۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳
باهوش ترین یا سریع ترین؛ کدام در بورس برنده می شود؟
چشم انداز بازار سهام جهانی با فناوری اطلاعات؛

باهوش ترین یا سریع ترین؛ کدام در بورس برنده می شود؟

در بورس سهام، هیچ چیز با ارزش تر از اطلاعات نیست؛ اطلاعات اولین محرک روند پول و خرید و فروش است اما با توجه به تحولات دیجیتالی در بازارهای سهام جهان سرعت نیز نقش مهمی دارد. کدام یک ارجح ترند؟

محمد رضا هادیلو؛ بازار: با اطلاعات کافی در مورد بخش خاصی از بازار می توان دریافت که دقیقاً به کجا باید رفت و چگونه می توان سود کسب کرد و یا ثروت خود را از دست نداد. اطلاعات برای برخی از کسانی که در بازار معامله می کنند مخفی نیست، کاری که برخی برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند و کسب سود بالا  ممکن است از طریق کانالهای قانونی و گاهی غیرقانونی انجام می دهند. اما همین دسترسی به اطلاعات ممکن است  منجر به مجازات شدید و از دست دادن دارائی ها شود.

در سال ۲۰۱۲ صندوق های  پوشش ریسک بسته شد، کارگزاران و تحلیلگران جریمه شدند، مدیران ارشد به دلیل دور زدن قوانین و تلاش آنها برای انجام معاملات مبتنی بر اطلاعات فاش شده از شرکت ها یا گمراه کردن سایر سرمایه گذاران استعفا دادند، حتی "کریستین ولف" رئیس جمهور آلمان نیز در سال ۲۰۱۲ پس از اینکه از اطلاعات فاش شده در بازار سهام بهره مند شده بود؛ استعفا داد.

اما در جهانی که با فناوری ها دائماً در حال تکامل است، سرعت به عاملی تبدیل شده است که از اهمیت کمتری نسبت به اطلاعات برخوردار نیست و با توجه به نوسانات زیاد، سرعت برای دستیابی به بهترین تصمیم سرمایه گذاری در بهترین زمان عنصری جدی شده است و لذا نیاز به اطلاعات و سرعت توامان است تا گرفتار سقوط برق آسا نشویم.

حرکت بازار سهام می تواند بسیار بی ثبات باشد، زیرا اخیراً جهان با وسواس سهام  "Game Stop" را دنبال می کند و سرمایه گذاران سعی می کنند از بهترین اطلاعات موجود و سریعترین الگوریتم های معاملاتی برای معامله در بازار استفاده کنند.

سرعت و اطلاعات به فاکتورهای جالبی تبدیل شده اند، یکی از دلایل مهم معامله سهام از سوی مردم، اشتیاق آنها برای دیدن اطلاعات مربوط به سودآوری شان است. این اطلاعات ممکن است یک توییت، اخبار، مقاله یا موارد اساسی تر مانند یک تحلیل دقیق سهام این شرکت باشد.

اطلاعات و سرعت
قیمت سهام چیزی نیست جز انعکاس ارزش تخمینی آن توسط فعالان بازار، که قیمت را بر اساس انتظارات خود از جریان های نقدی آینده شرکت تخمین می زنند و این انتظارات به طور طبیعی  تخمین انجام شده بر اساس اطلاعاتشان شکل می گیرید و سپس روند پردازش و تجزیه و تحلیل تا زمانی که به تصمیم سرمایه گذاری و یا فروش برسند.

البته، همه اطلاعات یکسان نیستند، اما بسیاری از اطلاعات دارای یک ویژگی مشترک هستند و آن هم  حساسیت به زمان است. حساسیت به زمان ممکن است به دلیل اعلام عمومی در آینده باشد بنابراین سرعت برای معامله گر بسیار مهم می شود، زیرا انتظار یا تأخیر به دلیل برقراری ارتباط به این معنی است که اطلاعات ارزشمند اکنون عمومی هستند و لذا اطلاعات مذکور منسوخ شده و تأثیری ندارند.

 یک معامله گر با همتایان خود در حال رقابت است و اگر فرد بورسی  که دارای اطلاعات مهم و احتمالاً خصوصی است خیلی سریع مطابق آن عمل نکند، این احتمال وجود دارد که یک معامله گر دیگر با همان داده ها مطابق با آن حرکت کند و پس از انجام این معامله ساخته شده، اطلاعات از ارزش کمتری برخوردارشوند.

 شرکت‌های بازرگانی منابعی را صرف دستیابی به اطلاعات با کیفیت خوب می کنند. آنها داده می خرند یا افرادی را برای تحقیق و هزینه ای برای خرید کامپیوترهای اختصاصی برای پردازش داده ها به کار می گیرند بنابراین اطلاعات با کیفیت خوب ارزان نیست.

به همین ترتیب، گردش سریع اطلاعات هزینه بر است. اتصال سریع شبکه برای دسترسی سریع به بازارها الزامی است و ممکن است برای اجرای استراتژی های معاملاتی، یک تیم بزرگ اجرا (و پرهزینه) و به خوبی آموزش دیده باشد. (  کارکنان بیشتر در بهبود روند مدیریت ریسک به اجرای سریعتر منجر می شوند.)

معامله گر سریع همیشه انگیزه قوی تری برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر دارد و به همین ترتیب، معامله گر دانشمند انگیزه قوی تری برای سریعتر شدن دارد، به همین دلیل ترکیب سرعت و اطلاعات مهم است، اما آیا یکی از دیگری مهمتر است؟

باهوش ترین یا سریع ترین کدام دربورس برنده می شود؟

سرمایه گذاری روی سرعت یا اطلاعات
افزایش سرعت یا اطلاعات باعث ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای دستیابی به سرعت و اطلاعات بیشتر می شود و اگر از هر یک از این دو امکان کمی وجود داشته باشد، آنها مکمل یکدیگر هستند، اما وقتی معامله گر سهام در یک مرحله پیشرفته از داشتن اطلاعات یا تکنیک های سرعت قرار دارد، یکی از آنها می تواند جایگزین دیگری شود.

 با توجه به تجزیه و تحلیل توسط بارت زو یوکسین، استادیار امور مالی در INSEAD و چیانگ هوانگ، استاد امور مالی در کالج هنگ کنگ، سرعت پیشرفت در فن آوری در حال حاضر باعث کاهش تقاضای سرمایه گذاران برای کسب اطلاعات و بالعکس می شود.

 این دو محقق دریافتند که بازار مالی دو نقش عمده دارد. آنها در حال تخصیص منابع به مهمترین نیاز شان (جمع آوری یا انعکاس اطلاعات) هستند و می گویند روند "کشف قیمت" به طور متفاوتی تحت تأثیر فناوری اطلاعات و سرعت قرار می گیرد.

به عنوان مثال، با فرض اینکه قیمت واقعی هر سهم یک شرکت ۱۰۰ دلارباشد، ممکن است اطلاعات خوب یک هفته طول بکشد تا سرمایه گذار به سطح ۹۰ دلار نزدیک شود، اما با ترکیب آن با تکنیک سرعت معامله گر می تواند در یک روز متوجه این موضوع بشود.

هر چند پیشرفت در فناوری اطلاعات می تواند در برخی موارد مانع رسیدن به سطح مطلوب قیمت شود و در این حالت، بهبود فناوری اطلاعات منجر به افزایش تقاضا برای سرعت می شود و در نتیجه، افراد بیشتری سطح ۹۰ دلاررا در طی یک روز کشف می کنند. با درک اینکه بسیاری دیگر در یک بازه زمانی مشابه قیمت مشابهی را کشف کرده اند، ممکن است بقیه افراد علاقه ای به کسب اطلاعات بیشتر نداشته باشند و بنابراین روند کشف قیمت تا سطح ۱۰۰دلار ادامه نخواهد یافت.

باهوش ترین یا سریع ترین کدام دربورس برنده می شود؟

عوارض جانبی توسعه
اطلاعات بیشتر منجر به برآورد دقیق تری از ارزش سهام می شود اما در شرایط فعلی بازار، اطلاعات باید به سرعت عمل کنند. تحولات فناوری سرعت بر نحوه جمع آوری اطلاعات در بازار تأثیر می گذارد. اگر سرعت استاندارد، فراوان و ارزان شود، اولین تأثیر این است که هر کس اطلاعات را فقط در کوتاه مدت می خواهد و این بدان معنی است که رقابت در همه زمینه ها شعله ور می شود و در یک دوره بسیار کوتاه  معاملات سریع زیادی وجود خواهد داشت.

این به نوبه خود در ازدحام بازار منعکس می شود و هر کس یک تکه کوچکتر از کیک خواهد داشت، زیرا معامله گران انگیزه ای ندارند که در دراز مدت منابع خود را صرف اطلاعات کنند.

 با پذیرش برنامه های بیشتری که روند تجارت و اجرای تصمیم را تسهیل و تسریع می کند و این امر را به راحتی در معرض دید همه قرار می دهد، (مانند کاربرد "رابین هود" که مبتنی بر مفهوم اقتصاد رفتاری برای ساده سازی و تسهیل سرمایه گذاری است) و با توجه به در دسترس بودن اطلاعات (یا شاید ساخت آن) از طریق سیستم عامل هایی مانند "Reddit"، (یک پلتفرم شبکه اجتماعی مانند تلگرام)   قابلیت تحریف بازار نیز بالا می رود در حالی که سرمایه گذاری های بی پروایانه و سنگینی توسط دلالان انجام می شود و  ابزارهای مالی بسیار کلیدی به راحتی در دسترس سرمایه گذاران بی تجربه قرار گرفته اند. به این ترتیب قیمت ها در طول روز شاهد نوسانات شدید می شوند وگرنه از لحاظ اقتصادی بی معنی است  که ارزش سهام Game stop در ۱۰ مارس بین ۱۷۲ تا ۳۴۸ دلار در نوسان باشد. این باعث می شود وال استریت بیشتر شبیه یک کازینو با ضررهای هنگفت و غیرمنطقی باشد.

کد خبر: ۸۳٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha