۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
آب شُرب پر مصرف ها قطع می شود! | خبری از اصلاح الگوی مصرف نیست
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با بازار:

آب شُرب پر مصرف ها قطع می شود! | خبری از اصلاح الگوی مصرف نیست

بختیاری، مدیر عامل آب و فاضلاب تهران می‌گوید که اگر وضعیت منابع آبی در تهران قرمز شود، شورای تامین آب به مساله ورود کرده و اجازه قطع آب مشترکان پر مصرفی که به اخطارها توجه نمی‌کنند را خواهیم گرفت.

بازار؛ گروه انرژی: بحران آب، تمدن ایران زمین را تهدید می‌کند. رضا اردکانیان وزیر نیرو مدعی است که حدود ۱۰۰ شهر ایران با تنش آبی دست و پنجه نرم می کنند.

در این میان امسال وضع آب، وضع ویژه‌ای است و بنا به اعلام وزارت نیرو میزان بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد کمتر شده است. با این وجود آمارها از رشد ۱۲ درصدی مصرف آب در مقایسه با سال قبل از کرونا خبر می‌دهد. برداشت های بی‌رویه و خارج از ظرفیت از طبیعت کار را به جایی رسانده‌اند که همسایگان ایران از صادرات آب به ایران سخن می گویند. با این وجود هیچ برنامه ای برای مدیریت مصرف در کشور و تنیبه مشترکان  بد مصرف وجود ندارد.

آنگونه که مدیرعامل شرکت آبفای تهران به بازار می گوید: «برخی از مشترکان تهرانی دو برابر متوسط استاندارد جهانی یعنی ۳۰۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می کند.» مشترکانی که عموما در مناطق شمال تهران زندگی می کنند و بی هیچ دغدغه ای استخرخانه هایشان را از آب شرب پر می کنند. اما وضعیت بد بارندگی در امسال موجب شده که مدیرعامل آبفای تهران بگوید اگر شرایط ذخایر آبی تهران قرمز شود، آب مشترکان پر مصرفی که به اخطارها بی توجه هستند، را قطع می کند.

اگر وضعیت منابع آبی در تهران قرمز شود، شورای تامین آب به مساله ورود کرده و اجازه قطع آب مشترکان پر مصرفی که به اخطارها توجه نمی‌کنند را خواهیم گرفت

جریمه مشترکان پرمصرف با مصوبه مجلس
در تمام سال های گذشته نه خبری از قطعی آب برای مشترکان پر مصرف بوده و نه حتی جریمه های مالی. محمدرضا بختیاری می‌گوید که جریمه مشترکان پر مصرف نیازمند مصوبه مجلس است  و وزارت نیرو نمی تواند خود به صورت مستقل دراین باره تصمیم بگیرد. فقط پارسال به وزارت نیرو اجازه داده شده که آب بهای پرداختی مشترکانی که بیش از حد مجاز آب مصرف می کنند، ۱۶ درصد افزایش پیدا کند. اما شرایط امسال خیلی نگران کننده تر از پارسال است.

نه خبری از بارش های بهاری است و نه حتی ذخایر برفی.  مدیرعامل آبفای تهران می‌گوید که امسال مجلس هیچ اجازه ای درباره قطع یا جریمه مشترکان پر مصرف به ما نداده است.  اما اگر وضعیت منابع آبی در تهران قرمز شود، شورای تامین آب به مساله ورود کرده و اجازه قطع آب مشترکان پر مصرفی که به اخطارها توجه نمی‌کنند را خواهیم گرفت.  البته تا حالا به این مرحله نرسیده ایم. ضمن اینکه به خاطر شرایط کرونایی تمام تلاش ما این است که به سمت قطعی آب نرویم.

  بر اساس پیش بینی‌های  صورت گرفته تنها  ۲ الی ۳درصد از یک میلیون و ۱۰۰ مشترک تهرانی مشمول طرح آب امید خواهند بود

قبض  تقریبا هیچ برای مشترکان بد مصرف
بر اساس مصوبه مجلس از ابتدای اردیبهشت تعرفه مشترکان آب تنها ۷ درصد و مشترکان پر مصرف تنها ۱۶ درصد افزوده خواهد شد. جالب است که بدانید براساس مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی، شورای اقتصاد و وزارت نیرو، برای هر پله آب‌بهای مشخصی تعیین شده که طبق آن مصرف آب مشترکان محاسبه می‌شود. به عنوان مثال اگر شهروندی تا ۱۸ مترمکعب مصرف داشته باشد، آب‌بهای آن یک تعرفه دارد و اگر از ۱۸ تا ۲۵ مترمکعب مصرف داشته باشد، آب‌بهای وی با تعرفه‌ دیگری محاسبه می‌شود.

با این وجود آب بهایی که مشترکان پرداخت می کنند در مقایسه با سایر هزینه بسیار پایین است. مدیرعامل آبفای تهران پیشتر گفته بود که  بیشترین قبض آبی که در تهران صادر شده ۱۵۰ هزار تومان بوده که مربوط به مشترکی است که در خانه خود استخر داشت. برای درک ناچیز بودن این عدد باید بگوییم که آب بهای دریافتی از مشترکان بد مصرف بابت پر کردن آب استخر  منازلشان معادل خرید ۵ کیلو موز یا یک کیلو گوشت گوسفندی است.

بیشترین قبض آبی که در تهران صادر شده ۱۵۰ هزار تومان بوده که مربوط به مشترکی است که در خانه خود استخر داشت. برای درک ناچیز بودن این عدد باید بگوییم که آب بهای دریافتی از مشترکان بد مصرف بابت پر کردن آب استخر معادل خرید ۵ کیلو موز یا یک کیلو گوشت گوسفندی است

۲ درصد تهرانی‌ها آب مجانی دریافت می‌کنند
اما در حالی وزارت نیرو هیچ برنامه ای برای تنبیه مشترکان پر مصرف ندارد که از دی امسال طرح آب مجانی در کشور اجرایی شده است. طرحی که با انتفادهای فراوانی همراه بوده، در تهران خیلی با استقبال مواجه نشده است.

بختیاری می گوید که میزان مشترکان کم مصرف در تهران در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار پایین تر است.  

به گفته او، بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تنها  ۲ الی ۳ درصد از یک میلیون و ۱۰۰ مشترک تهرانی مشمول طرح آب امید خواهند بود. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که تنها حدود ۲۲ هزار مشترک تهرانی یک سوم حد نرمال آب مصرف می‌کنند و از پرداخت آب بها معاف خواهند بود.

مسئولان وزارت نیرو مدعی اند که ۶۰ درصد مردم در تهران زیر خط نرمال، ۲۰ درصد در حد نرمال و کمی بیشتر و ۱۵ تا ۲۰ درصد در دسته پرمصرف‌ها و ۵ درصد در دسته بسیار پرمصرف قرار دارند. در حالی این ۵ درصد بخش زیادی از منابع آبی استان را مصرف می کنند اما  دولت هیچ برنامه ای برای مدیریت مصرف یا جریمه  این  مشترکانی ندارند. به نظر می رسد که اهمیت  شوهای تبلیغاتی قبل از انتخابات بیش از بحران آبی و برنامه ریزی برای مدیریت مصرف آب است.

کد خبر: ۸۲٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha