۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
طرح جهش تولید مسکن، زمین های بلااستفاده دولتی را تبدیل به مسکن می کند
عضو کمیسیون عمران مجلس:

طرح جهش تولید مسکن، زمین های بلااستفاده دولتی را تبدیل به مسکن می کند

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: استفاده از اراضی دولتی برای ساخت مسکن موجب می‌شود، زمین های محدوده شهری آزاد شده و در اختیار وزارت راه قرار بگیرند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اقبال شاکری، در رابطه با تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن در مجلس شورای اسلامی و تاثیر آن بر بازار آینده ملک، گفت: این طرح با همت نمایندگان جهت ساماندهی بازار مسکن و تعادل در عرضه و تقاضا تصویب شده و دولت در آن مکلف به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال شده است. از طرفی در این قانون از زمین های در اختیار دولت نیز به منظور ساخت واحدهای مسکونی استفاده خواهد شد. البته این موضوع تنها در قانون بودجه سال آتی و حتی در قوانین گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته است.

عضو کمیسیون عمران در مجلس در ادامه اضافه کرد: با توجه به طرح جهش تولید و تامین مسکن، دستگاهای اجرایی باید زمین‌های تحت اختیارشان را در سامانه وزارت دارایی ثبت کنند چرا که تمامی اراضی به عنوان دارایی دولت به امانت در اختیار دستگاه‌ها، قرار گرفته است. اما در حال حاضر به نحوی برداشت شده که گویی زمین‌ها برای خود دستگاه‌ها بوده و به دولت تحویل نمی‌دهند. این زمین ها هر کدام با هدف خاصی مانند ایجاد اماکن ورزشی، فرهنگی، آموزشی و... و. به دستگاه‌ها داده شده اما در حال حاضر بلااستفاده مانده و رها شده اند.

وی خاطرنشان کرد: طبق این طرح دستگاه‌ها اجرایی باید برای زمین‌های تحت اختیار خود سند تک برگ دریافت کنند که با این کار، خود به خود در سامانه نیز ثبت شده و دارایی دستگاه‌ها و دولت از حیث زمین کاملا مشخص و شفاف می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خاطرنشان کرد: زمین‌هایی را که وزارت راه و شهرسازی تشخیص می‌دهد که برای ساخت واحدهای مسکونی مورد نیاز است باید به دستگاه‌ مربوطه اعلام کرده و دستگاه مذکور نیز طی مدت مشخصی زمین را در اختیار وزارت راه قرار دهد. در غیر این صورت سازمان ثبت املاک باید ظرف دو ماه آن را به با هدف ساخت مسکن به نام وزارت راه و شهرسازی کند.

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده از اراضی دولتی برای ساخت مسکن موجب می‌شود، زمین های اطراف و محدوده شهرها آزاد شده و برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه قرار بگیرند، در این صورت واحدهای ساخته شده از حیث زیرساخت آب و برق، راه‌های مواصلاتی و حمل و نقل عمومی با مشکلی مواجه نخواهند شد و اتفاقی که برای برخی از شهرک ها به دلیل دوری از دسترسی ‌های شهرها رخ داده و هزینه سنگینی برای تامین زیرساخت‌های ایجاد کرده، روی نمی‌دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن تکمیل کننده مسکن مهری بوده که مزایای بسیار زیادی برای مردم به همراه داشته است، ادامه داد: مردم در برخی از مناطق مسکن مهر با مشکلاتی نظیر کمبود دسترسی به مرکز شهرها مواجه بودند و همین موضوع موجب کاهش استقبال شده بود اما خوشبختانه در طرح جهش تولید تمامی آن موارد مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده ضعف‌های گذشته اصلاح شود و از تمامی امکانات موجود به نحو احسنت استفاده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت مسکن، ساخت خانه برای مردم را باید به عنوان یک تعهد ملی در نظر بگیرد  اضافه کرد: وزارت راه باید شبانه روز برای خانه دار کردن افراد فاقد مسکن تلاش کند. این یک وظیفه اخلاقی، ملی و انقلابی است و باید شهروندان احساس کنند که در این نظام و انقلاب سرپناهی خواهند داشت.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: وزارت راه نباید بنشید تا طرحی، قانونی و یا بودجه کلانی برای ساخت مسکن در اختیارش قرار دهند تا اقدام به کار کند بلکه باید به عنوان متولی این امر خودش را در برابر خواست مردم  مسئول بداند.

عضو کمیسیون عمران افزود: در آینده نزدیک ۱۰.۵ میلیون نفر فاقد مسکن خواهیم داشت از این رو باید تمام تلاشمان را در دولت آینده برای خانه دار کردن این افراد به کار بگیریم بر همین اساس هم حتی  پیشنهاد تفکیک وزارت خانه راه از شهرسازی را اعلام کردیم تا تامین مسکن مردم جایگاه اصلی را در جمهوری اسلامی پیدا کند.

کد خبر: ۸۲٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha