۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
آینده پر ابهام بازار نفت| تولید ایران ۱۳۷ هزار بشکه بیشتر شد

آینده پر ابهام بازار نفت| تولید ایران ۱۳۷ هزار بشکه بیشتر شد

اوپک می‌گوید که میزان تقاضا برای نفت در سال جاری نسبت به پارسال۶.۶ درصد افزایش پیدا می کند. اما برخی از تحلیل‌ها اصرار دارند که بالا گرفتن امواج جدیدی از کرونا بر رشد تقاضا تاثیر منفی می گذارد.

بازار؛ گروه انرژی: پاندمی کرونا پیش بینی درباره وضعیت اقتصادی کشورها و بازار نفت را حسابی سخت و تا حدودی ناممکن کرده است. در شرایطی که فکر می کنید اوضاع در حال بهتر شدن است، ورق برگشته و همه چیز با افزایش تعداد مبتلایان و آغاز محدودیت های سخت گیرانه عوض می شود.

گزارش سازمان اوپک نشان می‌ دهد که میزان تقاضا برای نفت در سال جاری نسبت به سال گذشته تقریبا ۶.۶ درصد افزایش پیدا می کند. این در حالی است که برخی از تحلیل‌ها اصرار دارند که بالا گرفتن امواج جدیدی از کرونا در هفته های اخیر در برخی از کشورها می تواند بر رشد تقاضا برای نفت تاثیر منفی بگذارد.

افزایش تولید کشورهای عضو اوپک
در گزارش ماهانه جدید اوپک آمده است که امیدها نسبت به کنترل ویروس کرونا و همچنین دستیابی بیشتر به واکسن این بیماری، احتمال افزایش فعالیت های اقتصادی و به ویژه تزاید حمل و نقل بین المللی را بالا می برد و همه این عوامل به طور مستقیم به افزایش تقاضا برای نفت در سال جدید منجر می شود.

بر اساس این گزارش، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

خوش بینی ها نسبت به رشد تقاضای نفت در حالی ادامه دارد که میزان عرضه نفت به شدت روبه افزایش است. عربستان قرار است که کاهش یک میلیون بشکه ای که به صورت داوطلبانه آن را انجام داده بود را متوقف کرده و تولیدات خود را بیشتر کند. تولیدات نفت ایران هم مدام در حال افزایش است.

طبق گزارش اوپک میزان تولید نفت ایران در ماه مارس ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به ماه فوریه ۱۳۷ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

البته افزایش تولید تنها به ایران محدود نبوده و غیر از عراق و عربستان تقریبا تمامی کشورها تولیدات خود را هر چند اندک افزایش داده اند. ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) براساس تازه‌ترین گزارش این سازمان، ۲۵ میلیون و ۴۲ هزار بشکه نفت تولید کردند که حدود ۲۰۱ هزار بشکه نبست به ماه فوریه بیشتر بوده است.

آینده پر ابهام بازار نفت
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۷۷ درصد رشد به ۶۴ دلار و ۱۶ سنت رسید. قیمت نفت برنت روز سه شنبه شاهد افزایش ۳۹ سنتی بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه می نیز امروز با ۴۷ سنت معادل ۰.۷۸ درصد افزایش به ۶۰ دلار و ۶۵ سنت رسید. نفت خام آمریکا دیروز هم ۴۸ سنت افزایش قیمت را تجربه کرده بود. رشد قیمت محدود نفت در شرایطی رخ می دهد که برخی منابع خبری از رشد قیمت نفت تا ۸۰ دلار در هر بشکه خبر داده اند. اما خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک به بازار می گوید که نمی توان تحلیل دقیقی از وضعیت قیمت ها ارائه داد. همه چیز بستگی به روند پیشرفت واکسیناسیون و همه گیری این بیماری دارد. اگر این دو عامل وضعیت خوبی داشته باشید، دست یافت به نفت ۸۰ دلاری خیلی دور از دسترس نیست. اما در غیر این صورت و وضعیت بدتر نشود، قیمت ها در کانال ۶۰ دلار باقی خواهند بود.  

او همچنین ادامه داد: وضعیت بازار هر روز متفاوت با روز گذشته و هر هفته شرایط جدیدی دارد. بر همین اساس نمی توان یک برنامه برای ۶ ماه یا حتی ۳ ماه دیگر دارد. کشورهای صادرکننده نفت باید هر ماه متناسب با وضعیت عرضه و تقاضا تصمیم گیری کرده و قیمت ها را مدیریت کنند.

به گفته این کارشناس انرژی، هرچند که نشانه هایی از ترمیم قدرتمند اقتصاد چین و آمریکا عامل اصلی رشد قیمت نفت در روزهای اخیر بوده است، اما نگرانی ها از روند کند واکسیناسیون کرونا در جهان و بالا رفتن آمار مبتلایان در هند و برزیل مانع از رشد بیشتر قیمت ها شده است.

کد خبر: ۸۳٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha