۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
تجارت سر به فلک کشیده چین و آمریکا | تب اقتصادی، لرز سیاسی
بازار بررسی کرد

تجارت سر به فلک کشیده چین و آمریکا | تب اقتصادی، لرز سیاسی

در پیش بینی تجارت برای سال ۲۰۲۱، اطمینان بیشتر برای حل اختلافات با ایالات متحده آمریکا مد نظر قرار گرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: این احتمال وجود دارد که چین و ایالات متحده آمریکا رکورد تجاری دوجانبه را در سال جاری ثبت کنند زیرا صنایع و اقتصادهای آنها به هم گره خورده اند و نمی توانند جدا شوند - علیرغم ادامه فعالیت های ژئوپلیتیکی و عملکرد برخی از سیاستمداران آمریکایی جهت جلوگیری از افزایش قدرت چین.

روابط اقتصادی ناگسستنی چین و آمریکا در داده های تجاری دو کشور منعکس شده است. اگرچه هنوز اقدامی برای حذف تعرفه های جنگ تجاری انجام نشده، تجارت دو جانبه چین و ایالات متحده از اواسط سال ۲۰۲۰ در اعماق همه گیر آغاز شد و هیچ نشانه ای از افول تا سال ۲۰۲۱ نشان نداد.

بر اساس داده های گمرک چین که روز سه شنبه منتشر شد، تجارت چین و آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری با رشد قابل توجه ۶۱.۳ درصدی افزایش یافت و به ۱.۰۸ تریلیون یوان (۱۶۵ میلیارد دلار) رسید. این رشد از سایر شرکای تجاری عمده چین از جمله ژاپن، اتحادیه اروپا و اتحادیه کشورهای ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) پیشی گرفت. کسری تجاری ایالات متحده آمریکا با چین نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۴۷۲ میلیارد یوان رسید.

داده های ارائه شده در تضاد با جاه طلبی های ایالات متحده آمریکا و انگیزه اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای شروع جنگ تجاری علیه چین است. اکثر تعرفه ها تحت دولت جدید بایدن برقرار هستند.

«وی وایون»، مقام ارشد پیشین تجارت چین می گوید: داده ها ثابت می کند که سیاستمداران نمی توانند قوانین اقتصادی را نقض کنند، با تأکید بر اینکه افزایش تجارت نشان دهنده اعتماد آمریکا به محصولات ساخت چین است - به ویژه پس از جستجوی جایگزین در سراسر جهان در طی دو سال گذشته.

«کائو هپینگ»، استاد اقتصاد در پکن نیز گفت: صادرات فراتر از انتظار نشان می دهد که تقاضای خارجی به تدریج در حال بهبود است، در حالی که توانایی تولید در اقتصادهای بزرگ جهان از جمله ایالات متحده هنوز با سرعت آهسته در حال بهبود است.

«تیان یون»، معاون انجمن عملیات اقتصادی پکن گفت: افزایش تجارت بین چین و ایالات متحده آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ویژه چشمگیر است زیرا رونق تجارت در دو ماه اول را می توان تا حد زیادی به پایه آماری پایین سال گذشته نسبت داد اما وضعیت اقتصادی در مارس ۲۰۲۰ شروع به بهبود کرد، به این معنی که رشد مارس امسال با افزایش تقاضای واقعی همراه بود.

تیان تأکید کرد که وضعیت قوی تجارت چین به این کشور اطمینان و آزادی بیشتری می دهد تا اختلافات تجاری چین و آمریکا را حل و فصل کند.

افزایش تجارت چین با اعضای آ سه آن و اتحادیه اروپا می تواند خسارات ناشی از کاهش تجارت با ایالات متحده آمریکا را جبران کند و هنگامی که صادرات چین به ایالات متحده آمریکا علی رغم افزایش یوان و اقدامات سرکوبگرانه ایالات متحده هنوز قوی است  پاسخ به روشنی مشخص است کدام یک از این دو کشور بیشتر به کشور دیگر وابسته است.

تجارت چین با اتحادیه اروپا و آسه آن در سه ماهه اول ۳۶.۴ و ۲۶.۱ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر، ایالات متحده سومین شریک تجاری چین بعد از اتحادیه اروپا و آسه آن است.

یک سهامدار با نام خانوادگی ژانگ از یک شرکت سهامی ذکر شده در شرکت تجهیزات پزشکی چینی تولید کننده هواکش و سایر ابزارهای پزشکی گفت: صادرات شرکت ما به ایالات متحده از آوریل یا مه سال گذشته شروع به افزایش کرد زیرا فقط چین تولید آن را به دلیل کنترل موفقیت آمیز آن در بیماری همه گیر دوباره آغاز کرده بود. این روند تا امسال ادامه دارد و صادرات شرکت وی به ایالات متحده آمریکا باید سالانه ۵-۱۵ درصد افزایش یابد.

کارشناسان اوضاع را به عوامل کوتاه مدت نسبت داده اند از جمله برنامه های محرک مالی عظیم دولت ایالات متحده که درآمد و مصرف خانوارها را افزایش داده است، اما در اصل این روابط جدا ناپذیر بین دو اقتصاد است که به بهبود اقتصادی آنها منجر می شود.

«کانگ یی»، استاد دانشگاه مالی و اقتصادی تیانجین گفت: افزایش حجم تجارت چین و ایالات متحده آمریکا در ماه های اخیر نشان می دهد که جدا سازی اقتصادی نمی تواند اتفاق افتد، زیرا تجارت چین و آمریکا از بسیاری جنبه ها مکمل یکدیگر بوده و زنجیره های صنعتی در سراسر دو کشور ایجاد شده است که در کوتاه مدت قابل حذف نیست.

وی افزود: در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، صادرات چین به ایالات متحده آمریکا ۷۴.۷ درصد افزایش یافته، در حالی که واردات از ایالات متحده ۶۹.۲ درصد افزایش یافته است. ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی دو محصولی هستند که بیشترین صادرات چین به ایالات متحده آمریکا در طی بیماری همه گیر کووید ۱۹ را تشکیل می دهند.

این محصولات برخلاف سایر کالاهای ساخته شده در چین مانند کفش و جعبه، به سختی می تواند تولیدکنندگان جایگزین را در کشورهای در حال ظهور بیابد زیرا آستانه فنی آنها نسبتاً زیاد است. محصولات الکترونیکی مانند رایانه های قابل حمل هنگام کار در خانه اکنون در امریکا مورد استفاده بیشتری دارند. صادرات محصولات پزشکی چین به ایالات متحده آمریکا نیز افزایش یافته است.

کد خبر: ۸۳٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha