۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
مقابل تحریم ها زانو نخواهیم زد/ انجام واکسیناسیون علیه کرونا با پوشش بالا تا ۲۰ روز دیگر
وزیر بهداشت:

مقابل تحریم ها زانو نخواهیم زد/ انجام واکسیناسیون علیه کرونا با پوشش بالا تا ۲۰ روز دیگر

همدان - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اثبات می‌کنیم که در مقابل تمام تحریم‌ها که نظام سلامت را محاصره کرده زانو نخواهیم زد، گفت: واکسیناسیون با پوشش بالا تا ۲۰ روز دیگر انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ سعید نمکی بعد از ظهر پنج شنبه در سفر به استان همدان طی دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی همدان به آمار یک هزار و ۴۵۰ مورد بستری بیماران کرونایی در این استان اشاره و  اظهار کرد: ما همکارانی داریم که ۱۴ماه روز و شب خوش نداشتند، وقتی که می‌بینم عزیزان من در نظام سلامت ۱۴ماه یک روز خوش تجربه نکردند برای من سنگین و سخت است.

وی ضمن قدردانی از مدیریت بیماری در استان همدان عنوان کرد: شاید شیوه‌های بی‌سر و صدا و مدبرانه است که برخی فکر می‌کنند ما کاری نمی‌کنیم و تصور می‌کنند با ورد یا جادو این امواج را پشت سر می‌گذاریم و عملگرایی همکاران ما را نمی‌بینند، شاید نمی‌بینند که همکاران من دیشب تا صبح در همدان چه کشیدند؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی عنوان کرد: چه محرومیت‌ها، شهید دادن‌ها و از دست دادن آدم‌هایی که جایشان را کسی نمی‌گیرد را ما تجربه کرده‌ایم اما هنوز یک عده متوجه نشدند چه کسانی در این میدان هستند.

وی با بیان اینکه شرایط امروز پیش از عید قابل پیش‌بینی بود، یادآور شد: در سراسر کشور ما با یک ویروس چموش مواجه شدیم، ما می‌دانستیم مواجهه با چنین ویروسی تمهیدات خودش را می‌خواهد؛ ما نمی‌توانیم با جهش این ویروس در برنامه‌هایمان جهش نداشته باشیم از این رو طرح شهید قاسم سلیمانی را برای غربالگری موارد ساکن اجرا کردیم.  

ما اثبات می‌کنیم که در مقابل همه تحریم‌ها که نظام سلامت را محاصره کرده زانو نخواهیم زد

نمکی با بیان اینکه متأسفانه جمعیت مواج عامل‌عدم اجرای این پروژه و انتشار گسترده ویروس است، گفت: پشتیبانی و وجاهت ما بر حمایت مردم است، ما کنار هم هستیم و نمی‌گذاریم این موج به ما آسیب بزند، اگرچه روزهای به شدت سخت‌تری در پیش داریم اما اهل زانو زدن در مقابل هیچ مشکلی نیستیم و این را از تجربه هشت‌ساله دفاع مقدس داریم، ما اثبات می‌کنیم که در مقابل همه تحریم‌ها که نظام سلامت را محاصره کرده زانو نخواهیم زد.

وی عنوان کرد: استان همدان در شب عید تنها هفت بیمار کروانایی داشت و امروز یک هزار و ۴۵۲ بیمار دارد و آنچه که امروز با آن مواجهیم یک موج سنگین از یک ابتلای سنگین بایک ویروسی به شدت ساری و گرفتار کننده است به همین علت قطعا هفته بعد وضع بدتری از امروز خواهیم داشت کما اینکه این وضعیتی که اکنون در آن هستیم را هم در هفته پیش اعلام کردم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متذکر شد: ما نسبت به سال گذشته آورده‌های ارزشمندتری داریم و شناختمان از ویروس بیشتر شده بنابراین باید نسبت به سیاست زدگی پرهیز کنیم، توصیه من گوش نسپردن به آوای یأس و تفرقه است، خیلی‌ها به خاطر دو رأی منافع ملی را زیر سوال می برند اما باید متوجه باشیم که نزدیک شدن به انتخابات ما را دچار سردرگمی نکند.

وی بیان کرد: باید بیماران را با روشی که گفتیم یعنی با فیلتر سرپایی شناسایی کنیم و درمانگاه‌های ۱۶ساعته فعال باشند، اگر این کار هوشمندانه انجام شود بار کار تا یک دهم کاهش پیدا می‌کند، نباید بگذاریم بیماری پشت در بیمارستان بماند، نباید کسی به دلیل طبقه خاص از امکانات محروم شود.

نمکی عنوان کرد: خوشبختانه امروز در هیچ جای مملکت کمبود دارو نداریم و هرچه بخواهید من برای شما ارسال می‌کنم اگرچه اعتبار امسال از اعتبار سال آرام ۹۷ هم کمتر بود اما به هر حال کمبود دارو نداریم و باید حافظ منافع بیت المال باشیم، هرچقدر هم که تست کم داریم ما به شما خواهیم داد.

وی توضیح داد: این درخواست را از شما دارم که فعلا مریض الکتیو نپذیرید و تخت‌ها را برای بیماران کرونایی آماده کنید و اگر می‌خواهید تختی راه بیاندازید از هر طریقی این کار را انجام دهید تا بیماران سرگردان نباشند.

نمکی در ادامه بر تشکیل کمیته پیگیری تاکید و تبیین کرد: وقتی بیماری مرخص شد آن را رها نکنید و حتما بعد از ترخیص جویای حال او باشید و یک تیم را برای این کار در نظر بگیرید چراکه در مواردی بعد از ترخیص بیمار دچار مشکل شده و بعد از مدت کوتاهی فوت کرده بنابراین باید پیگیر موارد ترخیص شده نیز باشیم.

در حال حاضر در شرایط اتمام واکسیناسیون کادر درمان هستیم و سپس سراغ اولویت های بعدی می رویم

وی با اشاره به اینکه هنر ما باید این باشدکه مریض سرپایی بستری نشود و مریض بستری به سمت مرگ و میر نرود، تشریح کرد: در حال حاضر در شرایط اتمام واکسیناسیون کادر درمان هستیم و سپس سراغ اولویت های بعدی می رویم، اردیبهشت پوشش بسیار بهتری از لحاظ واکسیناسیون داریم و در ادامه قطعا در خرداد هم همینطور خواهد بود.

وی گفت: خبرهای خوبی هم برای واکسن داخلی داریم اما برخی اذهان عمومی را دچار تشویش می‌کنند که در روزهای آینده رو سیاهی با آن‌ها خواهد بود.

وی افزود: هرچند برخی در عرصه واکسیناسیون ایران خباثت می‌کنند و به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند اما تا ۲۰ روز دیگر با واکسن وارداتی و واکسن تولید داخل و پوشش بالای واکسیناسیون ، روسیاهی برای آن ها خواهد ماند.

امام جمعه همدان نیز در این نشست اظهار داشت: در این جلسه به نیابت از خود و مردم استان حاضر شدم تا از خدمات و مجاهدت‌های کادر درمان در طول ۱۴ ماه گذشته تقدیر کنم.

آیت الله حبیب الله شعبانی با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری که عملکرد کادر درمان را مصداق یک مجاهدت فی سبیل الله دانستند، گفت: در حدود یک سال گذشته مجاهدت‌ها و گزارشات فراوانی از صبر و حوصله و عملکرد مثبت کادر درمان در برخورد با بیماران داشته‌ایم که بسیار قابل تقدیر است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه این مجاهدت بزرگ بسیاری از مواقع چشم دشمن را کور کرده است، مطرح کرد: دشمن امیدوار بود که این ویروس در کنار مشکلات تحریم، مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کند، اما از آنجایی که انتظار این مجاهدت‌ها و عملکرد مثبت کادر درمان و نیروهای جهادی را نداشت، بسیار عصبانی شد و بحمدالله امروز در بحث مواجه با این بیماری در دنیا سربلند هستیم.

وی با اشاره به وجود آرامگاه بوعلی سینا در همدان، عنوان کرد: همدان هم بوعلی دارد و هم باباطاهر و این تلفیق عقل و عرفان است، باباطاهری که نماد عرفان است و بوعلی که مظهر عقل محض است.

بعد از ۱۴ ماه تجربه مقابله با ویروس کرونا، انتظار بر این بود که در ایام عید نوروز کارشناسی‌تر با این موضوع برخورد شود

نماینده ولی فقیه در همدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بعد از ۱۴ ماه تجربه مقابله با ویروس کرونا، انتظار بر این بود که در ایام عید نوروز کارشناسی‌تر با این موضوع برخورد شود، گفت: شاید اگر به نظرات کارشناسی وزارت بهداشت بیشتر توجه می‌شد و این نظرات اعمال می‌شد، امروز با این مشکل مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه باید به روند علمی و پیش بینی‌های موجود توجه شود، مطرح کرد: نظرات کارشناسی وزارت بهداشت به عنوان فرمانده این میدان باید در تصمیم گیری‌های ستاد مقابله با کرونا مورد توجه قرار گیرد.

شعبانی با اشاره همراهی نیروهای جهادی، طلاب و بسیج با کادر درمان، اظهار داشت: گروهای جهادی هیچ‌گاه احساس نکردند که کادر درمان باید تنها بماند و با فعالیت‌های خود ثابت کردند که در هر شرایطی باید کنار کادر درمان باشند.

وی افزود: همین امروز ۱۸۰ نفر از طلاب همدانی برای حضور در بیمارستان‌ها و انجام هر کاری که می‌تواند باری از دوش کادر درمان بردارد، اعلام آمادگی کرده‌اند و پای کار هستند.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه عمل به مصوبات ستاد کرونا را وظیفه خود می‌دانیم، گفت: انصافا طلاب و نیروهای جهادی در موج‌های قبلی خصوصا در موج سوم در همدان ورود خوبی داشتند و به گفته مسئولان علوم پزشکی با تاثیرات مثبتی نیز این حضور همراه بوده است.

سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، تجربه‌ای در عرصه مقابله با آن وجود نداشت، اما امروز بعد از ۱۴ ماه، تجربه‌های فراوانی در میدان داریم که شاید لازم باشد در برخی از موارد پروتکل‌ها مورد مطالعه مجدد قرار گیرد

وی با طرح این سوال که آیا پروتکل‌ها بعد از ۱۴ ماه نیازمند به روز رسانی هستند یا خیر؟، مطرح کرد: سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، تجربه‌ای در عرصه مقابله با آن وجود نداشت، اما امروز بعد از ۱۴ ماه، تجربه‌های فراوانی در میدان داریم که شاید لازم باشد در برخی از موارد پروتکل‌ها مورد مطالعه مجدد قرار گیرد.

شعبانی تصریح کرد: تصمیمات ستاد باید اجرا شود و همه خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم، اما از آنجایی که جامعه مذهبی گاهی اوقات از برخی صحبت‌ها و تجربه‌هایی که مشاهده می کنند، ناراحت هستند لازم است که در میدان گفت‌وگوها و نظرات صحبت شود و به طور مثال در موضوع مساجد مراجعات فراوانی وجود دارد که چه کار باید انجام دهیم.

وی به بحث استفاده از طب سنتی اشاره کرد و گفت: در بحث طب سنتی معتقد به تفکیک نیستیم چرا که این روش‌های تجربی بشری است که می‌تواند به کمک کادر درمان بیاید اما در برخی از موارد همچون ساخت دارویی در رابطه با درمان کرونا توسط یکی از محققان همدانی خوب است که این ادعا مورد راستی آزمایی قرار گیرد و به صورت علمی به آن جواب داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: از ۱۵بهمن ۹۸با تشکیل جلسه‌ای در شورای تامین استان شرایط را پیش­بینی و هماهنگی لازم را در جهت ایجاد آمادگی مقابله با کووید۱۹ فراهم آوردیم.

رشید حیدری‌مقدم با اشاره به وجود دو هزار و ۸۰۰ تخت در مجموعه مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه عنوان کرد: برای ایجاد آمادگی و مقابله در این شرایط، طرحی را در ۳ مرحله پیش‌بینی کردیم که در مرحله اول ظرفیت بهره‌مندی از ۷۵۰ تخت بیمارستانی پیش‌بینی شد، در مرحله دوم یک هزار و ۵۰۰ تخت و در مرحله سوم دو هزار و ۲۰۰ تخت برای ایجاد آمادگی در این شرایط منظور شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به عبور از سه موج بیماری و ورود به موج چهارم بیان کرد: در موج اول تعداد بستری‌های استان همدان به ۴۲۰ مورد رسید که در اوج سختی شرایط سه تا چهار مورد فوت در روز داشتیم و در موج دوم این تعداد به ۶۵۰ مورد بستری و ۶ تا هشت مورد فوت در اوج شیوع رسید و در موج سوم یک هزار و ۲۵۰ مورد بستری و ۱۳ تا ۱۵ مورد فوت را تجربه کردیم.

 وی افزود: در موج‌های گذشته بیماری، تعداد موارد مثبت بستری حداکثر به ۱۴۰ نفر رسیده بود که الان از مرز ۲۰۰نفر عبور کرده و موارد مثبت سرپایی حداکثر ۳۰۰مورد بود که حالا به ۹۰۰نفر نزدیک شده و این به معنی ۳۰۰درصد رشد در آمار مثبت سرپایی است.  

بیشترین آمار فوت طی شبانه روز گذشته از ابتدای شیوع کووید۱۹
حیدری‌مقدم عنوان کرد: تعداد موارد فوت در استان همدان طی ۲۴ساعت گذشته ۲۱ مورد بوده که متأسفانه بیشترین آمار فوت روزانه از ابتدای شیوع بیماری تاکنون بوده‌است، همچنین آمار هفتگی موارد فوت، به ۶۱مورد رسیده و شاخص سرایت پذیری بسیار افزایش یافته‌است.

وی مهم‌ترین نگرانی روزهای اول مقابله با کرونا را تأمین اکسیژن برای بیماران بستری عنوان کرد و گفت: در روزهای ابتدای شیوع بیماری، اکسیژن موجود تنها ۲۰ درصد پاسخگویی برای این شرایط را پوشش می‌داد اما در همین ایام ۱۳دستگاه اکسیژن ساز به ظرفیت‌های استان اضافه شده و ظرفیت اکسیژن سازهای استان همدان را تا دو و نیم برابر افزایش داده است همچنین ۶ دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید با توجه به نیاز بیمارستان‌ها به زیرساخت‌های استان افزوده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه افزود: به نظر می‌رسد استان همدان کمترین دغدغه و بارخاطر را در ایام شیوع بیماری برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد کرده چرا که ما بر این عقیده هستیم که مسئولیتی که به ما سپرده شده برای این است که باری از دوش کشور برداریم بنابراین بیشترین مشکلات را با ظرفیت و هم‌اندیشی استانی رفع کرده و کمترین دغدغه را به وزارت متبوع انتقال داده‌ایم.

صادرات ماسک و لوازم حفاظت فردی به ۱۲ استان از همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از خرید حدود ۳۰میلیارد تومان تجهیزات حفاظت فردی برای کارکنان این مجموعه خبر داد و اضافه کرد: در ابتدای شیوع بیماری دغدغه تأمین ماسک و لوازم حفاظت فردی برای اغلب دانشگاه‌های کشور ایجاد شده بود اما حالا ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت ۶ شرکت دانش بنیان به ۱۲ استان دیگر ماسک و تجهیزات حفاظت فردی صادر کنیم.

وی با بیان اینکه برای مهار این موج تلاش می‌کنیم خروجی بیمارستانها کاهش یابد گفت: ارائه برخی داروها به ویژه رمدسیویر به بیماران سرپایی به داد ما رسید که از حجم بستری بیماران بکاهیم و امیدوار هستیم با انسجامی که در دانشگاه و کلیه بخش‌های درمانی وجود دارد و همدلی و هم‌گرایی مطلوبی که در استان جاری است هرچه سریعتر به مهار مقتدرانه این بیماری نائل آییم.

وی همچنین یادآور شد: مسافرت­ها با قطار، اتوبوس و هواپیما همچنان در جریان است و مسافرت‌های متعدد از استان خوزستان باعث شد کنترل ویروسی که زمین­گیر شده بود از کنترل خارج شود.

حیدری مقدم ادامه داد: میانگین مراجعه روزانه در فروردین­ ماه تاکنون به هفت هزار و ۲۳۵مورد رسیده است که حدود ۷۰۰نفر با علائم حاد تنفسی مراجعه داشته‌اند و این زنگ خطری جدی برای ماست.

وی همچنین متذکر شد: تا پیش از شیوع بیماری کرونا تخت‌های دیالیز ۹۰تخت بود که در این ایام به ۱۸۰تخت افزایش یافت و از تعداد سه هزار و ۱۵۰تخت کل استان، ۱۴۶تخت مربوط به آی سی یو بود که صرفا در دوره کرونا ۱۲۰تخت اضافه شد و ۵۶تخت هم آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین به دستاوردهای حوزه تحقیقات و فناوری اشاره و اظهار کرد: در حوزه پژوهش ۱۷۰طرح مصوب با محوریت کووید۱۹ داشتیم که ۹طرح فناورانه بوده و ۱۱۸مقاله در این رابطه منعکس شده است.

وی افزود: بیش از هزار میلیارد تومان تجهیزات در سه سال گذشته وارد استان شده و خوشبختانه ۶۴پروژه عمرانی در قالب ۴۵هزار مترمربع به ظرفیت دانشگاه اضافه شده و در پرداخت‌های پرسنلی نیز جزء معدود دانشگاه‌های پیشتاز هستیم.

حیدری مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین چالش­های حوزه بهداشت اشاره و اظهار کرد: نسخه ­نویسی الکترونیک و حذف دفترچه درمانی تامین اجتماعی و سلامت در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های این حوزه هستند که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرند.

کد خبر: ۸۳٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha