۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
همه تحریمهای ترامپی لغو نمی‌شود| اسرائیل می‌خواهد مانع موفقیت مذاکرات هسته‌ای شود
گفتگو با عضو شورای روابط خارجی آمریکا:

همه تحریمهای ترامپی لغو نمی‌شود| اسرائیل می‌خواهد مانع موفقیت مذاکرات هسته‌ای شود

پروفسور «شیرین هانتر» معتقد است اقدامات خرابکارانه اسرائیل علیه ایران با هدف ایجاد مانع بر سر راه مذاکرات وین و به شکست کشاندن آن است.

بازار؛ گروه بین الملل: همزمان با شروع مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای باقیمانده در این توافق در وین، اقدامات خرابکارانه اسرائیل شدت گرفته است.

اقدام علیه کشتی ایران در دریای سرخ از یک سو و اقدام خرابکارانه در تاسیسات غنی سازی نطنز از سوی دیگر با هدف تاثیرگذاری بر مذاکرات وین برنامه ریزی شد.

در گقتگوی خبرنگار بازار با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون به بررسی ابعاد این اقدامات خرابکارانه و تأثیر آن بر مذاکرات وین پرداخته شده که در ادامه آمده است.

*شاهد یک حادثه خرابکارانه علیه مرکز غنی سازی نطنز بودیم. چند روز پیش همزمان با نشست وین نیز شاهد حمله به کشتی ایران در دریای سرخ بودیم. عامل حادثه حمله به کشتی اسرائیل بود. دلیل این اقدامات چیست؟
علت روشن است. از طرفی اسرائیل می خواهد مانع پیشرفت هسته ای ایران شود و از طرف دیگر می خواهد ایران را تحریک به عملیاتی کند که مذاکرات وین را به خطر اندازد.

*در حادثه حمله به کشتی ایران، اعلام شد که اسرائیل، امریکا را از این حمله مطلع کرده بود. در اینکه اسرائیل عامل حمله بوده و در این موضوع که آمریکا در این حمله ذینفع بوده شکی نیست. بر این اساس امریکا از این حمله به عنوان اهرم فشار علیه ایران در مذاکرات وین بهره خواهد برد. ارزیابی شما چیست؟
حمله به کشتی هم برای تحریک ایران بود. همچنین اسرائیل می خواهد مانع حضور ایران در دریای سرخ شود.

*تأثیر این اقدامات بر نشست وین چه خواهد بود و آیا ممکن است این مذاکرات را از مسیر خود منحرف سازد؟
تا وقتی که ایران عکس العمل شدید به اینگونه کارها نشان ندهد اثر آنها بر مذاکرات وین محدود خواهد بود.

*با توجه به مذاکرات صورت گرفته در وین، امریکا اعلام کرده همه تحریمهایی که توسط ترامپ علیه ایران بازگردانده شده را لغو نخواهد کرد. بر این اساس برخی از تحریمهایی که توسط ترامپ برچسب آنها از هسته ای به غیر هسته ای تغییر یافته با بازگشت آمریکا به برجام باقی خواهند ماند. به عبارت دیگر همه تحریمهایی که ترامپ علیه ایران وضع کرده لغو نخواهد شد. آیا ایران این موضوع را می پذیرد؟
مسأله تحریمها پیچیده است. مشکل این است که بعضی از تحریمها به عنوان دلایل دیگر اعمال شده اند. بعضی از تحریمهای هسته ای به عناوین دیگر نظیر حمایت از تروریسم دوباره برقرار شده اند.

*برخی مقامات آگاه آمریکایی اعلام کرده اند اگر ایران بر رفع همه تحریمها اصرار داشته باشد مذاکرات به شکست می انجامد. این در حالی است که ایران صرفا تاکید دارد همه تحریمهایی که توسط ترامپ وضع شده یا تغییر برچسب داده لغو شود. یعنی مفاد برجام در خصوص رفع تحریمهای ایران انجام شود. با توجه به این مسائل چشم انداز مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می کنید؟
من تصور نمی کنم که تمام تحریمها لغو شوند. مسأله این است که آیا تحریمهایی که تجارت بین المللی ایران را مختل کرده اند و همچنین تحریم فروش نفت ایران لغو خواهند شد یا نه.

کد خبر: ۸۳٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha