۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
تشکیل قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ در آذربایجان غربی| ثبات به بازار مرغ بازمی‌گردد!
بازار گزارش می‌دهد؛

تشکیل قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ در آذربایجان غربی| ثبات به بازار مرغ بازمی‌گردد!

ارومیه- تشکیل قرارگاه ساماندهی بعد از چندین ماه کمبود و گرانی مرغ در استانی که قطب تولید مرغ و استان معین تامین گوشت مرغ استان های همجوار بود، امیدها برای ثبات بازار مرغ را قوت بخشید.

بازار؛ گروه استان ها: آذربایجان غربی قطب تولید مرغ کشور بوده و رتبه هشتم کشوری را در این زمینه داراست و ۶ زنجیره تولید بزرگ در استان وجود دارد که صفر تا صد موضوع توسط زنجیره ها مدیریت می شود.

از اسفند ماه ۱۳۹۹ کمبود مرغ و افزایش قیمت آن در سطح استان روی داد که این امر موجب نگرانی مردم و تشکیل صفهای طویل برای خرید شد، این درحالی است که آذربایجان غربی خود دارای بیش از ۷۵۰ واحد مرغداری اعم از مرغ اجداد، تخم‌گذار و گوشتی است.

هر چند از هفته جاری تب خرید مرغ در این استان فروکش کرده است و شهروندان تمایلی به خرید ندارند، اما با توجه به آغاز ماه رمضان پیش بینی می شود در روزهای آتی افزایش تقاضا برای خرید گوشت مرغ دوباره اوج بگیرد که نیازمند برنامه ریزی و نظارت بر بازار است.

در این استان ۷۳۶ مرغداری گوشتی با ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار مرغ، ظرفیت تولید در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه، ۶۹ واحد مرغ مادر با ۲ میلیون و ۷۴ هزار قطعه ظرفیت تولید، تعداد ۲ واحد مرغ اجداد گوشتی خط دی با ظرفیت تولید ۴۲ هزار قطعه در دوره ۱۵ تا ۱۶ ماه نیز در استان فعال هستند.

 ۶ کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه با ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور در استان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت این استان به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

بازار مرغ بازمی‌گردد!" height="354" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/01/30/4/65023.jpg" width="600" />

نگران تأمین مرغ در ماه رمضان نباشید
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در خصوص تامین گوشت مورد نیاز استان و ثبات بازار مرغ در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با توجه  به برنامه ریزی های انجام شده، بیش از ۴میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام  شده  که در حال عرضه به بازار است و هیچگونه کمبودی در تولید گوشت مرغ در ایام ماه مبارک رمضان در استان وجود ندارد.

اکبر کرامتی ادامه داد: قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ با هدف آرامش بخشی در زمینه تولید، توزیع و نظارت بر قیمت مرغ تشکیل شده است و در حال حاضرنیز آرامش در بازار مرغ استان برقرار و عرضه و تقاضا نیز متعادل شده است.

بیش از ۴میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام  شده  که در حال عرضه به بازار است و هیچگونه کمبودی در تولید گوشت مرغ در ایام ماه مبارک رمضان در استان وجود ندارد

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه بیش از ۲۷۰ تن گوشت مرغ در کشتارگاه ها عرضه می شود که بیش از نیاز مصرف استان است، اضافه کرد : بیش از ۲۵۵ تن گوشت مرغ منجمد به قیمت مصوب دولتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان ذخیره سازی شده که در صورت نیاز برای ایجاد تعادل قیمت در بازار توزیع و عرضه خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۱۰۵تن گوشت قرمز منجمد نیز جهت تعادل بازار ذخیره سازی شده که ۲۰تن از این میزان در ماه رمضان توزیع خواهد شد.

تشکیل قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ در آذربایجان غربی/ ثبات به بازار مرغ بازمی‌گردد!

با متخلفان افزایش قیمت مرغ در آذربایجان غربی برخورد می شود
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص بازار مرغ استان، اظهار کرد: هم اکنون در مراکز  فروش مرغ ارومیه به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است، گفت: مردم استان همکاری کنند و در صورت مشاهده گرانفروشی به بازرسان اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

رضا یوسفی رضایی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ در ماه های گذشته به دلیل افزایش قیمت ذرت، کنجاله و داروهای وارداتی بوده است، تصریح کرد: نهاده مورد نیاز واحدهای طیور به ارز دولتی تاکنون تأمین شده است.

وی بیان کرد: برای استمرار تولید و جلوگیری از متضرر شدن تولید کننده‌ها، واحدهای صنفی، کشتارگاه‌ها این افزایش قیمت مرغ صورت پذیرفت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: آذربایجان غربی قطب تولید مرغ کشور بوده و ۶ زنجیره تولید بزرگ در استان وجود دارد که صفر تا صد موضوع توسط زنجیره ها مدیریت می شود.

یوسفی با بیان اینکه آذربایجان غربی ۳.۷ درصد از تولیدات دامی کشور را تولید می کند، گفت: هم اکنون ۱۳۰ هزار نفر در بخش صنعت دام شامل دامداری، مرغداری و زنبورستانهای استان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به توسعه دامداری صنعتی با استفاده از شیوه‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا، افزود: ایجاد و راه‌اندازی دامداری‌های بزرگ‌مقیاس از جمله دو واحد گاو شیری هرکدام ۵ هزار راسی و یک واحد دو هزار راسی و یک واحد ۵۰ هزار راسی دام سبک با مشارکت سرمایه گذار داخلی و خارجی جزو برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی در سطح استان است.

تشکیل قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ در آذربایجان غربی/ ثبات به بازار مرغ بازمی‌گردد!

روزانه بیش از ۲۷۰ تن مرغ در کشتارگاه های آذربایجان غربی عرضه می شود
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص میزان تولیدات گوشت مرغ در استان گفت: روزانه بیش از ۲۷۰ تن گوشت مرغ در کشتارگاه های استان عرضه می شود که بیش از نیاز مصرف استان است.

امید خلیل زاده با بیان اینکه روزانه ۱۴۹ هزار و ۴۴۲ قطعه مرغ با تناژ ۲۷۷ هزار و ۵۲۷ هزار تن در کشتارگاه های مرغ استان تولید و روانه بازار می شود، افزود: هم اکنون نیاز استان در روز ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار تن است که این میزان تولید بیش از نیاز استان به شمار می رود.

روزانه بیش از ۲۷۰ تن گوشت مرغ در کشتارگاه های استان عرضه می شود که بیش از نیاز مصرف استان است

وی با اشاره به برنامه ها و اقدامات دامپزشکی استان برای تنظیم بازار مرغ استان، تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز کشتارگاهی در قالب استقرار نیروی دولتی در کشتارگاه های طیور، تشدید نظارت بر مراکز عرضه و واحد های قطعه بندی رعایت ضوابط ابلاغی و کنترل بهداشتی تولیدات و نظارت شبکه های دامپزشکی با محوریت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها در مورد رعایت سن کشتاری را از مهمترین این برنامه ها اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: اعلام روزانه آمار تولید و هماهنگی با جهاد کشاورزی استان در خصوص میزان های جوجه ریزی و ورود مرغ زنده به کشتارگاه ها و کنترل مغایرت های احتمالی از طریق سامانه gis طیور با بررسی تلفات عادی و بیماری و محاسبه میزان عرضه خارج از شبکه و معرفی متخلفین احتمالی به مدیریت جهاد شهرستانی از دیگر برنامه های این اداره کل برای تنظیم بازار مرغ استان به شمار می رود.

باید منتظر ماند و دید تشکیل قرارگاه ساماندهی، تشدید بر بازار و نیز روند توزیع در ماه های آتی می تواند التهاب بازار مرغ را در یکی از استانهای قطب تولید مرغ آرام بخشد و منجر به ثبات بازار باشد.

کد خبر: ۸۳٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha