۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
آیا گفتگوهای هسته‌ای ایران  از هم می پاشد؟
کارشناسان شورای آتلانتیک:

آیا گفتگوهای هسته‌ای ایران از هم می پاشد؟

شاید با انفجار اخیر، توانایی غنی سازی ایران برای ساخت احتمالی بمب هسته ای، آسیبی جدی دیده باشد.

به گزارش بازار، کارشناسان شورای آتلانتیک حادثه خرابکارانه در تاسیسات هسته ای ایران را مورد بررسی قرار داده اند.در گزارش شورای آتلانتیک در این ارتباط و به نقل از کارشناسان آمده است: توانایی غنی سازی اوارنیوم ایران برای استفاده بالقوه در سلاح های هسته ای ممکن است روز یکشنبه پس از انفجار در سایت هسته ای نطنز ضربه شدیدی خورده باشد.

دولت ایران گزارش ها پیرامون اینکه ممکن است جبران خسارت ها تا ۹ ماه طول بکشد را انکار می کند و همزمان اسرائیل را مسئول خرابکاری می داند. گفتگوهای غیرمستقیم در وین پیرامون توافق هسته ای ادامه دارد.

پرسش این است آیا این انفجار می تواند ضربه ای بر این گفتگوها وارد کند؟ تاثیر این انفجار بر خود ایران و برنامه هسته ای اش چه خواهد بود؟ تیم خاورمیانه ای شورای آتلانتیک به ارزیابی این موضوع می پردازند.

کریستن فونتن ُرز، مدیر طرح امنیتی و مقام پیشین امنیت ملی ایالات متحده

برای ایرانی ها یا مقامات آمریکایی جای تعجب ندارد اگر اسرائیل واقعا پشت پرده حمله اخیر به تاسیسات غنی سازی ایران باشد. اسرائیل بارها به روشنی اعلام کرده که در برابر برنامه هسته ای ایران می ایستد. اگر ایران زمان بندی اش برای ساخت سلاح هسته ای را کوتاه کند و دوم، بن بستِ توافق هسته ای بین ایران و ایالات متحده پابرجا باشد. هر دوی این شرایط وجود داشتند و وجود دارند.

کریستن اضافه می کند: به رغم آنکه ایالات متحده و تل آویو متحد یکدیگرند اما احتمال می رود که لیود آستین- که روز شنبه از تل آویو دیدن و همزمان ایران خبر خاموشی در تاسیسات هسته ای خود را اعلام کرد- تنها با اعلام رسمی این خبر از آن مطلع شده باشد. چه بسا این حمله به همان اندازه که برای ایران یک هشدار محسوب می شود برای ایالات متحده نیز یک هشدار باشد.

کریستن چند توصیه نیز برای ایران دارد: اکنون اقدامی که ایران نباید مرتکب شود این است که چرخه انتقام جویی را آن هم در زمانی که مشغول گفتگو با ایالات متحده و اروپاست، به جریان اندازد. این کار تنها به نفع جناح های اسرائیلی است که از آغاز گفتگوهای هسته ای استقبال نمی کنند و ترجیح می دهند تا توجیهی برای تخریب تمام اجزای برنامه هسته ای ایران از اساس داشته باشند.

باربارا اسلاوین؛  مدیر آینده طرح ایران

باربارا اسلاوین خاطر نشان می کند که اسرائیل همواره متهم به خرابکاری چندباره در تاسیسات غنی سازی و ترور دانشمندان هسته ای ایران بوده است. با این حال، اجرای این حمله از سوی اسرائیل درست در زمانی که ایران و ایالات متحده مشغول گفتگو پیرامون توافق هسته ای بودند، حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو یا اهمیتی نمی دهد که برای گفتگوها چه اتفاقی می افتد یا فعالانه در جستجوی تضعیف دیپلماسی ایالات متحده است.

اسلاوین بر این باور است که با این حال هنوز دیپلماسی نمرده است. واکنش اولیه ایران به این حمله نشان می دهد که ایران به گفتگوها با دیگر طرفین ادامه خواهد داد تا ببیند که آیا برجام زنده خواهد ماند یا نه.

این حمله بر روند گفتگوها تاثیر خواهد گذاشت. چه بسا ممکن است فشار داخلی بیشتری بر هیات ایرانی وارد آورد تا بیشترین امتیازات ممکن را از دولت بایدن برای برداشتن سریع تحریم ها دریافت کند. هیئت ایالات متحده باید توضیح دهد که آیا از قبل از حمله اخیر اطلاعی داشته است یا نه و چه کاری می تواند انجام دهد تا به ایران اطمینان دهد که در صورت بازگشت به برجام با چنین حملاتی روبرو نخواهد شد.

این حمله می تواند پیامدهای دیپلماتیک گسترده تری داشته باشد. باربارا پیش بینی می کند که این حمله می تواند روابط ایالات متحده با اسرائیل را متشنج کند و چه بسا مقامات دولت بایدن را تشویق به قطع مشورت با اسرائیل پیرامون سیاست ایران کند.

هالی داگرس،  سردبیر ایران سورس

این همه اتفاق چطور در ایران می افتد. خاموشی در نطنز، اقدام خرابکارانه در کارگاه مونتاژ سانتریفیوژ در جولای ۲۰۲۰ و ترور دانشمند برجسته ایران در نوامبر ۲۰۲۰.

آنچه در این زمین بازی رخ می دهد پیامدهای واقعی برای سیاست ایران دارد. در پاسخ به ترور دانشمند هسته ای ایران، مجلس با اکثریت آرا قانون تسریع برنامه هسته ای را تصویب کرد. هر حمله ای به زیرساخت های هسته ای به ایران بهانه لازم برای بدنام کردن گفتگو بر سر توافق هسته ای را می دهد. توافقی که آنها از ابتدا با آن مخالف بودند. چنین حملاتی همچنین انگیزه بیشتری برای گسترش برنامه هسته ای ایران را می دهد.

کد خبر: ۸۳٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha