۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹
پروژه راه آهن ایلام در دولت تدبیر و امید هم محقق نشد
یادداشت؛

پروژه راه آهن ایلام در دولت تدبیر و امید هم محقق نشد

ایلام- « ۲۰سال است مردم ایلام چشم انتظار راه آهن هستند، طرحی که به رغم کلنگ زنی اجرایی نشده است» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

لیلا کایی؛ بازار: بیش از ۲۰ سال است مردم استان ایلام چشم انتظار ریل قطار و شنیدن صدای سوت قطار هستند، طرحی که تاکنون دو بار طی ۱۶ سال گذشته کلنگ زنی شده ولی هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

آخرین بار اردیبهشت ماه سال گذشته پروژه راه آهن ایلام به صورت ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهور کلنگ زنی و قرار شد ۱۷ کیلومتر از فاز اول این طرح از سمت اسلام آباد در استان کرمانشاه به ایلام اجرایی شود.

متاسفانه از تاریح تاکنون این طرح هیچ پیشرفتی نداشته است، در حالی که مردم استان ایلام همچنان چشم انتظار اجرایی شدن طرح راه آهن هستند به نظر می رسد مردم استان باید چشم انتظار دولت آینده باشند که این طرح را اجرایی خواهد کرد یا خیر.

آنچه مشخص است دولت و مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر برای اجرای این پروژه اهتمام ندارند و به پیگیری های مکرر مسئولان و نمایندگان استان جواب های قانع کننده ای داده نمی شود.

هرچند طبق اعلام یکی از نمایندگان ایلام در مجلس امسال بودجه بسیار خوبی برای این طرح اختصاص یافته، اما آنچه مشخص است، نشان از بی توجهی محض وزارت راه و شهرسازی برای این پروژه است.

متاسفانه در سال های اخیر بی توجهی ها به حوزه زیرساخت های استان باعث شده حضور سرمایه گذاران در این استان کمتر باشد، اجرای راه آهن می تواند بخشی از عقب ماندگی استان را جبران کند

ایلام استانی محروم از توسعه و ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک نیازمند پروژه های راهسازی و زیرساختی به خصوص راه آهن و آزادراه است، ولی متاسفانه این استان از وجود زیرساخت های مطلوب برخوردار نیست.

پروژه راه آهن ایلام در دولت تدبیر و امید هم محقق نشد

سالانه پنج میلیون زائر فقط از طریق این استان و مرز مهران وارد خاک عراق می شوند، فقط در ایام اربعین بیش از سه میلیون نفر طی دو هفته از مرز مهران تردد می کنند که همه اینها خود دلایل کافی برای اجرای پروژه های مهم زیرساختی در استان است.

متاسفانه در سال های اخیر بی توجهی ها به حوزه زیرساخت های استان باعث شده حضور سرمایه گذاران در این استان کمتر باشد، اجرای راه آهن می تواند بخشی از عقب ماندگی استان را جبران کند.

تسهیل در تردد زوار، سهولت در صادرات کالا از مرز مهران، فرصت های مناسب برای حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف، تسهیل در رفت و امد و کاهش تصادفات جاده ای از دیگر مزایای اجرای راه آهن در استان است.

حمل و نقل ریلی به دلیل انرژی کمتر، آلودگی کمتر، ایمنی بیشتر، ظرفیت بالای حمل مسافر و کالا از مزایای بیشتری نسبت به سایر ناوگان برخوردار است­ و همین عامل با توجه به وجود مرز مهران، می تواند در توسعه صادرات در کشور نقش مهمی داشته باشد.

گردشگری از ظرفیت های مهم استان ایلام شناخته می شود که احداث راه آهن در استان می تواند تردد گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از آثار تاریخی و گردشگری استان را تسهیل کند

سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های استان علاوه بر اینکه می تواند باعث برون رفت استان از بن بست جغرافیایی باشد، در توسعه اقتصادی در استان نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

پروژه راه آهن ایلام در دولت تدبیر و امید هم محقق نشد

وجود طرح های نفت و گاز در استان ایلام از دیگر مزایای اجرای طرح راه آهن استان است و البته خود شرکت های نفت و گاز می توانند در راستای مسئولیت های اجتماعی در اجرای این پروژه نقش داشته باشد.

گردشگری از ظرفیت های مهم استان ایلام شناخته می شود که احداث راه آهن در استان می تواند تردد گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از آثار تاریخی و گردشگری استان را تسهیل کند.

استان ایلام علاوه بر مسیر کرمانشاه، در مسیر جنوب نیز از طریق اتصاص خط ریلی اندیمشک به دهلران می تواند صاحب ریل قطار شود، ولی متاسفانه مسئولان کشوری به این ظرفیت ها نیز توجه نمی کنند.

ایلام از جمله استان های توسعه نیافته به شمار می رود که از جمله عوامل این عقب افتادگی، مشکلات نبود زیرساخت های استاندارد از جمله آزادراه و راه آهن است، امید است دولت به این مسئله توجه ویژه داشته باشد تا مردم استان پس از سال ها علاوه بر ریل قطار، طعم شیرین توسعه را نیز بچشند.

کد خبر: ۸۳٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha