۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
ربات های پیشخدمت وارد بازار کار شدند
بازار گزارش می دهد

ربات های پیشخدمت وارد بازار کار شدند

کمپانی رباتیک سازی «Bear Robatic » از جدیدترین ربات پیشخدمت خود رونمایی کرد؛این دستیار هوشمند «تجا» نام دارد و قادر است تمامی وظایف خود را با دقت ۹۵ درصدی به انجام برساند.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: شیوع ویروس کرونا بسیاری از جنبه های زندگی بشری را دستخوش تغییرات عمده نمود و در این میان روش های سنتی ارائه خدمات به مشتری ها بیشتر از هر حوزه دیگری دستخوش تغییرات زیادی شد. یکی از حوزه هایی که شیوع کرونا تاثیرات زیادی بر آن جای گذاشت رستوران و کافی شاپ هاست؛ اگرچه این پاندمی منجر به تعطیلی بخش بزرگی از غذاخوری ها شد اما از یک سو مدیران را به اتخاذ تصمیمات جدی برای حفظ کسب و کار خود سوق داد. کاهش تماس بین پیشخدمت ها و مشتری ها در اولویت هر سیستمی قرار گرفت و در این راستا استفاده از پیشخدمت های غیر انسانی در محیط غذاخوری ها به یک جذابیت منحصر به فرد تبدیل شد.

استفاده از ربات پیشخدمت ایده ای خلاقانه و کاربردی می باشد، ربات ها بسیار بیشتر از نیروی انسانی قادر به ارائه خدمات  بوده و قادر هستند همزمان چند کار را انجام دهند به طور مثال، یک ربات می تواند در حین تحویل غذا به میز جلویی سفارش غذای میز پشتی را نیز توسط صفحه مانیتور موجود در پشت خود ثبت و به صورت همزمان  به آشپزخانه ارسال کند؛ در واقع، ربات ها ابزارهایی لوکس و گرانی محسوب می شوند اما استفاده از یک ربات در مدت زمان طولانی به علت کارایی بالا می تواند بسیار سود آور باشد زیرا یک ربات به تنهایی می تواند جای دو یا سه نیروی انسانی بدون خستگی کار کرده و هزینه های جانبی پایینی نیز دارد.

ربات پیشخدمت «تجا» یکی از فناوری های منحصر به فرد است که اخیرا وارد حرفه رستوران داری و تهیه غذا شده است؛ این ربات از سوی کمپانی فناوری «Bear Robatic »طراحی و تولید شده است و در رستوران ها دالاس، کالیفرنیا و لس آنجلس شروع به کار نموده و در اولین روزهای همکاری خود مشتری های زیادی را برای کارفرمایان جذب نموده اند. البته، تجا تنها ربات پیشخدمت نیست که در این صنعت مشغول به کار است و ربات های دیگری در رستوران های چینی و کره ای در حال ارائه خدمات هستند؛ اما آنچه این ربات را از سایرین منحصر به فرد تر ساخته است این است که کنترل تجا از محیط خارج رستوران اتفاق می افتد.

این ربات که نام خود را وامدار طراح اصلیش «دیوید تجا» است از یک سیستم عامل هوشمند بهره گرفته است و به گونه ای طراحی شده است که قادر است یک روز کامل و بودن هیچگونه خطایی تمامی وظایف داخل رستوران و یا کافی شاپ را انجام دهد که شامل استقبال از مشتری،   دریافت سفارش مشتری ها از طریق منوی دسترسی، پردازش صورت حساب ها،   انتقال ظرف های غذا از آشپزخانه به سر میز مشتری ها و بلاعکس، پخش موسیقی، اجرای نور پردازی در مواقع مورد نیاز و سایر عملکردها است.

همانطور که قبلا بدان اشاره شده کنترل تجا توسط یک شخص دستیار در خارج از محیط رستوران اتفاق انجام خواهد شد به گونه ای که تمامی حرکات از طریق دوربین های چند منظوره و حسگرهای  هوشمند به پنل کنترلی انتقال داده می شوند و از این طریق راهنمایی می گردد؛ البته کنترل تجا از طریق تنظیمات پیش فرض هم امکان پذیر بوده و تنها در صورت نیاز از طریق دستیار خود مدیریت می شود.

گفتنی است، تجا از یک الگوریتم هوشمند و یادگیری ماشین بهره گرفته است که قادر است تمامی برنامه ها را در خود ذخیر نماید و در صورت نیاز پردازش کند؛ این ربات ها در دارای قابلیت درک، تفسیر و اجرای عملیات در محیط هایی هستند که مداوم در حال تغییر و تحول هستند.

جالب است بدانید، در این ربات از فناوری self-driving  استفاده شده است که وی را قادر می سازد با کمک سایر حسگرها و دوربین ها به تمامی نقاط از پیش تنظیم شده رستوران و خارج رستوران تردد کند و با دقت ۹۵ درصدی وظیفه مورد نظر خود را اجرایی کند.

از دیگر فناوری های استفاده شده در این ربات، می توان به اینترنت ۵G، بلوتوث و پنل داشبورد ارتباط با کاربر  اشاره کرد که مشتری ها را قادر می سازد از طریق منو دسترسی  غذای خود را سفارش دهند، میز رزرو کنند، با سر آشپز و مدیریت رستوران مکاتبه نمایند، تاریخچه و مبدا هر غذا را بررسی نمایند، دستور پخت غذاها را مطالعه کنند و در صورت تمایل توییت بگذارند.

کد خبر: ۸۳٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha