۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
 استان زنجان زیرساخت‌های لازم برای نگه‌داری محصولات کشاورزی را ندارد
رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان:

استان زنجان زیرساخت‌های لازم برای نگه‌داری محصولات کشاورزی را ندارد

زنجان- رنگ رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان گفت: این استان در خصوص بحث انبار یا سردخانه دچار مشکل است و زیرساخت‌های لازم برای نگه‌داری محصولات کشاورزی را ندارد.

مهدی رنگ‌رونا در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زنجانی جزو استان‌هایی است که در عرصه محصولات کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، افزود: اما به شرطی که بتواند زیرساخت‌های لازم را نیز در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وقتی صحبت از زیرساخت در حوزه کشاورزی به میان می‌آید به معنای برخورداری از سورتینگ، بسته‌بندی، نگه‌داری و ارسال به بازارهای هدف است، تصریح کرد: سورتینگ و بسته‌بندی نیازمند یک سری سالن‌های مخصوص این کار است که چند سالن در زنجان داریم ولی عملاً جواب‌گوی این بخش نیست.

این فعال اقتصادی با یادآوری اینکه در خصوص بحث انبارش یا سردخانه دچار مشکل هستیم و زیرساخت‌های لازم برای نگه‌داری محصولات کشاورزی را نداریم، ادامه داد: در نتیجه اگر قصد ورود به عرصه صادرات محصولات کشاورزی را به صورت تازه‌خوری داریم، باید بلافاصله سورت و بسته‌بندی کرده و نسبت به ارسال آن اقدام کنیم؛ چرا که چیزی به عنوان انبارش و نگه‌داری و ارسال در زمان مناسب نداریم.

رنگ‌رونا با اشاره به اینکه بحث ترانسفر و حمل و نقل حوزه کشاورزی نیز از اهمیت زیادی برخورداری است، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل به دلیل اینکه محصولات کشاورزی باید با کامیون‌های یخچالی حمل شود، استان زنجان در این زمینه نیز با مشکل مواجه است و می‌توان گفت که از داشتن ناوگان حمل و نقل یخچالی محروم هستیم، به همین خاطر همه این مولفه‌ها باعث شده است که در حوزه صادرات کشاورزی حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر به دنبال ایجاد جهش در حوزه صادرات محصولات کشاورزی هستیم باید مولفه‌های لازم را رعایت کنیم، بیان کرد: رعایت از این حیث که زیرساخت‌ها و بستر آن را فراهم کنیم، به همین خاطر آماده‌سازی این بستر همت بخش خصوصی و حمایت مسئولان را می‌طلبد.

رنگ‌رونا با بیان اینکه حمایت مسئولان از حوزه صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند از دو جایگاه باشد، عنوان کرد: اول اینکه این حمایت‌ها می‌تواند از جنبه کاهش بحث بروکراسی‌های اداری و صدور مجوزهای لازم صورت گیرد و یا اینکه حمایت‌ها را می‌توان در حوزه اعطای تسهیلات لازم به بخش خصوصی خلاصه کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان یادآور شد: اگر انتظار داشته باشیم که دولت زیرساخت‌های حوزه کشاورزی را برای تحقق امر صادرات فراهم کند، تصور و انتظار کاملاً غلطی است؛ چرا که دولت در شرایط فعلی اقتصادی، قادر به انجام چنین کاری نخواهد بود، در ثانی یکی از وظایف بخش خصوصی، فراهم کردن همین زیرساخت‌ها است.

رنگ رونا گفت: در بحث تولید سیستم دولتی و در رأس آن جهادکشاورزی با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوبی که در این حوزه دارد، در عرصه تولید کمک‌حال زارعان و تولیدکنندگان حوزه کشاورزی است و این کمک‌حال به این صورت است که با راهنمودهای لازم و نیز با ارائه سیاست‌هایی که در حوزه کشت و مسائل این‌چنینی دارد، به خوبی می‌تواند این قضیه را مدیریت کند.

کد خبر: ۸۲٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha