۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
اثرات رفع تحریم بر صنایع کشور

اثرات رفع تحریم بر صنایع کشور

تاثیر تحریم‌های ایالات متحده و هزینه‌ای که به واسطه این محدودیت‌ها بر صادرکنندگان وارد شده است، کمتر از دو درصد برآورد می شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با توجه به اخبار منتشر شده در رابطه با احیای مجدد برجام، سیگنال های مثبتی در تمامی بازارها دیده می شود ولی هنوز هم در این رابطه اما و اگرهایی وجود دارد. در هر صورت برای بررسی اثرات رفع تحریم ها در بخش صنعت و معدن گفت و گویی با فعالان این حوزه صورت گرفته که در ادامه به آن می پردازیم.

کامران وکیل، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، در رابطه با اثرات احیای مجدد برجام و رفع تحریم ها بر عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی، بیان کرد: عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در کشور و طی سال های قبل آنچنان هم تحت تاثیر تحریم های آمریکا نبوده است و در اصل چالش های این حوزه به تحریم ها اشتباه است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی در ادامه ذکر کرد: سیاست های محدود کننده داخلی تاثیرگذارتر از تحریم های اعمال شده خارجی است که عملکرد و فعالیت های فعالان بخش معدن و صنایع معدنی را دشوار کرده است. به عنوان نمونه عدم پیوستن ایران به پیمان FATF سبب شده تمامی پول هایی که به مقصد و یا از مبدا ایران منتقل می شود، مشمول قوانین مبارزه با پولشویی شود که این محدودیت ها از عملکرد ایالات متحده سرچشمه نمی گیرد و همگی تحت تاثیر از عملکرد های داخلی و همچنین سیاست های کلی کشور است.

کامران وکیل در مورد گلایه های فعالان بخش معدن و صنایع معدنی مبنی بر نبود تجهیزات، ماشین آلات و حتی قطعات یدکی در شرایط تحریمی کنونی بیان کرد: این کمبود نیز از عملکرد دولتمردان و سیاست ‌گذاری اشتباه سرچشمه می گیرد زیرا پیش تر قرار شد تا واردات ماشین آلات معدنی با هدف حمایت از شرکت ورشکسته هپکو محدود شود اما بخش خصوصی مسئولیت ورشکستی این شرکت را بر عهده ندارد و نمی توان انتظار حمایت را از این بخش داشت.

این گونه سیاست های اشتباه در دیگر حوزه های صنعتی کشور نیز موجود است به طوری که در چند وقت اخیر شاهد آن بودیم که مردم به ناچار خودرو بی کیفیت داخلی را با قیمت های بالاتر از ارزش واقعی آن خریداری کرده که به همین سبب فعالیت چنین صنعتگرانی دوام داشته است.

وی در ادامه افزود: تاثیر تحریم‌های ایالات متحده و هزینه‌ای که به واسطه این محدودیت‌ها بر صادرکنندگان وارد شده است، کمتر از ۲ درصد برآورد می شود. در چنین شرایطی ایجاد محدودیت‌های داخلی در مسیر صادرات محصولات معدنی و صنایع‌معدنی، هزینه ‌های به مراتب بیشتری را بر عملکرد این صنعتگران وارد می ‌کند. نپیوستن ایران به پیمان FATF هزینه‌های تا ۱۵ درصدی را به تجارت ما تحمیل می‌ کند. حتی در مواردی شاهد حذف ایران از این روند همکاری متقابل هستیم. در مجموع می ‌توان اقرار کرد اثرات منفی تحریم به مراتب کمتر از سوء ‌مدیریت‌های داخلی است.

کد خبر: ۸۲٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha