۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
رشد ۵ هزار برابری برخی ارزهای دیجیتال طی یکسال| چرا بانک مرکزی مجوز معامله بیت کوین را نمی دهد!
«بازار» گزارش می دهد؛

رشد ۵ هزار برابری برخی ارزهای دیجیتال طی یکسال| چرا بانک مرکزی مجوز معامله بیت کوین را نمی دهد!

با وجودی که بازار معاملات بیت کوین و سایر ارزهای مجازی دردنیا گرم و روز به روز بر تعداد سرمایه گذاران این بازار افزوده می شود، اما بانک مرکزی به دلایلی هنوز مجوز رسمی معامله در این بازار را نداده است

اسدالله خسروی؛ بازار: معاملات ارز دیجیتال و رمز ارزها این روزها به عنوان بازاری نوپا جای خود را در بین سایر بازارهای سرمایه گذاری سودآوربه خوبی باز کرده است. این بازار که طی چند سال اخیر توانسته است سرمایه گذاران خود را در بیشتر مواقع منتفع کند، اکنون با هجوم گسترده مشتریان مواجه شده است. بازاری که در ایران قوانین مشخص و دستورالعمل معینی برای معاملات در آن از طریق نهادهای قانون گذارندارد.

فقط استخراج کنندگان ارز دیجیتال می توانند به صورت رسمی در ایران ارز بفروشند
البته اوایل اسفند ماه سال گذشته عبدالناصرهمتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در مصاحبه‌ای اعلام کرد؛ به‌زودی برای خرید و فروش بیت کوین چند صرافی معرفی خواهد شد که استخراج‌کنندگان می‌توانند در آنها ارز خود را به فروش برسانند. او گفت؛ خرید و فروش بیت کوین بین افراد آزاد نمی‌شود و فقط برای فروش ارز حاصل از استخراج بیت کوین و فعالیت‌هایی از این دست، چند صرافی معرفی خواهد شد. اما با گذشت حدود یک ماه پس از این مصاحبه، ۱۱ فروردین ماه جاری همتی رئیس کل بانک مرکزی در جریان نشست دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دراظهار نظری جدید اذعان کرد: تکلیف صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی تا پایان فروردین مشخص می‌شود.

همتی: «رمز ارزها» تا پایان فروردین ماه، پس از نهایی‌شدن و تصویب آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل لازم برای صدور مجوز تأسیس صرافی‌های دیجیتال در مناطق ابلاغ شود

وی درباره چگونگی فعالیت سرمایه گذاران از طریق ارزهای دیجیتال گفت: «رمز ارزها» تا پایان فروردین ماه، پس از نهایی‌شدن و تصویب آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل لازم برای صدور مجوز تأسیس صرافی‌های دیجیتال در مناطق ابلاغ شود.  

رئیس کل بانک مرکزی البته قبلا در خصوص چگونگی وضعیت ارزهای دیجیتال در کشور گفته است: طبق مصوبات دولت، تولید ارز دیجیتال با اخذ مجوز از وزارت صنایع و معادن و دستگاه‌های مربوطه مجاز است و درصورتی که ارز حاصله چه به‌صورت واردات و چه تبدیل ارز به داخل کشور منتقل شود از مالیات معاف است و به نظر من مناطق آزاد در صورت هماهنگی با وزارت نیرو برای تأمین برق مورد نیاز، از موقعیتی مناسب برای تولید ارز دیجیتال برخوردار هستند و می‌توان ارز حاصله را برای خرید مواد اولیه تولید و واردات در این مناطق استفاده کرد.

اکنون ده‌ها صرافی ارز دیجیتال در قالب وب‌سایت یا اپلیکیشن در ایران فعالیت می‌کنند و خیلی ها به این بازار نوپا از طریق وب سایت های داخلی و خارجی اقدام به سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال می کنند

در این میان اما اظهارات رئیس کل بانک مرکزی چند سالی است با محوریت تولید قانونی ارز دیجیتال و فروش رمز ارزها در داخل مطرح است و هیچ گاه به صراحت اعلام نکرده که معاملات این نوع ارز جدید آزاد است. این در حالی است که اکنون ده‌ها صرافی ارز دیجیتال در قالب وب‌سایت یا اپلیکیشن در ایران فعالیت می‌کنند و خیلی ها به این بازار نوپا از طریق وب سایت های داخلی و خارجی اقدام به سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال می کنند. به عقیده برخی ها آزاد نبودن معاملات این نوع ارز به ‌مفهوم ممنوعیت معاملات نیست.

ضرورت قانونمند کردن معاملات ارز دیجیتال در کشور
امیر بیات، کارشناس بازارارز دیجیتال و عضو انجمن بلاکچین کشور در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره بی توجه ای بانک مرکزی و نهادهای مرتبط راجع به ضرورت قانونمند کردن معاملات ارز دیجیتال و رمز ارزها گفت: جای بس تعجب است که چرا با وجودی که دولت و درذیل آن بانک مرکزی به عنوان متولی امر به خوبی می داند که خیل عظیمی از سرمایه گذاران در کشور بخصوص جوانان مدت هاست به بازارمجازی داد و ستد رمز ارزها روی آورده اند اما نسبت به ساماندهی و قانونمند کردن این بازار جدید بی تفاوت است.

معامله رمز ارزها، بیت کوین و ...در فضای مجازی به دلیل اینکه چنین بازاری تحت هیچ عوامل و یا کارگزاری نیست و صرفا داد ستدها (عرضه و تقاضا) قیمت آن را مشخص می کند، بازاری متمایز، جذاب و سودآور در دنیا شناخته شده است

وی خاطرنشان کرد: معامله رمز ارزها، بیت کوین و ...در فضای مجازی به دلیل اینکه چنین بازاری تحت هیچ عوامل و یا کارگزاری نیست و صرفا داد ستدها (عرضه و تقاضا) قیمت آن را مشخص می کند، بازاری متمایز، جذاب و سودآور در دنیا شناخته شده است.

این کارشنان ارز دیجیتال ادامه داد: رمز ارز مثل دلار، سکه و یا سهام در بازار نیست که مالک مشخصی داشته باشد تا قیمت آن به دلیل برخورداری از عوامل متعدد نوسانی و یا متاثر از برخی سیاست گذاریها و ... دچار بالا و پایین شود این بازارنوپا  بازاری است که فقط عرضه و تقاضا تعین کننده قیمت آن می شود. رشد

خرگوشی بازار نوپای ارزهای دیجیتال
بیات به رشد خرگوشی این بازارنوپای جهانی اشاره کرد و اظهارداشت: از ابتدای سال گذشته تا کنون ارزش بازار رمز ارزها بصورت میانگین بیش از ۱۰ برابر شده و با رشدی بالای ۱۰۰ درصد حتی برخی ارزهای مجازی در طول یکسال اخیر ۵ هزار برابر رشد داشته اند تا جایی که سرمایه گذاران در این بازار چندین برابر سرمایه خود سود کرده اند.
وی اضافه کرد: با وجودی که بازار ارزهای مجازی از رشد فوق العاده ای برخوردارند اما برخی مواقع نیز این بازاربا نوسان قیمت همراه شده است. به طور مثال بیت کوین در طول ۱۰ سال گذشته ۸۰ درصد رشد کرده اما بازار این نوع ارز در این مدت ۵ بار اصلاح شده و این به خاطر جوان بودن بازاراست.

به جرات می توان گفت سرمایه گذاری در این بازار از بیمه عمرهم بهتر است چراکه سود سرشاری دارد و کل دنیا وارد این بازارشده اند

این کارشنان ارز دیجیتال  با بیان اینکه بازار رمز ارزها برای سرمایه گذاری فضای مناسبی را پیش روی سرمایه گذاران در تمام دنیا گذاشته است افزود: به جرات می توان گفت سرمایه گذاری در این بازار از بیمه عمرهم بهتر است چراکه سود سرشاری دارد و کل دنیا وارد این بازارشده اند.

وی اضافه کرد: بی تردید بهترین دارایی سبد سرمایه گذاری برای آیندگان در سالهای پیش رو سرمایه گذاری برروی ارزهای دیجیتال است. در این میان اما داد و ستد این نوع ارز در کشورغیر قانونی است و هنور مجوز رسمی برای معامله در چنین بازاری از سوی بانک مرکزی و دستگاههای مرتبط ارایه داده نشده است با این وجود فقط سرمایه گذاران ریسک پذیر که البته بسیارهم زیاد هستند در ایران جذب چنین بازاری می شوند.

سودآوری قابل توجه سرمایه گذاران از بازار رمز ارزها
بیات تصریح کرد: با وجودی که دولت ها باید حافظ منافع اقتصادی با کار کارشناسی دقیق باشند اما معلوم نیست لجاجت بانک مرکزی درعدم ساماندهی چنین بازاری و قانونمند نکردن آن به چه علت است این درحالی است که سرمایه گذاران اکنون به هر طریقی وارد این بازار شده و آن را به عنوان یک بازارسرمایه گذاری سودآور و مطمئن می شناسند زیرا سود قابل توجهی از سرمایه گذاری در این بازار کسب کرده اند.

وی ادامه داد: قانونمند کردن معاملا ارزهای دیجیتال به نفع دولت است زیرا نه تنها از این طریق می تواند مالیات اخذ کند بلکه از چگونگی چرخش پول نیز آگاه می شود.

ارزش بیت کوین ۲.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۱۲۲۹ دلار رسید
عرضه مستقیم سهام صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس در بورس آمریکا علاقه به ارزهای مجازی را بالا برده و قیمت بیت کوین را یکبار دیگر افزایش داده است.  خوش‌بینی نسبت به عرضه بزرگترین صرافی ارز مجازی دنیا در بورس آمریکا باعث شده قیمت بیت کوین به بالاترین رقم نزدیک شود.

ارزش بیت کوین ۲.۶ درصد افزایش یافته و به ۶۱۲۲۹ دلار رسیده است یعنی نزدیک به بالاترین رقم طی یک ماه گذشته معاملات

ارزش بیت کوین ۲.۶ درصد افزایش یافته و به ۶۱۲۲۹ دلار رسیده است یعنی نزدیک به بالاترین رقم طی یک ماه گذشته.   قیمت بیت کوین در ۱۳ مارس به رکورد ۶۱۷۴۲ دلار رسیده بود. علاوه بر افزایش تمایل وال‌استریت به ارزهای مجازی، عرضه مستقیم سهام صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس در بورس آمریکا، علاقه به ارزهای مجازی را افزایش داده است. کوین بیس قرار است در چهاردهم آوریل در بازار بورس نزدک عرضه شود.

این اولین عرضه یک شرکت بزرگ ارز مجازی و آزمایشی برای تمایل سرمایه‌گذاران به سایر استارتاپ‌ها در این بخش است. روز به روز شرکت های بیشتری در بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند که نتیجه تقاضای مشتریان، افزایش قیمت و این عقیده است که بیت کوین می تواند سرمایه‌ ایمن‌تری در برابر تورم باشد. شرکت تسلا در اوایل سال جاری میلادی از ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خود در بیت کوین پرده برداشت و اخیراً آن را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خودروهای برقی تسلا معرفی کرده است. ارزش سایر ارزهای مجازی از جمله اتر،   دومین ارز مجازی بزرگ دنیا از نظر سرمایه بازار، رو به افزایش بوده است. ارزش بازار بیش از ۶۶۰۰ سکه دیجیتالی که توسط موسسه کوین گکو ردیابی می‌شوند، اخیراً از دو تریلیون دلار گذشته است.

چرا بانک مرکزی معامله ارز دیجیتال را قانونی نمی کند!
بنا به این گزارش، هرچند هیچ صرافی آنلاین ارز دیجیتال در ایران مجوز رسمی از بانک مرکزی ندارد، امامعاملات ارزهای دیجیتال در ایران از طریق سایت های مختلف خارجی و ... تقریباً بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.  به نظر می رسد بانک مرکزی برای جلوگیری از پوچ شدن سرمایه های مردمی و جلوگیری از پولشویی مانع معاملات رسمی ارزهای دیجیتال است چرا که این بازار جایگاه خاص و کارگزار مشخص و معینی ندارد و این احتمال وجود دارد که بازار به یکباره سقوط و یا سایت های معامله گرد فیلترشوند.

همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید
کارشناسان بازار ارزدیجیتال معتقدند؛ سرمایه گذاران برای جلوگیری از زیان احتمالی خود در این بازار سبد معاملاتی خود را متنوع کنند و در خرید ارزها از چند ارز استفاده کنند تا در صورت مشکل تمام سرمایه های خود را از دست ندهند. از طرفی برخی می گویند؛  با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، در صورت ذخیره ارزهای دیجیتال در کیف پول شخصی، خطری اصل سرمایه کاربران را تهدید نخواهد کرد، اما ممکن است معاملات ارزهای دیجیتال با چالش‌هایی مواجه شود.

کد خبر: ۸۳٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha