۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
چه عوامل بنیادی جفت ارزهای فارکس را بالا و پایین می برند؟ | پایان حاکمیت نفت در بازارهای جهانی
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار؛

چه عوامل بنیادی جفت ارزهای فارکس را بالا و پایین می برند؟ | پایان حاکمیت نفت در بازارهای جهانی

حیدری کارشناس اقتصادی می‌گوید: کسانی که قصد معامله‌گری بر روی دلار آمریکا در فارکس را دارند باید از سیاست‌های فدرال رزرو(بانک مرکزی) این کشور شناخت داشته باشند.

بازار؛ گروه بورس: حیدری کارشناس اقتصادی گفته که نفت لیدر بازارهای مالی در دنیا نیست و اثراتی که بر بازارهای بین المللی دارد به صورت مقطعی است. آنچه که در آینده شاهد آن خواهیم بود کاهش سرمایه‌گذاری آمریکا بر روی نفت و حرکت به سمت اقتصاد سبز است.

کسانی که قصد دارند بر روی دلار کانادا کار کند، در نظر بگیرند که نوسانات نفتی در لحظه بر دلار کانادا اثر می‌گذارد، یعنی تاثیرات کوتاه مدت دارد اما در میان مدت و بلند مدت اثر چشمگیری ندارند چون که نفت تنها ۱۰ درصد جی دی پی کانادا را شامل می‌شود

یکی از شاخص‌های تحلیل در بازار فارکس به گفته تحلیل‌گران قیمت نفت است، اما با سیاست‌های بایدن به نظر می‌رسد،  این کالا توان چندانی برای لیدر بودن بازارهای مالی نداشته باشد. حیدری در بخشی از گفتگوی که با بازار داشت گفت: سازمان انرژی و اطلاعات آمریکا سرگروه بازار نفت است و به نظرم سال‌هاست که اوپک اعتبار خود را از دست داده است.

در حال حاضر دلار در ۸۸ درصد مواقع یک طرف جفت ارزی مورد معامله قرار داشته است و به عنوان  سرآمد ارزهای بین المللی در بازار مبادلات ارزی می‌باشد. در تحلیل بازارهای بین المللی سه شاخص تحلیل تکنیکال، بنیادی و روانشناسی بازار اهمیت دارد که معامله‌گر باید به توجه داشته باشد.

*با وجود اینکه هنوز شناخت کاملی از بازار جفت ارزها وجود ندارد، برخی از فعالین بازار به درستی یا اشتباه تحلیل‌های را به سرمایه‌گذاران این بازار می‌دهند و بیشتر بر قیمت نفت در تحلیل خود تاکید دارند، از نظر شما چه عوامل بنیادی بر بازار فارکس به خصوص بر دلار امریکا و کانادا به عنوان دو ارز مهم در فارکس تاثیر دارد؟
قبل از بررسی عوامل این نکته را باید بگویم که همه ارزهای دنیا یک طرف، دلار آمریکا یک طرف دیگر. به گفته تحلیل‌گران اقتصادی تا ۵۰ درصد جی دی پی دنیا در آمریکا است پس هر گونه نوسان در دلار آمریکا حداقل ۵۰ درصد بر سایر بازارها اثر می‌گذارد.

البته باید بگویم موضوع کرونا یک موضوع مهمی است که باید مد نظر قرار داد اما بنده این مسئله را در حال حاضر فاکتور می‌گیرم و شرایط دنیا را عادی در نظر می‌گیرم.

 در ابتدا عواملی که بر روی دلار آمریکا اثر گذار است و یک معامله‌گر باید به عنوان عامل بنیادی آن را لحاض کند، رویکرد و عملکرد فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا که متشکل از ۱۲ بانک مرکزی است) است و معامله‌گر باید بداند که رویکرد آن چیست؟ و سمت و سوی سیاست پولی آن کدام است. از طرفی نهاد مثل دولت سمت و سوی‌های مالی و تجاری خود را با سیاست‌های این بانک همسو می‌کند، پس اگر روی دلار آمریکا کار می‌کنید چیزی که باید به ان توجه کرد چگونگی و نحوی اجرای سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا است.
سوال اینجاست که بانک مرکزی آمریکا سیاست‌های خود را بر چه مبنای می‌سنجد؟ این بانک تمامی سیاست‌های خود را بر مبنای تورم جامعه می‌سنجد؛ پس کسانی که قصد معاماله‌گری بر روی دلار امریکا را دارند باید سیاست‌های بانک مرکزی این کشور را بررسی و رصد کند.

 اگر خود بایدن هم رئیس جمهور ایران شود هیچ اتفاقی برای اقتصاد کشور نخواهد افتاد، چون ما مانعی به نام اف ای تی اف (fatf ) برای ورود سرمایه به ایران داریم. ما اگر بهترین نفت، کالا و فروش را هم داشته باشیم اما نتوانیم پول آن را وارد کنیم هیچ فایده‌ای ندارد

کسانی که قصد دارد بر روی دلار کانادا کار کند، در نظر بگیرند که نوسانات نفتی در لحظه بر دلار کانادا اثر می‌گذارد، یعنی تاثیرات کوتاه مدت دارد اما در میان مدت و بلند مدت اثر چشمگیری ندارند چون که نفت تنها ۱۰ درصد جی دی پی کانادا را شامل می‌شود و عمده خریدار ان هم آمریکا می‌باشد.

افرادی که بر روی دلار امریکا کار می‌کنند می‌توانند هر هفته چهارشنبه خبرهای منتشر می‌شود که با پیش خور کردن این خبر می‌توان تاثیرات نفت بر قیمت دلار آمریکا را بررسی کرد. قدرت آمار و این خبرها به گونه‌ای است که که در برهه از زمان بر روی تصمیمات اوپک اثر می‌گذارد.  در کل با افزایش قیمت نفت دلار هم افزایشی خواهد شد که در لحظه می‌توان سیگنال بگیریم.

*دلار آمریکا چقدر متاثر از نوسانات قیمت نفت است؟
دلار آمریکا تا زمان ترامپ متاثر از نوسانات نفت بود اما از این به بعد اثر چشمگیری نخواهد داشت چرا که در مبنای اقتصادی دموکرات‌ها اقتصاد سبز است و  اعلام کردند که تا سال ۲۰۵۰ از شر سوخت‌های فسیلی راحت شویم. به خاطر همین حیطه سرمایه گذاری دمورکرات‌ها که آغاز کننده آن بایدن است به سمت بخش‌های انرژی تجدیدپذیر یا اقتصاد پاک است. این زیر بنای سیاستی است که آمریکا تا ۲۰۵۰ کار می‌کند به خاطر همین نوسانات نفتی اثر چشگیری روی دلار آمریکا ندارد.

*برخی از تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند که نفت لیدر بازارهای مالی در جهان است بنابراین بررسی روند نوسانات نفت در بازار فارکس می‌تواند کمک زیادی کند؟
از ۱۹۷۴ آمریکا سازمان انرژی و اطلاعات را راه اندازی کرد که کماکان این سازمان لیدر و سر گروه بازارهای نفتی در جهان است و اوپک به نظر من سال‌هاست که اعتبار خود را از دست داده است. نفت لیدر نبوده است اما در برخی از مواقع اثرات لحظه‌ای بر بازارها گذاشته است و برای برخی از کشورهای نفت خیز به خصوص خاورمیانه مناسب بود.

*پس با توجه به صحبت‌های شما قرار داد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند آینده نفت ایران را تضمین کند؟
فرض می‌کنیم آن چیزی که با چین بسته شده قراردادهای نفت و پتروشیمی و از این دست کالاها است. این موضوع را در نظر باید بگیریم که چین مجری خوبی نیست. اولین فشار که از سوی آمریکا به ایران وارد شد، چین جزو اولین کشورهای بود که از ایران خارج شد و صنایعی مثل خودرو، پتروشیمی و حتی راه آهن تهران_ مشهد را رها کرد. اما اگر آن چیزی که با چین بسته شده تفاهم نامه ۲۵ ساله باشد، همه باید به آن پایبند باشند. تفاوت تفاهم نامه با قرارداد در الزام اجرای حقوقی آن است.


به نظر بنده اگر خود بایدن هم رئیس جمهور ایران شود هیچ اتفاقی برای اقتصاد کشور نخواهد افتاد، چون ما مانعی به نام اف ای تی اف (fatf ) برای ورود سرمایه به ایران داریم. شما اگر بهترین نفت، کالا و فروش هم داشته باشیم اما نتوانیم پول آن را وارد کنیم هیچ فایده‌ای ندارد.

اگر کسی از من بپرسد که قصد ورود به این بازار را دارم، می‌گویم این کار را نکند. هر چیزی راه دارد و راهش این است که شخص با یک فرد آگاه مشورت کند. کسی که از لحاظ تیپ شخصیتی در این بازار هیجان نداشته باشد یا توانایی تسلط بر هیجان خود را نداشته باشد قطعا در این بازار بازنده است.  

باید بانک مرکزی استقلال داشته باشد تا بتواند در عرضه بین المللی و داخلی انعطاف عمل داشته باشد. بنده عملکرد آقای همتی را مثبت ارزیابی می‌کنم.

کد خبر: ۸۳٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha