۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵
تجمع سود در یک حلقه خاص تعادل در زنجیره تولید را برهم می زند
عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان:

تجمع سود در یک حلقه خاص تعادل در زنجیره تولید را برهم می زند

یزدخواستی، عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان، گفت: می ‌توان با مشورت با کارشناسان اقتصادی، فعالان صنعتی و همچنین تنظیم مکانیسمی از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید فولاد، زمینه تنظیم بازار را فراهم کرد.

سجاد صفری؛ بازار: «مرتضی یزدخواستی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که شرکت ذوب آهن اصفهان، برای تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: هدف از تاسیس کارخانه ذوب آهن اصفهان بر پایه زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی بود و مدیریت معادن را بر عهده داشت.
وی افزود: در ادامه و به علت سیاست گذاری های غیر کارشناسی شده، معادن واگذار شدند و در حال حاضر، کارخانه ذوب آهن اصفهان در تامین پایدار مواد اولیه، برای تولید با سه کوره بلند با چالش هایی مواجه است.
این فعال صنعت فولاد، بیان کرد: با تدابیر مدیریت شرکت ذوب آهن اصفهان و طرح هایی که در جلسات هیات مدیره پیگیری می شود چشم انداز مناسبی را شاهد هستیم که خرید معدن زغال سنگ سوادکوه یک نمونه از آن است.
یزدخواستی، گفت: به منظور بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی شرکت ها، جلسات ماهانه، برگزار می شود که تاکنون، بازخورد خوبی داشته است.
وی افزود: برای هر یک از  این شرکت ها رسالت خاصی تعریف شده است و در تلاش هستیم که برنامه ریزی ها به نحو مناسبی اجرا شود که به صورت تخصصی بر فعالیت ها متمرکز باشند تا نتیجه موثری را شاهد باشیم.
یزدخواستی، اظهار داشت: براساس مصوبه هیات مدیره ذوب آهن اصفهان، پروژه های این کارخانه تا حد امکان به شرکت های تابعه واگذار می شوند تا بتوانند در کنار این طرح ها در صنایع مختلف مانند شرکت مهندسی و پویش ساخت حضور فعال داشته باشند.
وی درخصوص تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، گفت: با برنامه ریزی های مدیریت عالی شرکت و تلاش شبانه روزی کارکنان در بخش های مختلف، تولید ریل در ایران به اسم شرکت ذوب آهن اصفهان، ثبت شده است؛ در زمینه تولید ورق، میلگرد و … صنایع دیگر فعال هستند اما ریل ذوب آهن در غرب آسیا بی همتا است.

قیمت گذاری دستوری در زنجیره تولید فولاد، زمینه ساز آسیب به عملکرد تولید کننده یا متضرر شدن مصرف‌ کننده را فراهم می ‌کند

قیمت گذاری دستوری نتیجه مطلوبی نداشته است
این فعال صنعت فولاد در پاسخ به این پرسش که سیاست قیمت ‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد را چگونه ارزیابی می کنید؟ به بازار، گفت: سیاست قیمت گذاری دستوری در زنجیره تولید فولاد یک سیاست اشتباه است.
یزدخواستی اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری در زنجیره تولید فولاد، زمینه ساز آسیب به عملکرد تولید کننده یا متضرر شدن مصرف‌ کننده را فراهم می ‌کند.
وی افزود: علاوه بر این در سایه این سیاست‌های اشتباه و در مقاطعی شاهد پدید آمدن اختلاف میان نرخ فروش یک محصول در بازار آزاد و مراجع رسمی خرید و فروش خواهیم بود و این فاصله‌ قیمتی باعث ایجاد رانت می شود.
یزدخواستی، بیان کرد: سابقه قیمت ‌گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف وجود دارد و تمامی این تجربه‌ها تاکنون، نتیجه مطلوبی را نداشته اند.
این عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان، گفت: براین اساس، بازار آزاد برای خرید و فروش محصولات شکل می ‌گیرد و به دنبال آن دلالی و واسطه‌گری رونق خواهد یافت.
یزدخواستی با اشاره به راهکاری برای تنظیم بازار بدون ورود به قیمت ‌گذاری دستوری، اظهار داشت: می ‌توان با مشورت با کارشناسان اقتصادی، فعالان صنعتی و همچنین تنظیم مکانیسمی از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید فولاد، زمینه تنظیم بازار را فراهم کرد.
وی افزود: علاوه بر این، می توان سود منطقی هر حلقه از زنجیره تولید را با احتساب همه شرایط و سرمایه‌ گذاری‌ها در نظر گرفت.
این فعال صنعت فولاد، گفت: تجمع سود در یک حلقه خاص از تولید، زمینه روانه شدن سرمایه‌ها را به آن بخش فراهم و تعادل را از مسیر تولید دور خواهد کرد.
یزدخواستی در پایان، گفت: پذیرفتن مکانیسم‌های اقتصادی و اثرگذار بر بازار راه‌ رفع چالش‌های حاکم بر زنجیره تولید فولاد و تنظیم خرید و فروش این محصولات است.

کد خبر: ۸۳٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha