۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
توسعه زیست‌بوم نوآوری به افزایش سهم قزوین در اقتصاد دانش بنیان کمک می‌کند
رئیس مرکز پارک علم و فناوری قزوین:

توسعه زیست‌بوم نوآوری به افزایش سهم قزوین در اقتصاد دانش بنیان کمک می‌کند

قزوین- رئیس مرکز نوآوری پارک علم و فناوری قزوین گفت: با توسعه زیست بوم نوآوری قادریم سهم استان در اقتصاد دانش بنیان را افزایش دهیم.  

حمیدرضا پیله ور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ظرفیت بالای استان قزوین در حوزه اقتصاد دانش بنیان می تواند به اجرای طرح های مهم در حوزه اقتصاد کمک کند و افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد استان با توسعه زیست بوم نوآوری استان محقق می شود.

وی تصریح کرد: زیست بوم های نوآوری یکی از ارکان اقتصاد دانش بنیان در جوامع توسعه یافته امروزی محسوب می شود که این زیست بوم متشکل از فعالان، بازیگران و نهادهای ذیربط متعددی است که در زمینه های پژوهشی، نوآوری، ایده یابی، ایده پردازی، تجاری سازی ایده ها، ایجاد تحول و پیشرفت، کشف و پرورش استعدادها، شبکه سازی در کسب و کار، توسعه فناوری و صادرات و تبادل فناوری، نقش آفرین هستند.  

زیست بوم نوآوری توسعه یابد
عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور افزود: اگر زیست بوم نوآوری توسعه یابد، برای تحقق تولید محصولات یا خدمات نوآورانه و فناورانه در کشور گام های مهمی برداشته خواهد شد.

پیله ور تصریح کرد: تقویت و رونق این زیست بوم موضوعی مهم و راهکاری برای مبارزه با تحریم هاست و در استراتژی های جدید اقتصادی، محوریت زیست بوم دانش بنیان یک اصل است که در این راستا اقدامات خوبی در کشور رخ داده است.

وی گفت: بر اساس آخرین روش های مرسوم در دنیا، توسعه نوآوری در هر منطقه ای می بایست بر اساس بوم و ظرفیت های آن منطقه باشد که ما در استان قزوین نیز به دنبال ایجاد مدل بومی توسعه زیست بوم نوآوری استان هستیم.  

قزوین در مسیر پیشرفت علم و فناوری
رئیس مرکز نوآوری پارک علم و فناوری قزوین افزود: استان قزوین به دلیل قرار گرفتن در منطقه مرکزی کشور و برخورداری از فرصت های مختلف صنعتی و فنی، ظرفیت آن را دارد که با اتخاذ الگویی هدفمند و هماهنگ با کل کشور در مسیر پیشرفت علم و فناوری گام بردارد.

پیله ور یادآور شد: قزوین به علت داشتن  شهرک های صنعتی متعدد با بیش از۳۵۰۰ واحد صنعتی به عنوان یکی از مهم ترین مراکز صنعتی کشور در حوزه صنایع کوچک و متوسط مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت ویژه زیست بوم نوآوری استان تصریح کرد: وجود دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، پارک علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری و چشمه نور ایران سبب شده تا شمال استان قزوین به منطقه ویژه فناوری تبدیل شود و همچنین وجود سه شهرک صنعتی لیا، البرز و کاسپین در مجاورت این منطقه ویژه ظرفیت هایی ایجاد کرده تا استان ما به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور هم معرفی شود.  

سهم یک درصدی قزوین در اقتصاد دانش بنیان
رئیس مرکز نوآوری پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: سهم استان قزوین در اقتصاد دانش بنیان در حدود یک درصد است که این میزان در مقایسه با سهم ۱۲ درصدی استان در صنایع کشور پایین بوده و افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان استان در برنامه های اولویت دار پارک علم و فناوری دیده شده است.

پیله ور اظهار داشت: سالهاست کشور درگیر تحریم های ظالمانه قرار دارد و فشار اقتصادی روز به روز بر کشورمان بیشتر شده اما همچنان چالش اصلی ما در کشور قوانین و تنگناهای داخلی است که تنها راهکار برون رفت از این مشکل  اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

کد خبر: ۸۳٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha