۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
رایزنی برای تسهیل روابط دو جانبه خوزستان و استان‌های مجاور عراق
نماینده مردم آبادان در مجلس خبر داد:

رایزنی برای تسهیل روابط دو جانبه خوزستان و استان‌های مجاور عراق

آبادان- محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از رایزنی با سفیر عراق برای تسهیل روابط دو جانبه خوزستان و استان‌های مجاور این کشور به دلیل وجود زمینه‌های بسیار مناسب اجتماعی و تجاری خبر داد.

سیدمجتبی محفوظی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به دیدار اخیر خود با سفیر عراق اظهار کرد: رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید سرمایه توسط تبادلات مشترک ایران و عراق از مهم‌ترین محورهای این دیدار بود.

وی با اشاره به لزوم لایروبی اروندرود افزود: تسهیل روابط دو جانبه بین استان خوزستان و استان‌های مجاور در عراق به دلیل وجود زمینه‌های بسیار مناسب اجتماعی و تجاری از دیگر موارد مورد مذاکره در این دیدار بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه سهم تجارت بین استان خوزستان و عراق با وجود دو گذرگاه چذابه و شلمچه کم است، درخواست کردم سهم معاملاتی افزایش یابد.

محفوظی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری، توضیح داد: به دلیل چهار فصل بودن استان خوزستان و آثار باستانی ارزشمند، فرصت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه صنعت گردشگری وجود دارد به همین دلیل پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک گردشگری در خوزستان به ویژه منطقه آزاد اروند مطرح شد.

وی عنوان کرد: پیشنهاد ایجاد دو گذرگاه آبی از دیگر موارد بود و مقرر شد یکی از گذرگاه‌ها رو به روی آبادان در شهر «ابوالخصیب» عراق به نام بندر «واسطیه» و دیگری گذرگاه اروندکنار که در مقابل شهر فاو است، ایجاد شود. شهر فاو عراق با شهر اروندکنار تقریباً ۱۲۰۰ متر فاصله دارد که استفاده از قایق برای‌ تردد مسافران و کالا را امکان‌پذیر می‌کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی احداث بازارچه مرزی مشترک در اروندکنار، احداث پالایشگاه مشترک در اروندکنار، افتتاح دفتر کنسولگری در خرمشهر با توجه به قدمت تاریخی، پیشنهاد تکمیل راه آهن بصره-شلمچه برای تسهیل تردد زائرین و تجار و همچنین احیای بندر بصره از طرف عراق به منظور افزایش سهم مبادلات تجاری را از دیگر موضوعات مورد مذاکره در دیدار خود با سفیر عراق عنوان کرد.

کد خبر: ۸۳٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      0 0
      شما سعی کنید راه آهن بصره شلمچه را پیگیری کنید !!! بقیه موارد خود به خود حل می شوند انشاالله !!!!