۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
سایه سنگین گندم ۴هزار تومانی بر سر کشاورزی و اقتصاد گلستان
بازار گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین گندم ۴هزار تومانی بر سر کشاورزی و اقتصاد گلستان

گرگان- کارشناسان اقتصادی و فعالان کشاورزی می‌گویند گندم چهار هزار تومانی با قیمت کارشناسی فاصله زیادی دارد و نه تنها بلای کشاورزان شده بلکه اقتصاد استان گلستان که وابسته به گندم است را نابود می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: «گندم» کالای استراتژیک و اساسی کشور که رزق و نان بسیاری از هم وطنان وابسته به آن است، این ایام تحت تاثیر تصمیم دولت قرار گرفته و به گفته کارشناسان اگر در این تصمیم تجدیدنظر نشود، آینده اقتصادی کشور و بخصوص استان گلستان با چالش رو به رو خواهدشد.

براساس قانون گندم جزو محصولات خرید تضمینی است و همواره با آغاز فصل خرید، دولت قیمت‌های کارشناسی شده را برای آن اعلام می‌کند. در استان گلستان که نیمی از آن کشاورز هستند و اقتصاد آن هم برپایه کشاورزی استوار شده، گندم تاثیر زیادی بر درآمدهای مردم و چرخه اقتصادی استان دارد.

سال جاری، دولت در تصمیمی که به گفته کشاورزان و فعالان اقتصادی عجولانه بود، قیمت هر کیلو گندم را چهار هزار تومان اعلام کرد. موضوعی که با واکنش‌های شدید رو به رو شده و حتی مقام ارشد دولت در استان هم این اعتراض‌ها را به حق دانست.

به گفته فعالان اقتصادی قیمت در درجه اول باید در شورای قیمتگذاری به تصویب می‌رسید که نرسیده و از سوی دیگر کف هزینه‌های کشاورز برای هر کیلو گندم ۴۸۰۰ تومان اعلام شده که با سود حداقل، باید هر کیلو گندم در کمترین مقدار پنج هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

قیمت محصولات کشاورزی در شورای خرید تضمینی تعیین می شود
در رابطه ساز و کار قیمگذاری، دبیر خانه کشاورز گلستان به خبرنگار بازار گفت: براساس قانون جدید مجلس قیمت خرید تضمینی باید توسط شورای این بخش تعیین شود و عدد چهار هزار تومان اعلام شده برای گندم توسط دولت خلاف قانون است.

علی قلی ایمانی افزود: مجلس، قانون قدیم خرید تضمینی را به دلیل این که خریدار یک طرفه دیده شده و فروشنده حضور ندارد، لغو کرد.

وی بیان کرد: در قانون جدید، شورایی متشکل از وزیر جهاد به عنوان رئیس، سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد، بنیاد ملی گندم، نظام صنفی، نظام مهندسی کشاورزی، اتحادیه تعاون روستایی و دو کشاورز به انتخاب وزیر جهاد کشاورزی و دو نماینده به عنوان عضو ناظر که البته این دو حق رای ندارند، درباره قیمت تصمیم می‌گیرند.

ایمانی گفت: این شورا نرخ را مصوب می‌کند و وزیر جهاد موظف به ابلاغ این نرخ و دولت هم مکلف به اجرای آن در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ است.

دبیر خانه کشاورز گلستان تاکید کرد: شش عضو شورا مصمم هستند حتی اگر دولت در جلسه حاضر نشود، شورا تشکیل جلسه دهد و نرخ پیشنهادی را بررسی و تصویب کند زیرا براساس قانون این شورا با نصف به علاوه یک نفر از اعضا رسمیت دارد و مصوبه آن لازم الاجرا است.

سایه سنگین گندم ۴هزار تومانی بر سر کشاورزی و اقتصاد گلستان

دولت توجهی به قیمت‌گذاری واقعی نکرد
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان و از فعالان صنعتی بخش کشاورزی معتقد است، قیمت گندم برای کشاورز چهار هزار و ۹۰۰ تومان تمام می شود و اگر سود حداقل ۲۰ درصدی برای کشاورز در نظر بگیریم، عدد پنج هزار و ۵۰۰ تومان به واقعیت بازار نزدیکتر است.

امیر یوسفی در گفتگو با بازار، با تاکید بر این که قیمت اعلام شده توسط دولت برای خرید گندم منصفانه نیست، اظهار کرد: با توجه به این که کمیسیون کشاورزی مجلس و بخش خصوصی هم پیگیر بودند، دولت توجهی برای قیمت‌گذاری واقعی نکرد.

سال گذشته دولت بالغ بر دو میلیون تن گندم وارد کرد که با هر ارزی آن را محاسبه کنید قیمت آن بیش از شش هزار تومان می شود و این منصفانه نیست

وی ادامه داد: کشور حدود ۱۲ میلیون تن مصرف داخلی گندم دارد و برای تامین این نیاز با لحاظ تحریم ها، لازم است در قیمت‌گذاری گندم تجدید نظر کنیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: سال گذشته دولت بالغ بر دو میلیون تن گندم وارد کرد که با هر ارزی آن را محاسبه کنید قیمت آن بیش از شش هزار تومان می شود و این منصفانه نیست.

وی اضافه کرد: در استانی مثل گلستان که ۵۰ درصد آن کشاورزی است و نیمی از آن هم گندم می کارند اقتصاد ضعیف تر و درآمد مردم کمتر خواهد شد.

یوسفی یادآور شد: همه معتقدند درآمد سرانه مردم گلستان ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است و علت را هم می توان در قیمتگذاری های غیر منصفانه محصولات کشاورزی مثل گندم بررسی کرد.

وی با بیان این که وقتی دولت محصولی را خرید تضمینی می کند، برای کارخانه های آرد و ... هم تصمیم گیری می کند، تصریح کرد: این قیمت گذاری روی صنایع وابسته هم تاثیر می گذارد و پایداری اشتغال آن هارا تغییر می دهد.

قیمت پایین گندم را خوراک دام می کند
یکی از نگرانی‌های فعالان اقتصادی از قیمت گندم، پایینتر بودن این قیمت از خوراک دام است. در همین رابطه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گرگان هشدار داد: قیمت گندم آنقدر پایین است که به عنوان خوراک دام استفاده خواهد شد و رزق مردم به خطر می افتد.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر این که، تعلل دولت موجب دلسردی کشاورز شده است، اظهار کرد: با تصمیم دولت قیمت فولاد طی یک سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته و این رشد روی تمام اقلام مورد نیاز مردم مثل مسکن و در عین حال ادوات کشاورزی تاثیر گذاشته است.

هزینه کاشت، داشت و برداشت کشاورز براساس ارز آزاد است ولی حالا که دسترنج او به بار نشسته دولت گندم را کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان ارزانتر از قیمت جهانی می خرد

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: اما وقتی می خواهند محصولات زراعی را از کشاورز بخرند برایشان سخت است که این افزایش قیمت ها را لحاظ کنند.

وی اظهار کرد: هزینه کاشت، داشت و برداشت کشاورز براساس ارز آزاد است ولی حالا که دسترنج او به بار نشسته دولت گندم را کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان ارزانتر از قیمت جهانی می خرد.

چوپانی با هشدار نسبت به خشکسالی در سال آینده، یادآور شد که اگر قیمت تغییر نکند نه تنها با کمبود گندم رو به رو خواهیم شد و باید گندم وارد کنیم، بلکه کشاورزان هم به سمت گندم نخواهند رفت.

سایه سنگین گندم ۴هزار تومانی بر سر کشاورزی و اقتصاد گلستان

اقتصاد گلستان تحت تاثیر قیمتگذاری گندم است
در همین رابطه نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس هم معتقد است که این قیمتگذاری مستقیم بر اقتصاد گلستان تاثیر دارد و وعده داد حتما این مساله را از طریق کمیسیون کشاورزی دنبال می کند.

رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این که دولت کود، سم و نهاده ها را به قیمت روز به کشاورز می فروشد، اظهار کرد: وقتی قیمت مناسب نبینیم گندم وارد آذوقه مردم نمی شود و در جای مختلف استفاده خواهد شد.

استاندار گلستان هم ضمن قبول مناسب نبودن قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی گندم، به خبرنگار بازار گفت: سازمان جهاد کشاورزی گزارش مفصلی برای وزیر و بنده ارسال کرده و من هم مشکلات حوزه را منعکس کرده ام.

هادی حق شناس با بیان این که مساله قیمت گذاری گندم فقط برای گلستان نیست و تمام استان هایی که گندم می کارند را شامل می شود، افزود: با توجه به وابستگی اقتصاد ما به کشاورزی این مساله برای گلستان مهم است و خوش بختانه در کنار پیگیری ها، نماینده ها هم فعال شده اند و امیدوارم این مساله اصلاح شده است.

وی با تاکید بر این که صدای کشاورزان و گندم کاران را به دولت می رسانم، گفت: ما منعکس کننده مشکل هستیم ولی نمی توان قطعی گفت که این مساله بر طرف شود.

کشور ما طی سال های گذشته با قیمتگذاری اصولی در تولید گندم خودکفا شده بود و وابستگی به خارج از کشور نداشت اما طی یکی دو سال گذشته قیمتگذاری غیراصولی شرایط را متفاوت کرده و نه تنها اقبال کشاورزان را به سمت کاشت گندم کم کرده بلکه هزینه های گزافی برای واردات آن بر دوش حاکمیت گذاشته است.

باتوجه به هشدارهای کارشناسان به نظر می رسد تجدید نظر در قیمتگذاری گندم و نزدیک شدن تعرفه خرید تضمینی آن به قیمت های روز امر اجتناب ناپذیری است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.

کد خبر: ۸۲٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha