۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی گندم در استان سمنان؛ تلاش برای همراه کردن کشاورزان
بازار بررسی کرد؛

برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی گندم در استان سمنان؛ تلاش برای همراه کردن کشاورزان

سمنان- مسئولان این روزها در حال برنامه‌ریزی در راستای خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان هستند آن‌هم کشاورزانی که در تلاطم‌های اقتصادی شاید بیشترین ضرر را بین دیگر تولید کنندگان استان سمنان متحمل شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان سمنان مهد تولید گندم محسوب نمی شود حتی تولید گندم در آن به اندازه یک شهرستان استان گلستان هم نیست اما سال‌ها است که مدیران جهاد کشاورزی در این استان کم آب و خشک به اجبار تولید گندم و جو را سرپا نگه داشته‌اند هرچند سال به سال میزان تولید گندم استان کاهش یافته است.

خشکسالی‌های دهه ۸۰ باعث شده تا تولیدات گندم استان از ۱۴۰ هزار تن به ۹۰ هزار تن کاهش یابد و امروز در تمام استان سمنان کمتر از ۹۰ هزار تن گندم برداشت می‌شود در حالی که در یک شهرستان کوچک استان‌های مجاور این میزان به بیش از ۲۵۰ هزار تن افزون می‌شود.

ترغیب گندم کاران
یکی از راه‌های ترغیب گندم کاران در استان برای تداوم کشت خرید تضمینی است که البته در سال‌های اخیر با اینکه قیمت راضی کننده نبوده، اما به صورت مستمر انجام شده و دغدغه کشاورزان را کاهش داده است با این حال همچنان کشاورزان مدعی هستند که کشت این محصول با صرفه نیست. این در حالی است که هنوز بسیاری اراضی گندم استان به آبیاری قطره‌ای و تحت فشار مجهز نشده‌اند.

خشکسالی‌های دهه ۸۰ باعث شده تا تولیدات گندم استان از ۱۴۰ هزار تن به ۹۰ هزار تن کاهش یابد و امروز در تمام استان سمنان کمتر از ۹۰ هزار تن گندم برداشت می‌شود

۸۰ درصد کل گندم استان سمنان در میامی و شاهرود تولید می‌شود که اتفاقاً بیشترین مشکلات شامل بیکاری، خشکسالی، خالی شدن روستاها از جمعیت و … در همین دو شهرستان بعلاوه دامغان دیده می‌شود اما اصرار مسئولان بر کشت گندم آن هم به صورت غرقابی و قطره‌ای چیست؟ به نظر می‌رسد از دید مسئولان کشت گندم یک نوع غرور ملی و موضوعی حیثیتی است که اگر برای ما دو برابر تولید استان‌های همسایه هم باشد می‌بایست آن را تولید کنیم.

برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی گندم در استان سمنان/ تلاش برای ترغیب کشاورزان

مشکلات تولید گندم استان یکی دوتا نیستند امروز زمین‌ها را هم به سختی می‌توان قطره‌ای کرد زیرا دیگر مانند قدیم شما نمی‌توانید ده هکتار، ۳۰ هکتار زمین گندم کاری به راحتی پیدا کنید و امروز خرده مالکان و ارث برها سبب شده‌اند تا زمین‌های گندمزار به جریب هم کاهش یابند با این حال هنوز بارقه امیدی برای گندم کاران استان در سال جاری وجود دارد که مسئولان بر آن تاکید کرده‌اند.

خرید تضمینی گندم
محمد باقر منوچهری، مدیرعامل شرکت غله استان سمنان با بیان اینکه در سال زراعی گذشته ۲۸ مرکز خرید تضمینی گندم در استان سمنان فعال بود که در مجموع ۱۲ هزار و ۶۰۰ محموله گندم در این مراکز تخلیه شد، گفت: شرکت غله استان سمنان در سال زراعی گذشته ۷۷ هزار تن گندم به صورت تضمینی خرید کرد که ارزش گندم‌های خریداری شده یک هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال است.

مشکلات تولید گندم استان یکی دوتا نیستند امروز زمین‌ها را هم به سختی می‌توان قطره‌ای کرد زیرا دیگر مانند قدیم شما نمی‌توانید ده هکتار، ۳۰ هکتار زمین گندم کاری به راحتی پیدا کنید و امروز خرده مالکان و ارث بر ها سبب شده‌اند تا زمین‌های گندمزار به جریب هم کاهش یابند

وی افزود: در سال زراعی جاری با برنامه ریزی‌های انجام شده تلاش می‌شود میزان خرید گندم تضمینی از کشاورزان در استان سمنان تا ۹۰ هزار تن افزایش یابد.

پایش مزارع در دستور کار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز گفت: میزان اراضی کشاورزی استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار است که از این میزان ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از آن زراعی و ۶۲ هزار هکتار باغی است همچنین باید گفت از سال ۹۶ تاکنون طرح پایش مزارع گندم در دستور کار قرار گرفت و ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به کشت گندم اختصاص دارد.

سید حسن میرعماد با بیان اینکه با هماهنگی‌های انجام شده ۲۵ دستگاه کمباین به ناوگان کشاورزی استان سمنان اضافه و مشکل کمبود ادوات کشاورزی برای برداشت گندم تا حدود زیادی برطرف شد، ابراز کرد: در سال گذشته ۳۵۱ تراکتور به کشاورزان استان سمنان تحویل شد.

با هماهنگی‌های انجام شده ۲۵ دستگاه کمباین به ناوگان کشاورزی استان سمنان اضافه و مشکل کمبود ادوات کشاورزی برای برداشت گندم تا حدود زیادی برطرف شد

وی افزود: فرمانداری‌ها و نیروی انتظامی استان سمنان در ارتباط با خرید گندم توسط دلالان در مناطق روستایی و کشاورزی دقت داشته باشند و در صورت خرید گندم از سوی دلالان که نظم بازار اقتصادی کشور و استان سمنان را برهم می‌ریزند، قاطعانه برخورد شود.

برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی گندم در استان سمنان/ تلاش برای ترغیب کشاورزان

خرید تضمینی ۹۵ هزار تن گندم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز با بیان اینکه خرید تضمینی ۹۵ هزار تن گندم در سال زراعی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ در استان سمنان پیش‌بینی شده است، گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان در ارتباط با جابجایی گندم در زمان برداشت این محصول راهبردی همکاری لازم را با کشاورزان داشته باشد.

علیرضا شریفی نژاد با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی ۹۵ هزار تن گندم در استان سمنان انجام شده است، ابراز کرد: خوشبختانه سال زراعی گذشته روند تولید و خرید گندم در استان سمنان خوب بود و امسال هم این روند ادامه یابد.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان در ارتباط با جابجایی گندم در زمان برداشت این محصول راهبردی همکاری لازم را با کشاورزان داشته باشد

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری در خرید تضمینی گندم باید تلاش شود تا هم خرید به شکل مطلوب انجام شود و هم رضایت کشاورزان جلب شود، گفت: ذخیره کالای راهبردی گندم افزایش و همکاری بانک کشاورزی استان برای تسهیل در دریافت مطالبات گندم‌کاران بهبود یابد.

به کار گیری ۲۵ کمباین
معاون استاندار سمنان با بیان اینکه ۲۵ دستگاه کمباین به ناوگان کشاورزی استان اضافه شده و شرایط برای خرید تضمینی گندم فراهم است، تاکید کرد: نیروی انتظامی و پلیس امنیت اقتصادی و فرمانداران در فرآیند خرید تضمینی گندم حداکثر دقت را داشته باشند تا پای دلالان به خرید گندم از کشاورزان باز نشود.

شریفی نژاد افزود: مراکز خرید تضمینی گندم به صورت یکپارچه تعریف شده تا تمام کشاورزان در نقاط مختلف استان بتوانند به مراکز خرید تضمینی دسترسی داشته باشند.

در نهایت باید دید سرنوشت خرید تضمینی گندم در سال جاری در سطح استان چه می‌شود و آیا کشاورزان رغبت کشت دوباره این محصول را در سال آتی زراعی خواهند داشت؟

کد خبر: ۸۳٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha