۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
چرا ایربگ «رنو ساندرو» فعال نشد؟ | ضعف طراحی در ایربگ خودروهای داخلی وجود دارد
نگاهی به عملکرد سیستم ایمنی خودروها

چرا ایربگ «رنو ساندرو» فعال نشد؟ | ضعف طراحی در ایربگ خودروهای داخلی وجود دارد

در خودرو رنو ساندرو سیستم ایربگ آن با اشاره به اعلام شرکت سازنده، در زمان واژگون شدن یا ضربه از پشت هرچند شدید، تضمین عملکرد نداشته، خودروهای مجهز به ایربگ راننده و سرنشین جلو در صورت برخورد از روبه‌رو فعال می‌شوند.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی در فضای مجازی ویدیویی از چپ شدن یک دستگاه رنو ساندرو منتشر شده است. در این کلیپ، به عدم باز شدن ایربگ‌های خودرو ناشی از چپ کردن اشاره شده  است. این ویدیو، نقدهای فراوانی در مورد ایمنی خودروهای تولید و مونتاژ داخل به همراه سیستم‌ها و فناوری‌های ایمنی نصب شده در آن‌ها به دنبال داشته است. در این گزارش به بررسی عملکرد ایربگ و علت عدم فعال شدن این سیستم خواهیم پرداخت.

ایربگ چگونه عمل می‌کند؟
ایربگ در دسته سیستم ایمنی غیرفعال قرار گرفته و هدف طراحی و تعبیه آن ممانعت از برخورد سرنشینان در زمان بروز حادثه با اجزای داخل کابین خودرو است. این سیستم تشکیل شده از تعدادی سنسور تشخیص ضربه، کیسه هوا، چاشنی و واحد کنترل الکترونیکی است. سنسورها بر اساس نوع سیستم ایربگ و تعداد آن در قسمت‌های مختلف خودرو نصب می‌شوند. هنگامی که تصادف رخ دهد، سنسورها به واحد کنترل الکترونیکی گزارش برخورد نیرو می‌دهند. در این حالت واحد کنترل الکترونیکی، جریان الکتریکی برای فعال شدن چاشنی به سمت کیسه هوا ارسال می‌کند.

با فعال شدن چاشنی ایربگ گاز نیتروژن تولید و کیسه پر از هوا خواهد شد، این فرآیند در زمانی کمتر از ۳ هزارم ثانیه رخ می‌دهد. معمولا برای پیشگیری از تحمیل هزینه هنگفت مالی پس از تصادف، کلیدهایی را برای خاموش یا غیرفعال کردن ایربگ در خودروها نصب کردند که راننده می‌تواند آن را فعال یا غیرفعال کند. باید غیرفعال شدن ایربگ‌ها در شرایط عدم حضور سرنشین در خودرو انجام شود. در خودروهای جدیدتر، فناوری نوینی تعبیه شده که به جای کلید از سنسور استفاده شده و در صورت عدم حضور سرنشین در خودرو، ایربگ آن بخش غیرفعال خواهد بود.

انواع ایربگ در خودرو
ایربگ در چند نقطه مختلف کابین شامل راننده، سرنشین، جانبی، میانی و زانویی نصب می‌شود. تکنولوژی و تعبیه ایربگ براساس کلاس اقتصادی خودرو، طراحی، نوع خودرو، تکنولوژی به کار رفته وغیره که از سوی خودروسازان تعریف می‌شود، متفاوت است. در خودروهای اقتصادی مانند محصولات  تولید یا مونتاژ داخلی، عمدتا از ایربگ راننده و سرنشین جلو استفاده می‌شود. در این نوع فناوری ایربگ فقط زمانی که خودرو دچار برخورد از مقابل می‌شود، سیستم ایربگ فعال می‌شود. به بیانی بهتر سنسورهای سیستم ایربگ فقط در قسمت جلو خودرو و روی سپرها نصب شده که در صورت برخورد و واردشدن نیرو تصادف با زوایه ۴۵ درجه، سیستم به سرعت فعال خواهد شد. در خودروهای لوکس  و نیمه لوکس معمولا علاوه بر وجود ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایربگ‌های جانبی و زانویی نیز تعبیه شدند. در این صورت خودرو مجهز به سنسورهای ضربه در سپرعقب، درها و حتی گلگیرها بوده که در صورت بروز حادثه یا واژگونی به سرعت ایربگ را فعال می‌کند.

چرا ایربگ «رنو ساندرو» فعال نشد؟ | آیا ضعف طراحی در ایربگ خودروهای داخلی وجود دارد

چرا ایربگ ساندرو فعال نشد؟
مهم‌ترین نکته‌ای که در ویدیو منتشر شده در فضای مجازی به آن اشاره می‌شد، عدم بازشدن ایربگ‌های خودرو بود. همانطور که پیشتر اشاره شد، کیسه هوا خودروهای اقتصادی در زمان واژگونی فعال نمی‌شود. سیستم ایربگ این خودرو نیز با اشاره به اعلام شرکت سازنده، در زمان واژگون شدن یا ضربه از پشت هرچند شدید، تضمین عملکرد ندارد. اما در صورت وارد شدن ضربه شدید به قسمت زیر خودرو ناشی از حرکت در چاله یا وجود سنگ احتمال فعال شدن کیسه هوا در خودرو وجود دارد. بنابراین، فرض بر نقص در خودرو نمی‌توان این مورد را برداشت کرد، زیرا طراحی سیستم ایربگ ساندرو برای این وضعیت بوده است. هرچند که باید به این مساله نیز توجه داشت که در صورت دستکاری در سیستم ایربگ، غیرفعال کردن یا ایراد فنی برای هر یک از قطعات آن امکان فعال شدن ایربگ در خودرو وجود ندارد. این مساله تنها منوط به رنو ساندرو نبوده و در سایر خودروها نیز ممکن هست رخ دهد.

نکاتی در خصوص نگهداری از ایربگ
سیستم ایربگ نیز مانند هر سیستم دیگر نیازمند بررسی سالانه بوده و هست. زیرا کیسه‌های هوا در این سیستم عمر محدود دارند. اگر خودرو شما مجهز به ایربگ است، از نصب کردن تلفن‌همراه روی غربیلک فرمان یا قرار دادن هر جسمی روی پوسته ایربگ داشبورد خودداری کنید. در صورت سرقت یا تصادف خودرو برای بررسی و تعمیرات ایربگ صرفا به نمایندگی خودرو مربوطه باید مراجعه کنید. زیرا افراد متخصص باید به بررسی و چک کردن اجزای این سیستم بپردازند.

اگر سرنشین جلو در خودرو حضور دارد، ایربگ را فعال کرده و از قرار دادن کودکان زیر ۱۲ سال روی صندلی جلو پرهیز کنید. توجه داشته باشید، در زمان رانندگی با خودروهای مجهز به ایربگ حتما فاصله مناسبی با فرمان داشته باشید و دست را به صورت ۹ و ۱۵ دقیقه به فرمان بگیرید. عدم رعایت این مساله می‌تواند سبب ایجاد جراحت برای سرنشین شود.
اگر خودروها شما دچار تصادف شد، از نصب قطعات و اجزای استوک برای سیستم ایربگ به شدت پرهیز کنید. زیرا اطمینانی به عملکرد این اجزا نبوده و در صورت بروز حادثه نیز می‌تواند بلای جان سرنشینان شود.
فراموش نکنید که وجود هر نوع سیستم ایمنی در خودرو بازدارنده تصادف و عدم ایجاد جراحت برای سرنشینان نبوده و نیست، بنابراین در زمان رانندگی به قوانین راهنمایی و رانندگی دقت کافی باید داشت.

کد خبر: ۸۲٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha