۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
راه‌اندازی کارخانه نوآوری در قم؛ تولید فکر و اندیشه سنگ بنای توسعه تولید و صنعت
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

راه‌اندازی کارخانه نوآوری در قم؛ تولید فکر و اندیشه سنگ بنای توسعه تولید و صنعت

قم- «مراکز نوآوری» برای ایده پردازی در کسب و کار و مسیر تولید و ثروت در قم با همکاری بین دانشگاه و صنعت ایجاد می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مراکز نوآوری با حمایت از استارتاپ‌ها و ایده‌های نوآوری رسیدن آنها به محصول را سرعت می‌دهند. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ مرکز نوآور در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور فعال هستند تا شاهد شکوفایی و رونق بیشتر فعالیت‌های این حوزه برای رونق تولید باشند.

این ۱۲۰ مرکز با بهره‌گیری از جوانان نخبه و صاحب ایده زمینه کسب و کار و چرخش تولید از راه فناوری علمی را هموار می‌کنند؛ اگر در سالی که مزین به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها و رفع مانع‌ها» موانع و سنگ‌اندازی‌ها را از مسیر این مراکز نوآوری برداریم می‌توان در سایه شوم تحریم فضای تولید و کسب و کار را رونق داد.

هدف از ایجاد مراکز نوآوری را می‌توان به پرورش ایده‌های نو، تولید ثروت، مسیری برای رهایی از اقتصاد نفتی و پیشرفت و هم‌چنین قدم در مسیر شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور و حتی کارآفرینی را نام برد.

در استان قم هم قدم‌هایی برای ایجاد چنین مراکزی برداشته شده که از مهم‌تریم آن می‌توان به کارخانه «نوآوری دانشگاه ادیان و مذاهب» اشاره کرد.

این مرکز طی تفاهم‌نامه سه جانبه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری و هم‌چنین دانشگاه ادیان و مذاهب قرار است در زمینی با ۱،۵ هکتار در شهرک دانشگاهی و حوزه‌ای قم ایجاد شود؛ این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین مرکز نوآوری کشور اهمیت دارد.

جوانان نوآور، خلاق و نخبه بازیگران اصلی هستند که با ایده‌های خود می‌توانند کشور را در مسیر شکوفایی و رونق تولید قرار دهند؛ از اهداف مهم دیگر این مراکز می‌توان تولید ثروت با تقابل بین دانشگاه و صنعت بیان کرد که اکنون قم قدم‌های نخست خود را برداشته و اگر موانع بر سر راه چنین مراکزی برداشته شود با توجه به ظرفیت‌هایی که قم در زمینه دانشگاهی و حوزوی دارد می‌تواند در کشور الگوی مطلوبی باشد.

افق‌هایی برای ایجاد استارتاپ موفق در قم
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این زمینه می‌گوید: با مشاهده تلاش و همت جوانان در قالب استارتاپ‌ها و این‌که باوجود فعالیت مطلوب حمایتی هم نمی‌شوند تصمیم بر در اختیار گذاشتند زمین جدید دانشگاه برای کارخانه نوآوری گرفتیم؛ این کارخانه ۶ هزار متر سوله دارد و برای استارتاپ در حال ساخت است بیش از ۵۷ درصد هم تاکنون پیشرفت فیزیکی داشته و اگر همت شود تا نیمه سال ۱۴۰۰ افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

حجت الاسلام ابوالحسن نواب بیان می‌کند: این تولد پرافتخار به ما نشان داد که ما می‌توانیم راه را برای بقیه استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها فراهم کنیم و ان‌شاءالله کارخانه نوآوری قم یکی از پرشتاب‌ترین و قوی‌ترین و بهترین شتاب‌دهنده‌های کشور خواهد شد و بخشی از آن‌هم به علوم انسانی تعلق خواهد گرفت.

کارخانه نوآوری قم یکی از پرشتاب‌ترین و قوی‌ترین و بهترین شتاب‌دهنده‌های کشور خواهد شد و بخشی از آن‌هم به علوم انسانی تعلق خواهد گرفت

به گفته وی، این مرکز به نظر می‌رسد شیک‌ترین و بهترین کارخانه نوآوری کشور باشد چرا که در قم جوانان بااستعدادی هستند که استارتاپ موفقی مانند باسلام می‌توانند از دل همین دانشگاه ادیان و مذاهب تشکیل دهند.

اما در ادامه برای بررسی آخرین وضعیت این مرکز نوآوری به سراغ معاون امور عمرانی دانشگاه ادیان و مذاهب رفته و با او گفت‌وگویی انجام دادیم و با خبر شدیم که با توجه به این که همه هزینه‌های زیرساختی و خدماتی این کارخانه از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب تأمین شده ولی با این وجود برای افتتاح در زمان‌بندی مشخص با موانعی روبرو است.

کارخانه‌ای نوآور برای استارت زیست بوم فناوری در قم
معاون عمرانی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عنوان می‌کند: کارخانه نوآوری بر اساس تفاهم‌نامه ۳ جانبه فی مابین معاونت علمی و فناوری و پارک علم و فناوری استان و هم‌چنین دانشگاه ادیان و مذاهب ایجاد شده است زمین این کارخانه ۱،۵ هکتار مساحت و در زیربنای ۶ هزار متر مربع با ۶ سوله طراحی و اجرا شده است و عملیات اجرایی در سال ۹۹ شروع و تا تابستان ۱۴۰۰ اگر موانع آن از سر راه برداشته شود افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

علیرضا آراسته می‌افزاید: هدف ما از ایجاد این مرکز نوآوری حمایت از طرح‌های نوآورانه و جدید جوانان نخبه قمی در زمینه کارآفرینی است که مهم‌ترین ره‌آورد آن می‌تواند ارتباط بین دانشگاه و صنعت باشد؛ از جمله دستاوردان استقرار ۲ شتاب‌دهنده و ۳ شرکت دانش بنیان و هم‌چنین ۳۰ شرکت استارتاپی خواهد بود که در آینده می‌تواند یک زیست بوم فناوری را در قم ایجاد کند.

وی افزود: هدف از ایجاد مرکز نوآوری حمایت از طرح‌های نوآورانه و جدید جوانان نخبه در زمینه کارآفرینی است که مهم‌ترین ره‌آورد آن ایجاد ارتباط با بین دانشگاه و صنعت خواهد بود، از جمله دستاورد کارخانه نوآوری استقرار دو شتابنده و ۳ شرکت دانش بنیان و ۳۰ شرکت استارتاپی خواهد بود و در آینده نه چندان دور یک زیست بوم فناوری در قم ایجاد خواهیم کرد.

موانعی که می‌تواند مسیر مرکز نوآوری را دشوار کند
معاون عمرانی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه می‌گوید: با توجه به این که دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه غیر انتفاعی است و این کارخانه به بخش خصوصی مرتبط است مسئولان باید به این کارخانه نگاه ویژه‌ای داشته باشند و موانع را از سر راه آن بردارند و با توجه به نام‌گذاری امسال به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها و رفع مانع‌ها» باید مسئولان از این مرکز حمایت و موانع را بردارند.

از آراسته موانع و مشکلات این کارخانه نوآوری را می‌پرسیم که عنوان می‌کند: در بحث زیربنایی و زیرساختی همه هزینه‌ها را مستقیم خود دانشگاه ادیان و مذاهب تأمین کرده است؛ حال از انشعاب برق و آب گرفته تا مسائل زیرساختی دیگر هیچ دستگاه خدمت‌رسانی به ما کمک نکرده است، انتظار داریم امسال که سال رفع موانع و پشتیبانی است موانع را بر سر مجوز این کارخانه برداشته تا این مرکز در زمان‌بندی مشخص خود یعنی تابستان ۱۴۰۰ افتتاح شود تا منشأ خیر برای قم و قمی‌ها باشد.

هدف از ایجاد مرکز نوآوری حمایت از طرح‌های نوآورانه و جدید جوانان نخبه در زمینه کارآفرینی است که مهم‌ترین ره‌آورد آن ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت خواهد بود

وی دیگر مشکلات این مرکز را راه دسترسی مناسب عنوان و اظهار می‌کند: همه منابع مالی را ما تأمین و مشکل مالی نداریم اما در زمینه دسترسی آسان به این مرکز نوآوری باید فراهم شود، اکنون این کارخانه در مسیر بلوار امام عصر(عج) که یک مسیر خاکی است قرار گرفته است و انتظار داریم اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری قم مسیر خاکی را بهسازی و جدول‌گذاری کنند که رفع این مشکل در حیطه کار ما نیست.

معاون دانشگاه ادیان و مذاهب می‌افزاید: از دیگر مشکلات این دانشگاه نیاز به یک راه دسترسی دوم دیگری است که از بلوار امام عصر(عج) تا دانشگاه شهاب دانش از طریق یک بلواری مراجعه کنندگان را از مسیر کنار المصطفی به این مرکز برساند.

به گفته وی، با توجه به این که هدف کارخانه نوآوری اتصال بین دانشگاه و صنعت است و می‌تواند فضای کسب و کار را با ایده‌های نو با قدرت بیشتری هموار کند، تولید فکر و اندیشه سنگ بنای تولید صنعتی است و اگر این کارخانه در زمان‌بندی مشخص خود و اسرع وقت با حمایت مسئولان افتتاح شود اتفاقات خوبی در زمینه کسب و کار و تولید در استان به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: ۸۳٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha