۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
۶ نکته در مورد عیب‌یابی لاستیک که باید بدانید
«بازار» بررسی کرد

۶ نکته در مورد عیب‌یابی لاستیک که باید بدانید

لاستیک در خودرو برای هدایت و فرمانپذیری محسوب می شود که مهم‌ترین ایراد فنی در این مجموعه، سائیش غیریکنواخت بوده و افزایش طول عمر لاستیک فقط با توجه به فشار باد و آج‌های سطح آن امکان پذیر است.

بازار، گروه خودرو: لاستیک در خودرو وظیفه دارد که نیرو تولید شده از پیشرانه را برای حرکت به سطح جاده منتقل، وزن خودرو را تحمل و مانع از انتقال لرزش به سطح جاده می‌شود. لاستیک را می‌توان در دسته قطعات ایمنی تقسیم بندی کرد، زیرا در صورت بروز هر گونه مشکل در زمان حرکت، هدایت و فرمان پذیری را برای راننده با خطا و البته سبب ایجاد حادثه خواهد شد. متاسفانه کمتر مالکی توجه دقیقی نسبت به لاستیک نداشته و از نگهداری و عیب‌یابی اصولی آن نیز آگاهی ندارند. در این مطلب سعی کردیم شش نکته مهم در خصوص عیب‌یابی و نگهداری لاستیک را بررسی کنیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

سائیدگی یک سمت لاستیک
یکی از ایرادات شایع در لاستیک‌ها، سایئش فقط یک سمت است. معمولا به دلیل عدم توجه راننده از این عیب آگاه نشده، فقط در زمان حرکت حس انحراف از مسیر و متمایل شدن به یک سمت را درک خواهد کرد. عامل اصلی ایجاد این نوع خرابی در خودرو، وجود هر  گونه اشکال در سیستم جلوبندی و تعلیق است. بنابراین باید تمام قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق از نظر استهلاک بررسی و زوایای چرخ به درستی مورد بازبینی قرار گیرد. زیرا زوایای چرخ اگر به درستی تنظیم نشده باشد، نخستین نشانه را در سایش لاستیک‌ها نمایان خواهد کرد. از سویی نباید فراموش کرد بروز هر نوع تصادف یا دفرمگی در اکسل یا شاسی خودرو می‌تواند عامل ایجاد سایش غیریکنواخت باشد. بنابراین با مشاهده چنین موضوعی در تایر خودرو بی درنگ به نمایندگی خودروساز مربوطه مراجعه کنید.

تخریب سطح لاستیک
تورم، ترک در دیواره و بیرون زدگی سیم از سطح تایر همگی بیانگر عدم نگهداری و حرکت اصولی با خودرو است. اغلب در صورت برخورد جسم تیز خارجی با سطح تایر در طرفین یا آج‌ها، زمینه مساعد جهت ترک و پارگی برای لاستیک ایجاد خواهد شد. در این حالت ورود هر نوع جسم تیز یا فشار به سطح لاستیک می‌تواند سبب پنجری یا تخلیه سریع باد در زمان حرکت شود.

معمولا برخورد مواد شیمایی، خراش و تغییر ناگهانی دما سبب ایجاد فرورفتگی، پارگی و دفرمگی در سطح لاستیک می‌شود. تمام این حالت‌ها به راحتی در خودرو قابل مشاهده بوده و حرکت با خودرو مجهز به چنین تایری می‌تواند ایمنی خودرو را به طور جدی کاهش و زمینه لازم جهت تصادف یا کاهش سلامت سرنشینان را فراهم کند. البته در برخی اوقات مسائل مطرح شده شامل گارانتی در خودرو نمی‌شود، بنابراین مراجعه به نمایندگی خودروساز جهت تعمیر و تعوئیض تایر را فراموش نکنید.

ایراد فنی در رینگ
یکی از عیوب متداول در تایر خودروهای داخلی، پارگی یا خوردگی از ناحیه طوقه لاستیک است. این ایراد معمولا به دلیل استفاده از رینگ‌های غیراستاندارد یا استفاده غیراصولی از سرب در سطح لاستیک رخ می‌دهد. هرچند که در اثر آچار خوردگی سطح رینگ یا بالانس غیراصولی این حالت ایجاد خواهد شد. اگر مالک خودرو اقدام به خرید لاستیکی با تاریخ تولید بسیار زیاد کند، نشت هوا در سطح لاستیک و پارگی در طوقه ایجاد خواهد شد.

حرکت با لاستیک استوک
با گرانی قیمت تایر، برخی از مالکان خودروها اقدام به خرید و استفاده از لاستیک‌های استوک می‌کنند. این مساله سبب می‌شود که تایرهای فرسوده که دستخوش تعمیر یا بازسازی قرار گرفتند را برای خودرو تهیه کنند. این حالت در گام نخست سبب افزایش مصرف سوخت و سپس کاهش جدی ایمنی خواهد شد. لذا توصیه می‌شود با تایری که بیش از دو سال از تولید آن گذشته یا استوک بوده، در خودرو استفاده و حرکت نکنید.

توجه به جابجایی
یکی از نکات بسیار مهمی که در زمان حرکت باخودرو باید به آن توجه داشت، جابجایی لاستیک‌ها در هر ۱۵ هزار کیلومتر است. این شیوه سبب می‌شود میزان سایش در سطح تایرها به یک اندازه باشد، و شیوه جابجایی نیز باید به صورت ضربدری در خودرو انجام شود. فراموش نکنید که در خودروهای دیفرانسیل جلو، بیشترین مقدار سایش در لاستیک‌های جلو به دلیل بالا بودن وزن در محور رخ می‌دهد. این شیوه علاوه بر افزایش طول عمر خودرو، ضریب ایمنی را نیز به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند.

توجه به فشار باد
فشار باد لاستیک‌ها، یکی از مهم‌ترین جزئیاتی هست که باید هر راننده و مالکی نسبت به آن توجه داشته باشد. در خودروهای جدید سیستم هشدار فشار باد تعبیه شده است، در صورت کاهش فشار باد هر لاستیک، هشدار لازم را به راننده می‌دهد. اما در خودروهای داخلی چنین تکنولوژی وجود ندارد، با توجه به افزایش دما و شروع فصل گرما، بهتر است، هر هفته به طور منظم و جداگانه فشار باد تایرها را اندازه‌گیری کنید. گاهش فشار هوا تایر، سبب ایجاد سایش، فرسودگی و افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.

کد خبر: ۸۳٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha