۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳
قیمت برق رمز ارزها هر ۳ ماه یکبار بازنگری می شود| احتمال افزایش تعرفه برق ماینرها
سخنگوی صنعت برق در گفتگو با «بازار»:

قیمت برق رمز ارزها هر ۳ ماه یکبار بازنگری می شود| احتمال افزایش تعرفه برق ماینرها

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می گوید که رشد قیمت رمز ارزها تغییری در تعرفه برق استخراج ماینر ها ایجاد نمی کند اما بر اساس تصمیمی که گرفته شده قیمت رمز ارزها هر ۳ ماه یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد.

بازار؛ گروه انرژی :قیمت رمزارزِ بیت‌کوین روز سه‌شنبه هفته گذشته برای نخستین بار از مرز ۶۲ هزار دلار فراتر رفت. قیمت هر بیت‌کوین یکسال پیش نیز ۶ هزار و ۸۶۱ دلار بود که حکایت از جهش ۸۱۱ درصدی در فاصله ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۰ تا ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۱ دارد. تب خرید و فروش ارزهای دیجیتال به قدری بالا گرفته که وزیر ارتباطات هم سرمایه گذاران این بازار را به شناسایی ریسک های آن دعوت می کند. اما رشد قیمت ها تنها بازار خرید و فروش رمز ارز را هیجانی نکرده و آنگونه که مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت می گوید تقاضاهای استخراج بیت کوین نیز حسابی بالا رفته است.

هرچند که مسئولان از تسهیل فرآینده صدور مجوز برای استخراج رمز ارز خبر می دهند اما فعالین این صنعت می گویند خبری از بهبود شرایط نیست. از صدور مجوز توسط وزارت صمت گرفته تا صدور انشعاب برق توسط وزارت نیرو همگی مشکلات خاص خود را دارند. همین مساله موجب شده که نیمی از رمز ارزهایی که در کشور تولید می شود، با استفاده از برق یارانه ای صورت بگیرد.

«مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق در اینباره به بازار می گوید : بر اساس اطلاعات تخمین زده شد ۷.۸ درصد رمز ارزهای جهان در ایران تولید می شود. تولید این میزان رمز ارز حدود ۶۰۰ مگاوات برق نیاز دارد درحالیکه میزان برق تحویلی به صورت قانونی تنها ۳۰۰ مگاوات است.

تعرفه برق ماینرها هر ۳ ماه یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد. البته نرخ برق استخراج کنندگان بیت کوین مستقل از قیمت رمز ارز تعیین می شود و ربطی به رشد قیمت آن ندارد

رشد قیمت بیت کوین، تعرفه برق را افزایش می دهد
قیمت بیت کوین امروز در آستانه ۵۷ هزار مگاوات قرار گرفته است. بدون شک کسی یک سال پیش گمان نمی کرد که این ارز دیجیتال در یک سال چنین رشدی را تجربه کند. رشدی که بسیاری از کسانی که به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند را وسوسه کننده بوده، به نظر می رسد که مسئولان وزارت نیرو را به فکر کسب درآمد بیشتر انداخته است. رجبی مشهدی می گوید که تعرفه برق ماینرها هر ۳ ماه یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد.

 البته معاون برنامه ریزی توانیر به بازار اعلام کرده «نرخ برق استخراج کنندگان بیت کوین مستقل از قیمت رمز ارز تعیین می شود و ربطی به رشد قیمت آن ندارد.» اما به نظر می رسد که با افزایش سود استخراج بیت کوین دولت هم به فکر کسب درآمد بیشتر هستند. دولتی که خود خرید و فروش رمز ارز را غیر قانونی اعلام کرده است.

بر اساس اطلاعات تخمین زده شد ۷.۸ درصد رمز ارزهای جهان در ایران تولید می شود. تولید این میزان رمز ارز حدود ۶۰۰ مگاوات برق نیاز دارد درحالیکه میزان برق تحویلی به صورت قانونی تنها ۳۰۰ مگاوات است

کوتاهی وزارت نیرو در صدور انشعاب
بر اساس مصوبه هییت وزیران تعرفه برق استخراج کنندگان رمز ارز بر مبنای برق صادراتی محاسبه می شود. با این اوصاف استفاده از برق یارانه ای برای تولید بیت کوین جذابیت بالایی دارد. اما تنها دلیل استفاده ماینرها از برق یارانه ای، فاصله قیمتی آن با برق صادراتی نیست. علیرضا کلاهی از فعالین صنعت برق که به نوعی وزارت نیرو را در تخلف های پیش آمده در بین استخراج کنندگان رمز ارز مقصر می داند، پیشتر به بازار گفته بود که هزار مورد مجوز استخراج داده شده اما تنها ۲۰ الی ۲۵ انشعاب فعال در کشور داریم یعنی از ۴۰ درخواست تنها یک درخواست موفق به گرفتن انشعاب شده است. این نسبت در سایر صنایع یک به ۶ است.

برآوردهای صورت گرفته حاکی از این است که اگر سیاست گذاری درستی در کشور صورت گیرد طی ۲ سال آینده می‌توان ۱۵۰۰ الی ۳ هزار مگاوات ظرفیت ماینیگ در کشور داشت.

با ۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید رمز ارز می‌تواند ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی و حدود ۲ هزار فرصت شعلی مستقیم در مزارع ایجاد کند. جدای از این حدود ۱۵ هزار فرصت شغلی در محدوده فین تک ایجاد می‌شود. اما به نظر می رسد سیاست گذاری های اشتباه مانع دست یافتن به چنین درآمدی ایجاد شده است.

کد خبر: ۸۳٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha