۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
دخالت دولت دلیل اصلی آشفتگی در بازار فولاد
عضو هیات ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

دخالت دولت دلیل اصلی آشفتگی در بازار فولاد

سلیمانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، گفت: در سال گذشته و با تشدید دخالت دولت و سایر سیاست‌گذاران در زنجیره تولید فولاد، بازار خرید و فروش محصولات فولادی با آشفتگی بیشتری روبرو شد.

سجاد صفری؛ بازار: «نادر سلیمانی» عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که قیمت گذاری دستوری فولاد چه تاثیراتی بر این صنعت، خواهد گذاشت؟ اظهار داشت: قیمت دستوری فولاد، اثرات مثبتی بر بازار فولاد نخواهد داشت و تاکنون، نقش مثبتی در تنظیم این بازار به دنبال نداشته است.

وی افزود: قیمت‌ گذاری دستوری فولاد، زمینه ایجاد اختلاف قیمتی را میان فروش یک محصول از مراجع رسمی و بازار آزاد فراهم می‌کند و این تفاوت قیمت، رانت ‌زا و مورد انتقاد است.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تصریح کرد: هدف از تنظیم بازار، فروش محصول با قیمتی منصفانه و منطقی به مصرف ‌کننده نهایی است؛ اما تجربه حکایت از آن دارد که سود قیمت گذاری، سرانجام مصرف‌ کننده نهایی را منتفع نمی‌ کند بلکه در اختیار واسطه‌ها قرار می‌ گیرد.

سلیمانی بیان کرد: در سال گذشته و با تشدید دخالت دولت و سایر سیاست‌گذاران در زنجیره تولید فولاد، بازار خرید و فروش محصولات فولادی با آشفتگی بیشتری روبرو شد و اقداماتی که از سوی مسوولان، صورت گرفت باعث متضرر شدن تولید کننده و مصرف ‌کننده نهایی محصولات فولادی شد و سود حاصل از آن به جیب عده‌ای فرصت ‌طلب رفت.

نبود روندی تعریف ‌شده و کارشناسی برای تنظیم بازار، چالش‌های حاکم بر این زنجیره را بیشتر کرده است و چنانچه اصلاح جدی در این خصوص صورت نگیرد این چالش‌ها ادامه خواهد یافت

بورس مسیری برای برطرف شدن آشفتگی بازار فولاد
عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این پرسش که برای برطرف شدن آشفتگی حاکم بر بازار فولاد نیاز است که چه اقداماتی انجام بگیرد؟ گفت: چنانچه روش‌های گذشته، برای مدیریت بازار فولاد ادامه یابد شاهد تداوم سودجویی برای عده‌ای خاص و وارد آمدن ضربه به تولید خواهیم بود.

سلیمانی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، دارای ۲ بال تولید و تجارت است و خوشبختانه، در طول سال‌های اخیر، روند تولید به‌ ویژه در حوزه صنایع معدنی، تقویت شده است.

وی افزود: بر همین اساس، نیز، ‌در زنجیره تولید فولاد شاهد هستیم که تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ با جدیت بیشتری دنبال می‌ شود و تمام محصولات زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی در مسیر رو به رشد تولید قرار دارند.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بیان کرد: بنابراین در سال گذشته، مجموع تولید فولاد کشور بیش از ۳۱ میلیون تن برآورد شد؛ اما در بخش بازرگانی که تنظیم بازار نیز بخشی از آن است با چالش روبرو است.

سلیمانی گفت: نبود روندی تعریف ‌شده و کارشناسی برای تنظیم بازار، چالش‌های حاکم بر این زنجیره را بیشتر کرده است و چنانچه اصلاح جدی در این خصوص صورت نگیرد این چالش‌ها ادامه خواهد یافت.

این فعال صنعت فولاد، اظهار داشت: راه برطرف شدن آشفتگی‌ های حاکم بر صنعت فولاد، سپردن بازار فولاد به بورس است. وی بیان کرد: بورس کالا بستری برای تقابل میان عرضه و تقاضا و کشف شفاف قیمت‌ها است و هر گونه، عدول از این شرایط، زمینه بر هم زدن این بازار را فراهم می ‌کند.

سلیمانی در پایان، گفت: چنانچه، سیاست‌ گذاران بر تداوم قیمت گذاری دستوری فولاد تاکید دارند فروش این محصول در بورس کالا دیگر معنی ندارد و باید از آن صرف‌ نظر کرد.

کد خبر: ۸۳٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha