۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
روند کند خالی شدن صف‌های فروش بازار سرمایه| روزهای امید در راه است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

روند کند خالی شدن صف‌های فروش بازار سرمایه| روزهای امید در راه است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار نیازمند حمایت است، مطرح کرد: این احتمال وجود دارد که بازار در روزهای آینده وارد فاز هیجان و رشد شود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز در حالی که میزان فشار عرضه‌ها در بازار سرمایه هنوز ادامه داشت، باز هم بازار نسبت به روز گذشته افت کرد و اکثر سهم‌های شاخص‌ساز باز هم افت قیمت را تجربه کردند. به عقیده کارشناسان، جو حال حاضر بازار سرمایه به گونه‌ای است که سهامداران این بازار در حال بیش‌واکنش نشان دادن به معاملات هستند؛ به نحوی که به علت دامنه نوسان نامتقارن، صف‌های فروش قفل شده‌اند. به هر حال، تغییر نکردن نرخ ارز هم باعث شده است تا چشم‌انداز تورم کاهش یابد و همین مسئله مزید بر علت شده است تا سرمایه‌گذاران نقدینگی خود را از بازار خارج کنند.

شاخص کل بازار سرمایه که نماگر وضعیت کلی بازار است، امروز حال خوشی را نشان نداد و در حالت کلی روی ریل نزولی قرار گرفته بود. با بیشتر شدن عرضه‌ها در سهام شاخص‌ساز و همچنین سهم‌های کوچک، این شاخص تا پایان معاملات ۹ هزار و ۷۷۵ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۲۳۰ هزار و ۹۲۰ واحد رسید. بنابراین، باید منتظر باشیم تا بازار به کف‌های حمایتی جدید خود برسد.

علاوه بر این، شاخص کل هم‌وزن این بازار هم از همان ابتدا روی دور سقوط بود و مانند رودی به پایین سرازیر شده بود؛ به نحوی که از ابتدا تا انتهای معاملات با شیبی ملایم ۸۳۳ واحد ریزش داشت و در نهایت روی نقطه ۴۳۵ هزار و ۳۵۷ واحد ایستاد و در این میان، شاخص فلزات اساسی با افت شدید ۱۳ هزار و ۲۸۳ واحدی، رقم ۸۸۲ هزار و ۵۳ واحد را نشان داد. با این حال، گفته می‌شود که سرنوشت بازار و اقتصاد به سرنوشت انتخابات گره خورده است.

در میان نمادهای مورد معامله امروز، نمادهای «اپال»، «شستا»، «فولاد»، «وبملت»، «خزامیا»، «بوعلی» و «غپاک» بیشترین تراکنش را داشتند و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «کچاد»، «شستا»، «شپنا» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر را در روند حرکت شاخص کل داشتند.

در میان نمادهای فولادی بورس هم در هیچ سهمی به جز «کاوه» رنگ سبز دیده نمی‌شد و نمادهای «فخوز»، «فولاد»، «فنورد» و «فسازان» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. دو نماد معدنی و صنعتی «کچاد» و «کگل» هم در بازار ریزش داشتند و در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» افت قیمت داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت بازار امروز اظهار کرد: بازار سهام همچنان کار خود را با صفوف فروش و حجم معاملات کم در همه صنایع خود دنبال می‌کند و ارزش معاملات به طور میانگین در حدود یک تا ۲ هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه تصریح کرد: بر خلاف پیش‌بینی‌های گذشته در رابطه با روند حرکت شاخص کل که گفته می‌شد، در محدوده یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد مورد حمایت واقع می‌شود، در حال حاضر، شاخص در محدوده یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد قرار دارد و هنوز صف‌های فروش بازار جمع نشده‌اند و به این ترتیب، می‌توان گفت کف حمایتی بعدی بازار یک میلیون و ۲۰۰ هزار است و انتظار می‌رود بازار با رسیدن به این نقطه مورد حمایت قرار گیرد و وارد تعادل شود.

این کارشناس بازار سرمایه نرخ ارز را هم در ریزش‌های بازار بی‌تأثیر ندانست و گفت: محدوده قیمتی دلار در حال حاضر به گونه‌ای است که نرخ دلار مشخص نیست چراکه دولت در پی تحویل دادن دلار با قیمت پایین است، اما شرایط به گونه‌ای جلو می‌روند که تکلیف آن مشخص نیست و سهامداران با توجه به نرخ دلار تصمیم به خرید و فروش سهام می‌گیرند.

نوروزی درباره رنج‌های مثبت بازار سهام مطرح کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط فعلا بازار علاقه‌مند به رشد نیست و خریدهای حقوقی و رنج‌های مثبت در ۳ ماه گذشته پس از یک رشد ۱۰ تا ۱۲ درصدی مختصر به سرعت با فشار فروش همراه شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید منتظر نزدک شدن شاخص کل به سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار بمانیم و واکنش بازار نسبت به آن را بررسی کنیم چراکه ممکن است مانند نوسانات ۳ ماهه اخیر، مجدد شاهد یک حرکت صعودی ۱۰ درصدی باشیم و همچنین، امکان دارد با نزدیک‌تر شدن به انتخابات کشور، جذابیت و هیجان به بازار سهام برگردد و بازار از این حالت دربیاید.

کد خبر: ۸۲٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha