۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
رشد ۹۰ درصدی صنعت شیلات در آذربایجان‌شرقی
صنعتی که سودآور و ضامن سلامتی است؛

رشد ۹۰ درصدی صنعت شیلات در آذربایجان‌شرقی

تبریز- صنعت شیلات آذربایجان‌شرقی با رشد ۹۰ درصدی در تولید و مصرف ماهی در هشت سال اخیر، گام‌های مهمی در راستای توسعه این صنعت اشتغالزا، سودآور و ضامن سلامتی شهروندان برداشته است.

به گزارش بازار، آذربایجان شرقی با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل‌اوزن و دریاچه ارومیه و داشتن ۲۰ هزار حلقه چاه، ۶۶ دهنه رودخانه فعال، بیش از ۱۲۰ سد،  ۲ هزار و ۵۰۰ رشته چشمه و قنات از ظرفیت بالایی در توسعه آبزی‌پروری برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیرساحلی مطرح باشد.

برخورداری از این امکانات سبب شده که کارشناسان از ظرفیت سالیانه ۳۵ هزار تنی تولید محصولات شیلاتی و آبزپروری در آذربایجان شرقی سخن بگویند؛ پتانسیلی که آمار و اطلاعات موجود از محقق شدن تنها ۲۵ درصد آن تا به امروز سخن می گویند.

با در نظر گرفتن متوسط سرانه ۱۲ کیلوگرمی مصرف ماهی در کشور و ۷.۵ کیلوگرمی آن در آذربایجان شرقی، این سوال مطرح است که چه عواملی باعث شده که این استان به رغم شناخته شدن به عنوان استانی پیشگام در حوزه کسب و کار، در دهه های قبل در زمینه آبزی پروری عقب بماند؟ همچنین این سوال در نزد افکار عمومی مطرح می شود که چه برنامه هایی برای جهش در توسعه صنعت شیلات استان در دست اجرا بوده و یا برای اجرا در سال های پیش رو برنامه ریزی شده است؟  

البته نباید این نکته را ناگفته گذاشت که میزان تولید سالیانه محصولات آبزی در آذربایجان شرقی در نخستین سال فعالیت دولت تدبیر و امید حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن بود که اکنون به بیش از هشت هزار تن رسیده و رشد حدود ۹۰ درصدی را تجربه کرده است؛ سرانه مصرف ماهی در استان نیز در بازه زمانی هشت ساله ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۹ شمسی همین درصد رشد را شاهد بوده است.

مصرف سرانه ماهی در آذربایجان شرقی به ۷.۵ کیلوگرم رسید
مدیر شیلات و امورآبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: سرانه مصرف ماهی و آبزیان در این استان به ۷.۵ کیلوگرم در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

قاسم جعفروند اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی با تولید  ۸ هزار و ۳۹۰ تن محصولات شیلاتی در پایان سال گذشته، در تولید شیلات و آبزیان حدود ۹.۵ درصد از برنامه ششم توسعه کشور جلوتر است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، تکمیل سریع پروژه های بزرگ شیلاتی، سرمایه گذاری های جدید با دیدگاه تکمیل زنجیره ارزش را از برنامه های شیلات استان برای رسیدن به جهش تولید عنوان و اظهار امیدواری کرد: طبق پیش بینی های کارشناسی و فنی و با کنترل متغییرهای تاثیر گذار انتظار می رود در تولید محصولات شیلاتی و آبزی استان ۲۰ درصد در پایان سال رشد حاصل شود که جهش قابل توجهی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی به عنوان استان غیرساحلی منابع آبی محدودی در اختیار دارد، اما ظرفیت های بالقوه زیادی جهت توسعه بخش شیلات در این استان وجود دارد که شناخته نشده و یا به صورت مطلوب بهره برداری نمی شود.

وی افزود: در سال گذشته که مزین به سال جهش تولید بود، با تسهیل جهت سرمایه گذاری و رفع برخی از موانع تولید و نیز با اصلاح و بهبود در زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره و همراهی متولیان دولتی و خصوصی و تولید کنندگان، با وجود مشکلات فراوان، تولید آبزیان بخصوص در زمینه ماهیان سردآبی، شتابی قابل قبول داشت و در تولید قزل آلا ۲۱درصد افزایش تولید ثبت شد.

جعفروند گفت: با فرهنگ سازی انجام شده در جامعه و استقبال مردم جهت مصرف ماهی شاهد افتتاح چندین رستوران تخصصی پخت ماهی در استان بودیم که به اعتقاد مسوولین کشوری این حرکت در کشور بی نظیر بود.

جعفروند با بیان اینکه برای تحقق جهش تولید و پشتیبانی و مانع زدایی از آن در سال جاری  عوامل متعددی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، گفت: پرورش دهندگان با توجه به شرایط فعلی باید الگوهای مدیریتی و تولیدی مزارع خود را تغییر دهند و در کنار آن اصلاح ساختار بازار و تهیه و بکارگیری نهاده ها انجام شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در قدم اول با توجه به شرایط پیش آمده به دنبال مساله یابی از طریق جمع آوری نظرات تولیدکنندگان و متخصصین بخش خصوصی و دانشگاهی برای حفظ و افزایش تولید پایدار هستیم و موفقیت را در گرو همراهی و هماهنگی جمعی می دانیم و در کنار این امر برای تامین و توزیع نهاده ها با سیاست تقویت و حمایت نقش غیردولتی در تولید و کاهش واسطه گری و رانت متمرکز شده ایم و در حال حاضر برای بازاریابی محصولات تولیدی بی واسطه و جهت افزایش حاشیه سود بیشتر برای تولید کنندگان برنامه ریزی کرده و در استان اجرا می کنیم.

کد خبر: ۸۲٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha