۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
شرکت‌های فناور حوزه بهداشت همدان نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی
بازار گزارش می‌دهد؛

شرکت‌های فناور حوزه بهداشت همدان نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی

همدان- در سالی که با شعار «تولید، پشتیبانی‌ ها، مانع زدایی‌ ها» آمیخته شده و موضوع سلامت و بهداشت نیز در آن رنگ دیگری به خود گرفته، شرکت های فناور حوزه بهداشت همدان چشم انتظار تحقق شعار امسال هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: عفونت‌های بیمارستانی روزانه ده‌ها نفر را در معرض جراحت و ناتوانی قرار می‌دهد و به‌دلیل بی‌توجهی پزشکان و نبود نظام ثبت در کشور، بسیاری از آن‌ها را به کام مرگ می‌برد؛ عاملی که با ضد عفونی کردن دست کادر درمانی و استفاده از لباس‌های ضد میکروبی به‌راحتی می‌تواند کم شده و مانع از رژه مرگ در بیمارستان‌ها شود.

افزایش بیمارستان‌ها، ظهور بیماری‌های نوپدید و بازپدید، افزایش روزافزون مقاومت میکروبی و نیاز به خدمات متنوع پزشکی، بروز عفونت‌های بیمارستانی ناشی از خدمات درمانی را اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ بنابراین کنترل عفونت‌های بیمارستانی به ویژه با شیوع ویروس کرونا، هم‌اکنون یک اولویت جهانی محسوب می‌شود.

عفونت‌های بیمارستانی از سه جنبه‌ ابتلا، میرایی و هزینه دارای اهمیت است، بدین معنی که این عفونت‌ها علاوه‌بر مرگ‌ومیر و ایجاد عوارض، با افزایش مدت بستری، موجب افزایش قابل توجه هزینه‌های خدمات درمانی شده و درنهایت سبب نارضایتی گیرندگان خدمات می‌شود.

بارها عنوان شده با توجه به شرایط کشور باید تلاش های بیشتری نسبت به گذشته در حوزه فناوری سلامت با استفاده از تجارب دانشگاه ها اعم از پزشکی و غیر پزشکی صورت گیرد که در این گزارش به دنبال معرفی دو شرکت فناور هستیم که در استان همدان مستقر هستند و در زمینه بهداشت (جلوگیری از عفونت های بیمارستانی) و (بهداشت دهان و دندان) فعالیت دارند.

شرکتی فناور در همدان با نام «شرکت تولیدی تحقیقاتی زانیار بینش نوآور» هم‌اکنون در زمینه تولید البسه و ملحفه بیمارستان ضد میکروبی نانو ورود پیدا کرده است

شرکتی فناور در همدان با نام «شرکت تولیدی تحقیقاتی زانیار بینش نوآور» هم‌اکنون در زمینه تولید البسه و ملحفه بیمارستان ضد میکروبی نانو ورود پیدا کرده است؛ این شرکت در سال ۹۶ با ثبت در اداره ثبت شرکت‌های همدان به شماره ۱۳۰۰۴ شروع به کار کرد و با اختراع و نوآوری در زمینه البسه و ملحفه یک‌بارمصرف، توان خود را در زمینه تولید البسه و ملحفه بیمارستانی ضد میکروبی به‌کار گرفت و در سال ۹۷ به کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به اختراع و ساخت خط تولید مخصوص برای تولید البسه با فناوری نانو کرد که با بهره‌گیری از افراد دانشگاهی و مخترع، این راه ادامه دارد.

شرکت‌های فناور حوزه بهداشت همدان نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی

با توجه به اینکه در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی شاهد استفاده از البسه بیمار هستیم، این شرکت با بررسی البسه موجود در بازار، متوجه کاستی‌هایی در این البسه شد؛ بدین منظور اقدام به برگزاری استارت‌آپ در زمینه طراحی البسه بیمار به کمک دانشگاه علمی و کاربردی واحد همدان کرد تا البسه ای با معیارهای حفظ آرامش و راحتی بیمار،مقرون‌به‌صرفه بودن ازنظر اقتصادی و دوخت و حفظ حجاب بیمار طراحی کنند.

این روزها با شیوع ویروس کرونا در جهان، تلاش‌ها برای یافتن راهکار مقابله با این بیماری در حال افزایش است

این روزها با شیوع ویروس کرونا در جهان، تلاش‌ها برای یافتن راهکار مقابله با این بیماری در حال افزایش است اما در میان یافته‌های علمی، استفاده از نانومواد یکی از راهبردهای جالب توجه بوده به‌طوری‌که درحال حاضر، دستاوردهایی در کشورهای مختلف به دست آمده که در آن‌ها از نانومواد برای مقابله با ویروس کرونا یا ساخت واکسن علیه این ویروس استفاده شده‌است.

در این راستا بر آن شدیم تا وضعیت فعلی تولید و استقبال از البسه و ملحفه‌های ضد میکروبی (نانو) بیمارستانی این شرکت را جویا و پیگیر کار آن‌ها شویم؛ و بر همین اساس گفت‌وگویی با محمدمسعود ملکی؛ مدیرعامل شرکت فناور زانیار بینش نوآور داشتیم تا وضعیت فعلی این واحد فناور را جویا شویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

درگیرو دار بروکراسی اداری همدان گرفتار شده ایم
محمدمسعود ملکی در گفتگو با خبرنگار بازار، هدف از پیش روی به سمت تولید البسه و ملحفه‌های ضدمیکروبی (نانو) بیمارستانی را چنین شرح داد: هدف ما برای پیشروی در عرصه اختراع و تولید البسه و ملحفه‌های ضد میکروبی بیمارستانی، مبارزه با عفونت‌های بیمارستانی، صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های تحمیلی به بیمار و وزارت بهداشت، تولید و درآمد سالم، ایجاد اشتغال مطمئن، تولید و درآمد افراد دانشگاهی در صنعت، به‌کارگیری افراد دانشگاهی در صنعت، حرکت به سوی بومی‌سازی کالای ایرانی و اقتصاد دانش‌بنیان و در نهایت تولید کالای استاندارد و با کیفیت برای عرضه به بازارهای بین‌المللی و نوآوری در زمینه پزشکی است.

برای نخستین‌بار در دنیا با بهره‌گیری از نانو، البسه و ملحفه‌های آنتی‌باکتریال با استفاده از پارچه اسپانلس به تولید می‌رسد

مدیرعامل شرکت فناور زانیار بینش نوآور با تصریح بر اینکه این محصول را ثبت اختراع کرده‌ایم و برای نخستین‌بار در دنیا با بهره‌گیری از نانو، البسه و ملحفه‌های آنتی‌باکتریال با استفاده از پارچه اسپانلس به تولید می‌رسد، گفت: موفق شده ایم تمامی مجوزهای لازم از قبیل مجوزهای ستاد نانو، پروانه بهره برداری و تمامی آنالیزهای مربوط به تحریک پذیری، حساسیت های پوستی، خاصیت آنتی باکتریال و غیره را به انجام برسانیم.

وی در خصوص وضعیت مجوز غذا و دارو نیز عنولن کرد: در حال حاضر، تمام مراحل غذا و دارو مربوط به شرکت طی شده و در مرحله نهایی هستیم که معاونت غذا و دارو ی همدان باید بازدید و بررسی لازم را به انجام برساند که البته این مرحله با  سخت گیری های خاص همراه است؛ حال آنکه، این فرآیند لزوماً هم تاثیری در کیفیت و عملکرد محصول نخواهد داشت و فقط بروکراسی اداری ما را بیشتر کرده است.

شرکت‌های فناور حوزه بهداشت همدان نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی

ملکی ادامه داد: این روند از ابتدای سال جاری ما را درگیر خود کرده به نوعی که تمام مراحل تخصصی کار طی شده اما درگیرو دار بروکراسی اداری همدان گیر کرده ایم که خواهشمندیم معاونت غذا و داروی همدان با توجه به شعار امسال و فرمایش مقام معظم رهبری (مانع زدایی) نگاه ویژه تری به تولیدی های فناورانه داشته باشند.

باید کفش آهنی پوشید
وی با بیان اینکه هم اکنون در حال تولید و فروش محصولاتمان هستیم، مطرح کرد: تمامی خریدهای دولت این روزها تحت سامانه تدارکات دولت به انجام می رسد، بدین ترتیب در این مسیر قیمت محصولات بسیار مهم است، حال آن که محصول تولیدی ما به سبب خاصیت آنتی باکتریال و جنس پارچه ای که دارد و با توجه به ارزش افزوده آن با دیگر محصولات تفاوت قیمت دارد.

مدیرعامل شرکت فناور زانیار بینش نوآور با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این محصول به نوعی است که می توان روزانه یکهزار دست لباس بیمارستانی را نانو کرد، اظهار کرد: اما هم اکنون، به میزان فروش و شرایط بازار البسه را نانو و بسته بندی شده وارد بازار می کنیم تا به دپو نرسیم.

ملکی با بیان این موضوع، از آن با عنوان مشکل نام برد و افزود: در خیلی از استعلامات کف قیمت لحاظ می شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا، مدیران بیمارستانی فرصت لازم را ندارند تا بتوانیم محصولمان را به خوبی برای آن ها توضیح و معرفی کنیم.

کار ما صادراتی است و نمی توانیم کیفیت را برای اینکه قیمت پایین بیاید، کاهش دهیم

مدیرعامل شرکت فناور زانیار بینش نوآور با تاکید بر اینکه کار ما صادراتی است و نمی توانیم کیفیت را برای اینکه قیمت پایین بیاید، کاهش دهیم، گفت: هدف ما کاهش عفونت های بیمارستانی است و اگر کیفیت را کاهش دهیم، یعنی مغایر با اهداف شرکت پیش رفته ایم.

شرکت‌های فناور حوزه بهداشت همدان نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی

ملکی ادامه داد: با پیگیری های بسیار توانستیم مجوزها و کدهای مربوطه را بگیریم و به راستی که باید کفش آهنی پوشید تا بتوان این مسیرها را به خوبی طی کرد.

ما برای اولین بار در دنیا توانسته ایم لباس های آنتی باکتریال بیمارستانی تولید کنیم

وی با بیان اینکه حال که تاکیدات بر خرید از تولیدات داخلی است، امیدواریم که حمایت ها از سوی مسئولین استانی نیز در این مسیر قرار گیرد، اظهار کرد: نیاز داریم تا محصولاتمان به خوبی معرفی شود چراکه ما برای اولین بار در دنیا توانسته ایم لباس های آنتی باکتریال بیمارستانی تولید کنیم.

ملکی در خصوص بازار فروش این محصول نیز مطرح کرد: به تازگی کد مربوط به غذا و دارو را اخذ کرده ایم و با ورود آن به سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی، فروشمان را به دیگر استان ها توسعه خواهیم داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه صادراتی نیز دارید، عنوان کرد: مذاکراتی در این زمینه داشته ایم و برای کارت بازرگانی نیز اقدام کرده ایم اما در بحث فروش در شرایط کنونی، قیمت بسیار مهم است.

تولید نخستین خمیردندان گیاهی کشور در همدان
و اما شرکت فناور بعدی تولید کننده خمیردندان گیاهی در شرکت فناور ارمغان سلامت الوند فراز به‌عنوان نخستین خمیردندان گیاهی در کشور است که مختص چهار گروه ویژه (زنان باردار، کودکان، افراد سرطانی و سیگاری) است و این روزها در مسیر تولید قرار گرفته است.

خمیردندانی با ترکیبات طبیعی که به سلامت دهان و دندان کمک بسیار زیادی کرده و موجب سفید شدن دندان‌ها، خوشبو شدن محیط دهان، جلوگیری از رشد باکتری‌ها در دهان، جلوگیری از خونریزی لثه، استحکام لثه، تقویت و استحکام مینای دندان و غیره می‌شود.

این خمیردندان فاقد هرگونه ترکیب شیمیایی و صنعتی بوده و در صورتی‌که شخص آن را ببلعد دچار هیچ عارضه‌ای نخواهد شد (برخلاف خمیردندان‌های صنعتی که در صورت بلعیده شدن امکان ایجاد عارضه در شخص در طولانی مدت به وجود می‌آید)؛ با توجه به نوع ترکیبات این خمیردندان، مسکنی طبیعی برای دندان‌هایی است که دچار درد شده و نیاز به عصب‌کشی دارند.

شرکت‌های فناور حوزه بهداشت همدان نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی

در ادامه متن گفتگو با صادق زنگنه؛ مدیرعامل شرکت ارمغان سلامت الوند فراز و تولید کننده این محصول گیاهی را می خوانید:

هیچ کس در استان همدان ما را حمایت نکرد
مدیرعامل شرکت ارمغان سلامت الوند فراز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: این شرکت به‌صورت تخصصی روی بهداشت دهان و دندان کار می‌کند و تاکنون موفق به تولید تعداد هشت خمیردندان و دهان‌شویه گیاهی شده‌ایم، محصولاتی که فواید خاصی از قبیل خوشبو کردن دهان، از بین بردن آفت دهان، از بین بردن پلاک دندان‌ها و موارد دیگر دارند.

صادق زنگنه با اشاره به اینکه پیش‌ازاین دانش تولید خمیردندان گیاهی در دست سه کشور آلمان، ایتالیا و آمریکا بود، عنوان کرد: در کشور ما خمیردندانی وجود ندارد که عملکرد تمامی گیاهان مورد استفاده در آن به نفع دهان و دندان باشد.

وی با بیان اینکه خمیردندان گیاهی تولیدشده در شرکت فناوری ارمغان سلامت الوند فراز به‌عنوان نخستین خمیردندان طبیعی در کشور و همچنین مختص چهار گروه ویژه (زنان باردار، کودکان، افراد سرطانی و سیگاری) است، ادامه داد: در این خمیردندان از گیاهانی چون افسنتین، ساپونین، استویا، سماق، عسل، دارچین، میخک، پونه، رازیانه، اسطوخودوس و دیگر گیاهان استفاده می‌شود.

شرکت‌های فناور حوزه بهداشت همدان نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی

مدیرعامل شرکت ارمغان سلامت الوند فراز با تاکید بر اینکه در این خمیردندان، تمامی مواد محافظ و نگه‌دارنده گیاهی‌ هستند، اظهار کرد: هم اکنون ۱۱ نیروی کار در شرکت ما فعالیت دارند.

تولید ما هم اکنون بالغ بر ۲۰ هزار خمیردندان در طول ماه است، در حالی که ظرفیت تولید ما برابر تولید ماهانه ۱۰۰ هزار خمیردندان است

زنگنه در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه تولید ما هم اکنون بالغ بر ۲۰ هزار خمیردندان در طول ماه است، در حالی که ظرفیت تولید ما برابر تولید ماهانه ۱۰۰ هزار خمیردندان است، گفت: هیچ کس در استان همدان ما را حمایت نکرد.

وی با گلایه مندی ادامه داد: از صندوق کارآفرینی امید قرار بود بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنیم اما قوانین خاص آن و اینکه باید تسهیلات در قالب خرید دستگاه باشد و تمامی سهامداران امضا کرده باشند، موجب شد که نتوانیم از این تسهیلات نیز بهره مند شویم.

شرکت‌های فناور حوزه بهداشت همدان نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی

مدیرعامل شرکت ارمغان سلامت الوند فراز در پایان گفتگو عنوان کرد: در طول این سال ها تنها پارک علم و فناوری و مرکز تحقیقات استان همدان حمایت های معنوی از ما داشتند اما هیچ ارگان، بانک و یا مسئولیی از ما حمایتی نکرد.

زمان آن رسیده تا مسئولین استان همدان نیز آستین همت را بالا زده و از شرکت های فناور این حوزه به نحوی مناسب پشتیبانی کنند

در سالی که آمیخته شده با شعار «تولید، پشتیبانی‌ ها، مانع زدایی‌ ها» و موضوع سلامت و بهداشت نیز در آن رنگ و بوی دیگری دارد، زمان آن رسیده تا مسئولین استان همدان نیز آستین همت را بالا زده و از شرکت های فناور این حوزه به نحوی مناسب پیشتیبانی و از مسیر حرکت آنها مانع زدایی کنند و با حمایت های مناسب این واحدها را در مسیر افزایش تولید قرار دهند تا روز به روز شاهد دلسردی بیش از پیش فعالین این عرصه ها نباشیم.

در پایان ذکر این نکته لازم است که به راستی، شرکت های فناور و واحدهای فناور در دل خود، نه تنها تولید را جای داده اند بلکه جوانانی متخصص، تحصیلکرده و خوش فکر را وارد عرصه کار و فعالیت کرده اند که در صورت حمایت، پیشتیبانی و مانع زدایی ها می توان شاهد درخشش های بسیار آن ها نیز بود.

کد خبر: ۸۳٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha