۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۸
گرانی‌ مرغ بعد از ورود به انبارهای شرکت پشتیبانی رقم می خورد!
مرغ چگونه از قفس پرید؟

گرانی‌ مرغ بعد از ورود به انبارهای شرکت پشتیبانی رقم می خورد!

کارشناسان بسیاری معتقدند که آشفتگی بازار مرغ ریشه در دخالتهای دولت دارد، چون تا قبل از ورود مرغ به انبارهای شرکت پشتیبانی روند عادی است و پس از آن دچار خلل می شود؛ به طوریکه تنها ۱۰درصد آن به میادین تره بار می رسد و مابقی سر از بازار آزاد در می‌آورد.

بازار؛ گروه کشاورزی: با گرم شدن بازار شبکه اجتماعی «کلاب هاوس»، این روزها شاهد برگزاری نشست های مجازی بسیاری در بین مسئولان دولتی و بخش های خصوصی هستیم. در یکی از این نشست های مجازی جمعی از مسئولان صنعت مرغداری کشور حضور یافتند و به بررسی علل و عوامل دخیل در به هم ریختگی بازار تحت این عنوان که «مرغ چگونه از قفس پرید؟ » پرداختند. در این راستا «بازار» خلاصه ای از این گفتگوها را که در پاسخ به سئوالات خبرنگار بازار طرح شد، منتشر کرده است که در ادامه می خوانید.

مهدی معصومی اصفهانی، بنیانگذاری شرکت  تلاونگ در ابتدا با بیان اینکه تولید مرغ کاری سهل است گفت: در بحث تولید مرغ یک عامل بسیار موثر نهاده ها است و ما طی ۴ دهه گذشته یاد گرفته ایم که ۶ ماه اول سال ضرر بدهیم و در عوض ۶ ماهه دوم سود کنیم.

معصومی اصفهانی: وقتی تصمیمی یک‌شبه گرفته می شود همه در این سیستم به سمت دور زدن و خلاف کردن سوق پیدا می کنند و لذا ابلاعیه های دولت همه را خلافکار کرده است

صدور ابلاغیه های شبانه دولت همه را خلافکار کرده است
معصومی در خصوص دلایل نوسان قیمت مرغ از ۲۰ هزار تومان تا ۴۳ هزار تومان از یک طرف و نوسان قیمت تخم مرغ از ۱۱هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان گفت: صنعت مرغداری از ابتدای انقلاب تا به امروزی رشدی ۱۰ برابری را رقم زده است با این وجود هر تصمیمی که اتخاذ می شود به نوعی در قیمت این دو محصول در بازار تاثیر می گذارد و اینکه با تامین نهاده با ارز دولتی انتظار داشته باشیم قیمت ها ثبات بماند منطقی نیست چرا که عرضه و تقاضا نیز بر قیمت ها موثر است و نوسانات را رقم می زند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاهد هستیم که تصمیمی از سوی مقامات دولتی گرفته می شود و ۱۰ شب ابلاغ می شود و این ابلاغیه ها باعث شده همه به نوعی خلافکار شوند!

این مقام مسئول اذعان داشت: به عبارت دیگر وقتی تصمیمی یک‌شبه گرفته می شود که قابلیت عملیاتی شدن ندارد،همه در این سیستم به سمت دور زدن و خلاف کردن سوق پیدا می کنند و لذا اجبار کردن مرغدار به اینکه تخم مرغ های تولیدی خود را با قیمت پایین تر از قیمت تمام شده  به انبار شرکت پشتیبانی بدهد عملا از حیض انتفاع می افتد.

عرضه ۱۰ درصدی مرغ و تخم مرغ در میادین تره بار در برابر عرضه ۹۰ درصدی در بازار آزاد
وی در پاسخ به این سوال که اینکه گفته می شود برخی با کارمندان و ناظران کشتارگاه تبانی می کنند و مرغ ها را بدون اینکه کشتار شود و به صورت زنده جابجا می کنند و گاها از مرزها خارج می کنند، چقدر صحت دارد نیز گفت: آنچه که ما می دانیم این است که در شرکت پشتیبانی کالاها به دو انبار  در تهران تحویل داده می شد و این امر باعث شد بعد از تحویل به انبارها تنها ۱۰ درصد مرغ و تخم مرغ در میادین تره بار عرضه شود و ۹۰ درصد مابقی سر از بازار آزاد در آورد.

معصومی گفت: مساله اینجا است که وزارت خانه ها اصولا نباید در عرضه و توزیع درگیر شوند چرا که سو استفاده ها شدید می شود. به طوری که شاهد بودیم تخم مرغ هایی که به انبارهای این شرکت ارسال می شد توسط افرادی با حواله ۱۴ هزار تومان خریداری می شد و به نوعی سوداگری بسیاری در این بین رقم خورد.

وی ادامه داد: در حقیقت کسانی وارد پروسه توزیع این محصول شدند که تا پیش از این به هیچ وجه نه شناسنامه ای داشتند و نه سابقه فعالیت در این زمینه.

فاروغی: مرغ یک محصول استراتژیک است و نمی توان آن را انبار کرد لذا قیمت آن نیز باید در چرخه عرضه و تقاضا تعیین شود

ظرفیت تولید مثل گذشته است اگر دولت کنار برود مشکلات حل می شود
غلامعلی فاروغی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز در این خصوص اظهار داشت: در نظام تولید اتفاق خاصی نیفتاده و ظرفیت به میزان سابق وجود دارد. بنابراین اگر قرار بر این است که بازار کنترل شود دولت باید از دخالت در امور بازار اجتناب کند.

فاروغی با بیان این که بر هم خوردن بازار مرغ از آذر ماه به بعد به نوعی اهداف غیر اقتصادی داشت و احتمالا به دنبال اهداف سیاسی بودند،افزود: با توجه به اینکه مرغ یک محصول استراتژیک است و نمی توان آن را انبار کرد لذا قیمت آن نیز باید در چرخه عرضه و تقاضا تعیین شود نه اینکه به صورت دستوری و توسط دولت تعیین قیمت شود.

دخالت های دولت در قیمت گذاری افراد هویت دار را از سیستم توزیع راند!

فرزاد طلاکش دیگر فعال صنعت تخم مرغ کشور نیز گفت: به غیر از بی نظمی هایی که در واردات نهاده ها داشتیم که باعث شد جوجه ریزی در وقت مناسب صورت نگیرد و از سوی دیگر در شرایطی که قیمت به قدری کاهش یافت که تولیدکنندگان انگیزه جوجه ریزی نداشتند مشکل دیگری نداشتیم. با این وجود رسانه ها به خصوص صدا و سیما موجب تحریک روانی بازار شدند و به یکباره مردم به صف شد و تقاضا بالا رفت!

طلاکش خاطرنشان کرد: دولت با قیمت های دستوری و دخالت هایش موجب شد که افراد شناسنامه دار و هویت دار از سیستم توزیع کنار بروند و در عوض افرادی از  زیرزمین سر برآوردند و هویتی نداشتند با گرفتن حواله های خرید محصول، بازار مرغ را به کلی به هم ریختند!

در بحث ذخیره سازی شرکت پشتیبانی امور دام کارنامه خوبی نداشته و جز خسارت اثری برای مرغدار نداشته است

تشکلهایی در بحث قیمت گذاری اظهار نظر می کنند که با یکدیگر تضاد منافع دارند
وی افزود: ما سعی کردیم انجمن ملی طیور را راه بیندازیم تا به صورت برآیندی از خواسته های منطقی همه انجمن های مرتبط با حوزه مرغ و تخم مرغ در آن لحاظ گردد اما وقتی دولت می خواهد تصمیم گیری کند تنها چند تشکل را دعوت می کند که این تشکل ها دچار تضاد منافع هستند. در حالی که اگر قرار باشد این مشکل بازار حل شود دولت باید کار را به بخش خصوصی بسپرد که تمام این تشکلها را تحت پوشش دارد.

طلاکش با بیان اینکه مشکل اصلی بازار مرغ از آذر ۹۹ شروع شد افزود: از ۲ هفته آینده کمبودها در بازار مرغ حل می شود و مجددا نوبت ضرر دهی مرغداران می شود.

وی در پایان تاکید کرد: در بحث ذخیره سازی شرکت پشتیبانی امور دام کارنامه خوبی نداشته و جز خسارت اثری برای مرغدار نداشته است.

سلطانی: بهم ریختگی بازار مرغ در حالی رخ داد که ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده این محصول است که این امر حاکی از مدیریت اشتباه دولتی است

مدیریت دولتی اتفاقات اخیر را در بازار مرغ رقم زد
پدرام سلطانی عضو و نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این خصوص اظهار داشت: داستان های پیرامون مرغ مربوط به دخالت دولت در بحث قیمت گذاری است.

سلطانی افزود: در واقع تمام مسائل امروز از بحث ارز شروع شده است که سعی کردند بتوانند قیمت ها را کنترل کنند با این وجود موفق نشدند و در نهایت به این سمت و سو آمدند که فقط نهاده ها را با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کنند اما باز هم نتوانستند قیمتها را کنترل کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توزیع مرغ نیز به درستی صورت نگرفت و به این ترتیب دولت یک قدم پایین تر آمد و مجبور شد مجددا مرغ را قیمت گذاری کنند که این قیمت گذاری باعث شد توجیه اقتصادی جوجه ریزی از بین برود و به این ترتیب برخی با معدوم سازی جوجه ها به این امر واکنش نشان دادند.

سلطانی گفت: اما داستان مرغ به اینجا ختم نشد و کار به جایی رسید که با کمبود تولید دولت به استانداری ها ماموریت داد که اجازه خروج مرغ از استانها را ندهند و در ادامه نیز توزیع مرغ به صورت بسته بندی را ممنوع کرد.

وی تصریح کرد: مجموعه اتفاقات رخ داده موجب شد فرصتی ایجاد شود تا بازیگران جدیدی وارد بازار مرغ شوند و بازار مرغ بیش از گذشته به هم بریزند.

سلطانی در پایان گفت: این چرخه معیوب و بازار بهم ریخته در حالی شکل گرفته است که ایران در زمره ۱۰ کشور اول تولیدکننده مرغ است و این اتفاقات نشان دهنده مدیریت اشتباه دولتی است.

جهانگرد: کشاورزی و صنعت دام و طیور کشور اسیر سامانه های متعدد است که بعضا در تضاد و مغایرت با یکدیگر هستند و اطلاعات و اعداد مربوط به تولید و مصرف مرغ را اشتباه عنوان می کنند

وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید برنامه ای ندارد و میزان تولیدات را از طریق Google Earth تخمین می زند
کرامت جهانگرد، فعال صنعت مرغ  و رئیس سابق سازمان صمت استان اصفهان نیز گفت: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت خالی از کارشناسان تصمیم گیر شده است.

جهانگرد که خود مدعینامزدی  برای وزارت بوده است، معتقد است: وزارت جهاد کشاورزی بدون برنامه در حوزه تولید است و میزان تولید را از طریق Google Earth تخمین می زند! این در شرایطی است که عکسها و اطلاعات این برنامه مربوط به ۴-۵ سال پیش است!

جهانگرد افزود: از سوی دیگر کشاورزی و صنعت دام و طیور کشور اسیر سامانه های متعدد است که بعضا در تضاد و مغایرت با یکدیگر هستند و اطلاعات و اعداد مربوط به تولید و مصرف مرغ را اشتباه عنوان می کنند.  

کد خبر: ۸۲٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha