۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
بهانه تراشی رئیس جمهور؛ خسارتی دیگر برای گندم کاران کشور
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

بهانه تراشی رئیس جمهور؛ خسارتی دیگر برای گندم کاران کشور

نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اصرار روحانی نسبت به قیمت چهار هزار تومانی خرید تضمینی گندم گفت: رئیس جمهور با بهانه‌های غیر قابل قبول بر عدم گران شدن گندم تاکید دارد.

به گزارش بازار، محمدتقی نقدعلی در خصوص چگونگی و سرنوشت خرید تضمینی گندم، گفت: کمیسیون کشاورزی این مسئله را در اولویت قرار داد چون گندم قاچاق می‌شد و کشاورزان فروش آن را به دولت دارای صرفه نمی‌دید.

وی با بیان اینکه گندم خارجی با قیمت گزاف وارد می‌شد، افزود: اگر کشاورز داخلی به فروش گندم به دولت دلگرم باشد، این کار را با شوق و ذوق انجام می‌داد.

نقدعلی گفت: در سال گذشته دولت بهانه‌هایی آورد و کار از کار گذشت و تاکید کرد برای سال آتی قیمت را اعلام می‌کند و همکاران مجلس بسیار مورد سوال قرار گرفتند که چه زمانی قرار است جلسه با دولت تشکیل شود.

این نماینده مجلس گفت: با کمال تاسف وقتی مصوبات بدست رئیس جمهور رسید، با بهانه‌های غیر قابل قبول مثلا اینکه چیزی نباشد گران شود، خسارت و فشار تورم را بر کشاورزان فزونی داد.

نقدعلی کشاورزان را پایه معیشت کشور دانست و افزود: همچنان رئیس جمهور بر قیمت ۴ هزار تومانِ قبلی اصرار دارد.

وی ادامه داد: تخلف مذکور به قوه قضا ارسال شد که همراه رای قاطع نمایندگان بود.

نقدعلی افزود: همچنین وزیر و معاونان به کمیسیون دعوت شدند و یکی از مسائلی که با آن‌ها ادامه خواهیم داد، همین قیمت مصوب خواهد بود و نمی‌توان گفت فلان مرحله قانون بر زمین مانده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه جایگاهی برای زیر بار نرفتن هیچ کس در اجرای چنین قانونی وجود ندارد، گفت: کشاورزان ما به قدری نجیب هستند که در حال حاضر در بسیاری محصولات مورد خرید دولت، قیمت پرداختی را با تاخیرهای چند ماهه و چند ساله می‌پذیرند.

نقدعلی افزود: حتی اگر دولت ابلاغ می‌کرد که بخشی از مبلغ پرداختی گندم کاران را دور تر پرداخت می‌کند، [آن‌ها می‌پذیرفتند].

همچنین در این گفتگوی رادیویی شهرام شاهین فر، عضو هیئت رئیسه بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به اغلب حوزه کشت گندم که بصورت دیم صورت می‌گیرد، گفت: گندم آبی ۵۰۰ میلی متر نیازمند آب است و گاه گندم از رودخانه و چاه مشروب می‌شود.

وی محلول پاشی و کودهای فسفاته را راهکار مدیریت تولید گندم دانست و افزود: گاه خشکسالی و سرما زندگی روی می‌دهد و ما همواره متاثر از این موارد هستیم.

شاهین فر ادامه داد: ما ناگزیر به پذیریش این شرایط هستیم که باید این مسائل را در قیمت گذاری نیز شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: در جلسات قیمت گذاری قبلی شاهد عدم حضور دولت مردان بودیم و وزرا و رئیس برنامه و بودجه در جلسات غایب بودند.

شاهین فر گفت: مکانیزم و نوع قیمت گذاری در تامین گندم تاثیر گذار خواهد بود ولی اگر کشاورز قیمت را نداند، چگونه باید برای گشت زمین خود، هزینه نماید؟ همچنین چه میزان باید صرفه جویی کند تا با تورم سال‌های آتی کنار بیاید؟

کد خبر: ۸۳٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha