۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
گرانی ۵۰ درصدی روغن در آستانه رمضان| صفر تا ۱۰۰ تولید روغن در اختیار دولت است
دبیر اتحادیه بنکداران در گفتگو با بازار:

گرانی ۵۰ درصدی روغن در آستانه رمضان| صفر تا ۱۰۰ تولید روغن در اختیار دولت است

حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: چون سیاست دولت تامین بازار از طریق فروشگاه های زنجیره ای است و بار چندانی به بنکداران نمی دهد، گرانی ۵۰ درصدی روغن توسط واحدهای غیرمجاز رقم خورده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: همه ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان بازار تقاضا برای ۶ محصول پرمصرف «برنج، روغن، شکر، خرما، حبوبات و چای» بالا می رود و لذا مصرف کنندگان انتظار دارند دولت این اقلام را به اندازه کافی و با قیمت مناسب در دسترس شان قرار دهد.  

«قاسمعلی حسنی» دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این راستا به خبرگزاری «بازار» گفت: همانطور که می دانید برخی اقلام موادغذایی مانند برنج، خرما و چای از پرمصرف ترین مواد مصرفی در ماه رمضان هستند که در حال حاضر برنج خارجی به اندازه کافی در بازار موجود است و مشکلی در این زمینه نداریم. همچنین برنج ایرانی از کیلویی ۲۳ تا ۳۳ هزار تومان در بخش بنکداری عرضه می شود و کمبودی نداریم.

حسنی افزود: در مورد چای هم در بخش عمده فروش از کیلویی ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان عرضه می شود و به وفور هم در بازار وجود دارد.

در حال حاضر شکر با سه قیمت متفاوت ۶هزار و ۶۵۰ تومان، ۷هزار و ۸۰۰ تومان و ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود 

تزریق قطره‌ای شکر با قیمت ۶۶۵۰ تومان به واحدهای صنعتی
وی با بیان اینکه شکر نیز دیگر ماده غذایی پرمصرف در ماه رمضان است افزود: در حال حاضر سه نوع قیمت شکر داریم؛ یک شکر با قیمت ۶هزار و ۶۵۰ تومان است که به صورت قطره ای به واحدهای صنعتی داده می شود. همچنین یک قیمت ۷هزار و ۸۰۰ تومان است که اصولا قیمت مصوب برای مصرف کنندگان است و یک شکر با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که به وفور در بازار آزاد موجود است. با این وجود در هیچ کدام محدودیت عرضه نداریم.

افزایش ۱۰ درصدی حبوبات به دلیل یکسری سودجویی ها
این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت حبوبات از ابتدای سال جاری تا الان ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است، خاطر نشان کرد: با این وجود به نظر بنده این افزایش قیمت به دلیل یکسری سودجویی ها است چون بازار راکد است و افزایش قیمت اصلا منطقی نیست.

حسنی تصریح کرد: از سوی دیگر در مورد محصول خرما نیز از اسفندماه ۹۹ تا امروز  ۱۰ درصد افزایش قیمت را داشته ایم که عمدتا به دلیل افزایش  ۱۰۰ درصدی کرایه حمل و نقل است. با این وجود خرما به میزان کافی در بازار موجود است و کمبودی نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت خرما در بازار از کیلویی ۱۵ هزار تومان تا ۳۳ هزار تومان بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت است.

واحدهای غیر مجاز که پروانه کسب ندارند گران فروشی ۵۰ درصدی را در بخش روغن رقم زده اند آن هم به این دلیل که  سیاست دولت این است که از طریق فروشگاه های زنجیره ای تامین بازار کند و به بنکداران بار نمی دهد

صفر تا ۱۰۰ تولید روغن در اختیار دولت است و کارخانه داران و بنکداران ناظرانی بیش نیستند
دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: از دیگر اقلام پرمصرف در ماه رمضان روغن است که در این مورد کماکان مشکل حل نشده به این دلیل که به صورت قطره چکانی به بنکداران روغن تحویل داده می شود. به طوری که بنکداران هر ۱۵ روز یکبار ۱۰ کارتن روغن تحویل می گیرند.

حسنی تاکید کرد: امروز شاهد هستیم که واحدهای غیر مجاز که پروانه کسب ندارند یک گران فروش ۵۰ درصدی را در بخش روغن رقم زده اند به دلیل اینکه سیاست دولت این است که از طریق فروشگاه های زنجیره ای تامین بازار کند و بار چندانی به بنکداران نمی دهد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۱۶ تا ۱۷ کارخانه تولید روغن در کشور وجود دارد که هر کدام متناسب با ظرفیت و میزان مواد اولیه ای که تحویل می گیرد تولید دارند. چون همانطور که می دانید صفرتا ۱۰۰ تولید روغن از ارزی که به آن واگذار می شود تا سهمیه بندی و قیمت گذاری در اختیار دولت است  و لذا کارخانه داران و بنکداران ناظرانی بیش نیستند.

کد خبر: ۸۳٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha