۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
حضور جهادگران ستاد اجرایی فرمان امام در مناطق محروم کویر؛ خزان دامداران بهاری شد
گزارش بازار؛

حضور جهادگران ستاد اجرایی فرمان امام در مناطق محروم کویر؛ خزان دامداران بهاری شد

بیرجند- حضور ۲۰ جهادگر در مناطق محروم چهار شهرستان خراسان جنوبی در راستای واکسینه کردن دام روستاییان، روزهای سخت و خزان دامداران را بهاری کرده و بذر امید را در دل آن ها رویانده است.

بازار، گروه استان ها: روایت خشکسالی در خراسان جنوبی قصه تازه ای نیست بلکه از سال ها پیش در استان حکایت می شود. اگرچه بارندگی ها طی دو سال گذشته تا حدی نرمال تر از ۱۸ سال قبل تر از آن بود اما امسال هم دوباره سریال غمناک کاهش باران در این دیار کویری تکرار شده و کشاورزان و دامداران را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

در سال جاری نه تنها نبود علوفه غصه شب و روز دامداران شده بلکه بیماری های دامی ناشی از کمبود آب و خشکسالی هم بر جان دام ها افتاده است. این شرایط در حالی است که بسیاری از روستاییان توان خرید واکسن مورد نیاز برای واکسینه کردن دام ها علیه بیماری ها را نداشته و دام هایشان یکی پس از دیگری تلف می شود.

در چنین شرایطی کاروانی از جنس امید در نخستین ماه از بهار سال جاری مهمان شهرستان های خراسان جنوبی شده تا یاری گر دامداران باشند و به فریاد کمک خواهی آن ها لبیک بگویند.

مردانی نیکو سرشت که از جای جای ایران گرد هم آمده و در قالب کاروان سلامت دام ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی قدم در شهرستان های زیرکوه، نهبندان، سربیشه و طبس گذاشتند تا در دل دامداران بذر امید بکارند.

آمدند تا بگویند نور اتحاد و همدلی که از سالیان گذشته به دست امام (ره) روشن شده، هنوز روشن است و هیچگاه کم سو نمی شود. آمده اند تا بگویند درس انقلاب را به خوبی پاس کرده و رهنمود های رهبر فرزانه ایران اسلامی پیرامون کمک به محرومان را به گوش سپرده اند.

برای تماشای این همدلی ها سری به روستاهای مرزی می زنیم تا از طعم شیرین خدمات جهادی این کاروان سخن بگوییم.

حضور جهادگران ستاد اجرایی فرمان امام در مناطق محروم کویر؛ خزان دامداران بهاری شد

درد و دل های ناگفته دامداران
یکی از اهالی روستای بارنجگان زیرکوه در گفت و گو با بازار بیان کرد: در این روستا آب و علوفه کافی برای دام ها وجود ندارد.

رضا کدخدا با بیان اینکه تعداد دام ها نسبت به چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است، افزود: مردم این روستا به جز دامداری منبع درآمد دیگری ندارند چراکه خشکسالی منابع کشاورزی را از هم از بین برده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری های دامی بیان کرد: در سال جاری بسیاری از بزغاله ها به دلیل سرخ روده، از بین رفتند.

کدخدا با بیان اینکه توان خرید واکسن مقابله با بیماری های دامی را نداریم، گفت: تعدادی از دام ها را گرگ می خورد، تعدادی هم در چنگال بیماری می میرند.

جهادی که چتر محرومان شد
یکی دیگر از روستاییان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: برخی دام ها به مدت دو یا سه ماه مریض هستند و در نهایت می میرند.

محمد حسن بارنجگانی ادامه داد: برای هر بسته ۱۰۰ تایی واکسن تب برفکی باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول بدهیم که در توان بسیاری از روستاییان نیست.

وی با اشاره به کاروان سلامت دام بیان کرد: حضور این کاروان در روستا باعث امیدواری مردم به زندگی شده و بخش بزرگی از دغدغه دامداران را رفع کرده است.

برای هر بسته ۱۰۰ تایی واکسن تب برفکی باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول بدهیم که در توان بسیاری از روستاییان نیست

بارنجگانی خواستار حضور بیشتر اینگونه از کاروان ها شد و گفت: واکسینه کردن رایگان دام ها، ارائه آموزش های مراقبت دامی و سم پاشی از جمله خدمات این کاروان است.

وی با ابراز رضایت از عملکرد ستاد اجرایی فرامین امام (ره) اظهار کرد: از مسئولان خواستاریم با حضور در روستاها، جویای مشکلات روستاییان شوند تا از مهاجرت های بی رویه جلوگیری شود.

حضور جهادگران ستاد اجرایی فرمان امام در مناطق محروم کویر؛ خزان دامداران بهاری شد

حضور تیم های سلامت دام‌ استمرار یابد
یکی دیگر از روستاییان در گفت و گو با بازار با اشاره به فعالیت های تیم کاروان سلامت دام بیان کرد: با توجه به محرومیت روستاها، حضور این کاروان کمک بزرگی به معیشت خانوارهای روستایی در مناطق محروم کرده است.

رضا شیرخندی ادامه داد: بسیاری از روستاییان برای تهیه سم مورد نیاز برای ضدعفونی کردن محل نگهداری دام در مضیقه هستند.

وی با بیان اینکه خدمات این کاروان امید بخش روستاییان شده است، اظهار کرد: از مسئولان خواستاریم فعالیت این گروه ها در مناطق مختلف روستایی استمرار داشته باشد.

شیرخندی با اشاره به تلفات دامی بیان کرد: طی سال های گذشته تعداد قابل توجهی از دام روستا به دلیل بیماری و عدم واکسینه شدن از بین رفته و ضربه زیادی به اقتصاد خانوارها وارد شده است.

طعم شیرین خدمت در مناطق محروم
یکی از اعضای کاروان تیم سلامت دام با اشاره به اهدافش برای حضور در کاروان بیان کرد: خدمت به محرومان از مهم ترین اهدافم برای حضور در کاروان بوده است.

وی با بیان اینکه نباید در چنین شرایطی محرومان را فراموش کنیم، گفت: برای اولین بار برای خدمت دامداران عازم خراسان جنوبی شده ام که درس های زیادی از روستاییان فرا گرفته ام.

وی با بیان اینکه حضور در اینگونه از برنامه ها باعث خودسازی و خودباوری می شود، افزود: امید است بتوانیم با خدمت به مردم و کشور، ادامه دهنده راه امام(ره) و شهدا باشیم.

این جهادگر انسان دوست بیان کرد: آموزش روستاییان، واکسینه کردن دام ها و سم پاشی دام های سبک و سنگین به طور رایگان از جمله خدمات این کاروان بوده است. 

حضور جهادگران ستاد اجرایی فرمان امام در مناطق محروم کویر؛ خزان دامداران بهاری شد

۱۰۰ هزار دام واکسینه شدند
متخصص بیماری های داخلی دام های بزرگ و مسئول کاروان سلامت و افزایش بهره وری دام ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  در گفت و گو با بازار بیان کرد: کاروان سلامت و افزایش بهره وری دام وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، فعالیت هایش را در نوروز ۱۴۰۰ به صورت پایلوت در خراسان جنوبی آغاز کرده است.

احسان اشعریون ادامه داد: با ارزیابی های صورت گرفته، این طرح به صورت ملی در سراسر کشور در دوره زمانی طولانی مدت اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: آموزش و ترویج، درمان موارد بیماری، مبارزه با انگل های داخلی و خارجی دام و مقابله با بیماری های مشترک دام و انسان از جمله فعالیت های این کاروان است.

اشعریون با بیان اینکه این کاروان در نیمه اول فروردین ماه جاری مهمان خراسان جنوبی بوده است، اظهار کرد: مناطق محروم در شهرستان های طبس، سربیشه، زیرکوه و نهبندان میزبان این کاروان بوده اند. 

وی با بیان اینکه در این تیم چهار گروه پنج نفره به ارائه خدمات جهادی پرداخته اند، گفت: فعالیت این کاروان در جمعیت دامی سبک و سنگین شامل گوسفند، بز و شتر و طیور بوده است.

بنا به گفته متخصص بیماری داخلی دام های بزرگ و مسئول کاروان سلامت و افزایش بهره وری دام ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ۱۰۰ هزار دام‌ در خراسان جنوبی توسط این کاروان واکسینه شده‌اند. 

رفع دغدغه دامداران
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: کاروان سلامت و افزایش بهره وری دام وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با هدف محرومیت زدایی و توسعه اقتصاد مقاومتی در حوزه اقتصاد روستایی و عشایری به توسعه دامپروری در مناطق کم بر خوردار کشور پرداخته است.

سید مرتضی موسوی با بیان اینکه در حوزه دامداری چالش های متعددی پیش روی روستاییان و عشایر استان است، اظهار کرد: بهداشت و سلامت دام اعم از شیوع و بروز بیماری های متنوع دامی، شیوع طوفان های سقط جنین و تلفات گسترده دام های بالغ و نوزادها از جمله این چالش ها است.

وی ادامه داد: این چالش ها باعث شده که عواید اقتصادی قشر مولد کشور در این زمینه در معرض تهدید گسترده قرار گیرد که نیازمند توجه است.

موسوی بیان کرد: بنابراین کاروان سلامت و افزایش بهره وری دام ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به همت شرکت گسترش و توسعه گری پردیس ستاد به منظور جلوگیری از تلفات به درمان بیماری ها، آموزش دامداران و کاهش مضرات و مبارزه با انگل های داخلی و خارجی در مناطق مورد هدف وارد شده اند.

آنچه مسلم است حضور اینگونه از کاروان ها نه تنها باعث دلگرمی و امید روستاییان شده بلکه پلی برای حل مشکلات پیش روی روستاها است که می طلبد مورد توجه قرار گیرد. 

کد خبر: ۸۲٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha