۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کاهش سود بانکی نجات‌بخش بازار سرمایه شد| انتظار تعادل در بازار
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

کاهش سود بانکی نجات‌بخش بازار سرمایه شد| انتظار تعادل در بازار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد شاخص کل در معاملات روز جاری به دلیل کاهش نرخ سود بانکی به زیر ۱۶ درصدی بود، مطرح کرد: بازار تحت جو این خبر، رشد خواهد کرد، اما در بلندمدت متعادل می‌شود.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه پس از عبور کردن از روزهای سختی که پیش از این داشت، دوباره امروز روی ریل صعودی افتاد و در این میان، حمایت سر صبحی سهامداران حقوقی از سهام شاخص‌ساز باعث شد که حقیقی‌ها با تشکیل صف خرید، دوباره وضعیت بازار را سبز کنند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، پیش از این، بازار در صف فروش قفل شده بود، اما با روندی که روز گذشته معاملات به همراه داشت و در نیم ساعت انتهایی معاملات صف‌های فروش جمع شدند، بازار دوباره امروز مثبت شد.

با این تفاسیر، شاخص کل بازار سرمایه با حمایت دوباره سهامداران حقوقی امروز رشد کرد و وضعیت کلی بازار را سبز کرد. در این میان، بسیاری از سهم‌های شاخص‌ساز و بنیادی از جمله سهم‌های فولادی، فرآورده‌های نفتی، خودرویی و معدنی وضعیت بهتری نسبت به دیگر سهم‌ها داشتند و به این ترتیب، نماگر اصلی بورس ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۱۶ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن در معاملات روز جاری افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد چراکه در سایه صف‌های خرید حقوقی‌ها، سهامداران حقیقی کمتر در بازار حضور داشتند و صنایع کوچک هم چندان مورد حمایت قرار نگرفتند، اما این شاخص در انتهای معاملات رشد ۵۰۹ واحدی را تجربه کرد و روی ایستگاه ۴۳۵ هزار و ۲۳۱ واحدی ایستاد. شاخص فلزات اساسی هم امروز ۳۴ هزار و ۶۳ واحد افزایش یافت و رقم ۹۱۳ هزار و ۴۷۳ واحد را نشان داد.

نمادهای «خساپا»، «شپنا»، «خودرو»، «فولاد»، «خگستر»، «فملی» و «وتجارت» بیشترین تراکنش را در بازار امروز داشتند، در حالی که نمادهای «فولاد»، «شستا»، «فملی»، «تاپیکو»، «کچاد»، «فخوز» و «شپنا» بیشترین تأثیر مثبت را در روند حرکتی شاخص کل داشتند.

امروز، فولادی‌ها عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشتند؛ به نحوی که نمادهای بیشتر نمادهای فولادی سبزپوش شدند و نمادهای «فجر»، «فخوز»، «فولاد» و «فنورد» بیشترین رشد را تجربه کردند. در گروه کانه فلزی نمادهای «کچاد» و «کگل» رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند، اما در فرابورس هم نماد «ذوب» عملکرد چندان خوبی نداشت و مورد حمایت واقع نشد.

کارشناسان بورس اعتقاد دارند که با ادامه تزریق نقدینگی به بازار سرمایه، روند معاملات هفته‌های آتی به گونه‌ای پیش خواهد رفت که بازار متعادل‌تری را شاهد باشیم.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بازار اظهار کرد: بازار امروز به اخبار مربوط به کاهش سود بانکی به زیر ۱۶ درصد واکنش نشان داد و همانطور که کارشناسان بازار تأکید کرده بودند، در شرایط فعلی کاهش سود بانکی یکی از معدود راهکارهای باقی مانده برای نجات بازار بود.

وی در ادامه تصریح کرد: با شایعات شنیده شده در این خصوص و احتمال تعلق مالیات به سودهای سپرده بالاتر از نرخ مصوب، بازار واکنشی منطقی و مثبت نشان داد، حمایت‌های حقوقی اخیر و رسیدن چند سهم بنیادی شاخص ساز به ارزش ذاتی و نیز جایگاه نرخ‌های فعلی آن‌ها در نمودارهای تحلیل فنی باعث تقویت بیشتر بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برای پیش‌بینی بلندمدت‌تر باید صحت و سقم و عملیاتی شدن اخبار را بررسی کنیم، بیان کرد: با فرض قطعیت کاهش سود بانکی به نظر می‌رسد ریزش بازار متوقف می‌شود و رشد در صنایع وشرکت‌های دارای سود و P/E معقول وجود خواهد داشت، ولی رشد عمومی بازار بیش از یک هفته را تصور نمی‌کنم.

قلی‌پور در مورد عوامل مؤثر بر رشد شاخص کل بازار سرمایه مطرح کرد: اگر ریسک‌های مربوط به کاهش ارز که کلیت بازار را تحت تأثیر گذاشته از بین برود و دولت از این مسئله به نفع اقتصاد و صنعت و توسعه صادرات استفاده کند، بازار می‌تواند به مدار صعود برگردد، آن هم در شرایطی که اقتصاد و مردم آسیب‌های ناشی از دلار گران را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: در شرایطی که حتی کالاهای اساسی علی‌رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی با دلار آزاد دست مردم رسیده، بهتر است برنامه دولت به جای کاهش مقطعی نرخ ارز، آزادسازی و شناورسازی و توبیت نرخ ارز بر اساس متغیرهای بنیادی مثل نقدینگی و رشد اقتصادی را پیگیری کند  و به جای سیاست‌های عوامگرایانه و حمایتی از مصرف‌کننده، از تولیدکننده حمایت واقعی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در صورت عملیاتی شدن کاهش سود بانکی به زیر ۱۶ درصد، بازار احتمالا تا یک هفته تحت‌الشعاع خبر کاهش نرخ سود بانکی قرار گرفته و بر مدار رشد باشد و بعد از آن احتمالا متعادل شود.

کد خبر: ۸۳٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha