت گیرد.

مهاجر با انتقاد از عملکرد سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: نامه ای برای آقای ظریف نوشته شد و گلایه های استان را مطرح کردیم و امیدواریم پرواز ساری – آکتائو در استان انجام شود.

زور مازندران به گلستان در برقراری پرواز با آکتائو نرسید و اصرار و پافشاری مسئولان گلستان سبب شده تا رویای ۱۱ ساله مازندران در فرودگاه گرگان به زمین بنشیند

 زور مازندران به گلستان در برقراری پرواز با آکتائو نرسید و اصر و پافشاری مسئولان گلستان سبب شده تا رویای ۱۱ ساله مازندران در فرودگاه گرگان به زمین بنشیند و به رغم اینکه تجار و بازرگانان زیادی آمادگی دارند تا با پرواز ساری – آکتائو مناسبات تجاری خود را با این کشور از سر گیرند و خود را برای سفر آماده اند، ابطال پرواز،سبب دلسردی آن ها شده است.

ناهماهنگی در برقراری پرواز وجود دارد
درحالی که پرواز ساری – آکتائو باطل شده است، حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران می گوید: پرواز باطل نشد بلکه یکسری ناهماهنگی هایی وجود دارد که در پی رفع ان هستیم.

وی با اظهار اینکه همچنان رایزنی برای برقراری پرواز ساری – آکتائو ادامه دارد، گفت: امیدواریم با رفع موانع شاهد برقراری این پرواز در استان باشیم.

یاداشت تفاهمی میان موسی مشاءزمینی مدیرکل وقت فرودگاه های مازندران و سلچوک کیلجی رییس فرودگاه آکتائو در راستای ایجاد و راه اندازی خط پروازی ساری-آکتائو در ۴بند به امضاء رسید که به رغم گذشت سال ها هنوز این مصوبه اجرایی و عملیاتی نشده است و مسئولان مازندران همچنان چشم انتظار تحقق وعده ها را دارند.

پرواز ساری- آکتائو در گرگان نشست؛ رویای ۱۱ ساله شیرین نشد

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار راه اندازی پرواز مستقیم ساری - آکتائو را در توسعه مناسبات تجاری با کشورهای حاشیه حائز اهمیت دانست و افزود: متاسفانه تاکنون مناسبات تجاری قوی با کشورهای حاشیه خزر و همسایه نداشتیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی پرواز مستقیم می تواند در ارتقای سطح مبادلات تجاری کمک کند، افزود: مقرر شد دو پرواز مستقیم از ساری - به آکتائو برقرار شود و این طرح با همکاری بخش خصوصی و اتاق بازرگانی محقق می شود.

وی با عنوان اینکه خوشبین به برقراری پرواز مستقیم ساری- آکتائو هستیم، گفت: در فاز اول مقرر است تعدادی از خبرنگاران با این پرواز به اکتائو سفر کنند تا از ظرفیت های اقتصادی و تجاری آن گزارش تهیه کنند.

حسین زادگان با تاکید براینکه در حوزه دیپلماسی اقتصادی اجازه ندادیم کرونا مذاکرات و مراودات را مسدود و محدود کند، افزود: مذاکرات با بسیاری از استان های حاشیه خزری در قالب وبینار انجام شد وتاکنون با کردستان عراق، ارمنستان و غیره مذاکراتی داشتیم.

مازندران سه فرودگاه دارد و راه اندازی خط پروازی با استان های مختلف حاشیه دریای خزر از اولویت های اقتصادی مسئولان به شمار می رود، رویایی که یک پس از دیگری، شکست می خورد. قرار بود با راه اندازی خط پروازی ساری - آکتائو، جمعی از خبرنگاران رسانه های مازندران به عنوان اولین مسافران این پرواز به منگستائو سفر کنند و فرصت های سرمایه گذاری این استان را گزارش کنند.

کد خبر: ۸۳٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha