۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
افزایش ۱۲ درصدی مصرف آب نسبت به قبل از کرونا| ذخایر برفی به یک سوم رسید
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با «بازار»:

افزایش ۱۲ درصدی مصرف آب نسبت به قبل از کرونا| ذخایر برفی به یک سوم رسید

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران می‌گوید که میزان مصرف آب در مقایسه با سال قبل از کرونا ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر شده است. این افزایش مصرف درحالی است که بارندگی‌ها ۳۵ درصد کمتر شده و ذخایر برفی استان به یک سوم رسیده است.

بازار؛ گروه انرژی: بحران آب بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرده است. محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می‌گوید بارندگی‌ها از وضعیت نرمال پایین تر و ذخیره برف حدود یک سوم سال‌های گذشته‌های است. با وجود کاهش سطح بارندگی‌ها اما مصرف همچنان افزایشی است و پیش بینی‌ها از افزایش یک درجه ای هوا نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.

آنگونه که این مقام مسئول در شرکت آب و فاضلاب تهران می‌گوید: میزان مصرف پایتخت نشین‌ها نسبت به سال قبل از کرونا ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر شده است. در حالی طبق گفته‌های بختیاری هر تهران به طور متوسط در شبانه روز ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌کند که متوسط استاندارد مصرف در بسیاری از کشورها با ذخایر آبی معمولی و حتی مطلوب تنها ۱۵۰ لیتر است.

متن کامل گفتگوی بازار با «محمدرضا بختیاری» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران را در ادامه می‌خوانید.

میزان بارندگی در تهران حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و ذخایر برفی استان به حدود یک سوم پارسال رسیده است. جالب است که بدانید ذخایر برف در ارتفاع سد لار پارسال حدود ۶ متر بوده اما امسال ذخایرمان تنها یک متر است

* شرایط بارندگی امسال به هیچ وجه مناسب نبوده است. این مساله تا چه اندازه نگران کننده است؟
میزان بارندگی در تهران حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و ذخایر برفی استان به حدود یک سوم پارسال رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که هم اکنون تهرانی‌ها حدود ۳ میلیون ۲۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنند که نسبت به پارسال حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش یافته است. البته میزان مصرف در سال قبل از کرونا ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب بوده است. به عبارت دیگر میزان مصرف پایتخت نشین‌ها در دوران کرونا حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر شده است.

* کاهش سطح ذخایر برفی تا چه اندازه برای پایتخت نشین‌ها خطر ناک است؟
برخلاف استان‌های جنوبی کشور، رژیم رودخانه‌های تهران برفی است و بیشتر تامین آب آنها از آب شدن ذخایر برف صورت می‌گیرد. به همین دلیل این مساله برای استان تهران بسیار خطرناک است. برای درک بهتر از وضعیت بحرانی در این حوزه جالب است که بدانید ذخایر برف در ارتفاع سد لار پارسال حدود ۶ متر بوده اما امسال ذخایرمان تنها یک متر است.

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته متوسط دمای تهران در مقایسه با پارسال یک درجه گرم تر خواهد بود. احتمال می رود که مصرف مردم امسال با شیب تندتری بیشتر شود. به همین دلیل در رها سازی آب با وسواس بیشتری عمل کردیم و از آبان پارسال برنامه ریزی برای حفظ ذخایر سدها را آغاز کردیم 

* البته با توجه به افزایش شدید دما این احتمال وجود دارد که مصرف با شیب تندتری در ماه‌های آینده افزایش یابد؟
گرمای هوا امسال زودتر از موعد آغاز شده است. همچنین بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته متوسط دمای تهران در مقایسه با پارسال یک درجه گرم تر خواهد بود. به همین دلیل پیش بینی می‌شود که میزان مصرف در مقایسه با پیک پارسال بیشتر شود. با این وجود تمام تلاش خود را برای تامین آب مردم در این روزها خواهیم کرد.

* با توجه به کاهش شدید بارندگی در پاییز و زمستان ۹۹ و احتمال ادامه این روند در بهار، قادر به تامین آب پایتخت در تابستان امسال خواهیم بود؟
طبق پیش بینی‌هایی که صورت گرفته بود، می‌دانستیم که سال خشکی را در پیش رو داریم. به همین دلیل از آبان و آذر پارسال برنامه ریزی برای حفظ شرایط ذخایر سدهای خود را آغاز کردیم و در رها سازی آب سدها خیلی با وسواس عمل می‌کردیم. به همین دلیل با وجود کاهش ۳۵ درصدی بارندگی‌ها موجودی سدهای ما در مقایسه با پارسال تنها ۷۰ میلیون مترمکعب کمتر بوده و حدود ۷۶۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است. البته اگر مردم ۱۰ درصد صرفه جویی به راحتی از تابستان عبور خواهیم کرد.

* ممکن است که مجبور به جیره بندی آب بشوید؟
با بهره برداری از تصفیه خانه فیروز بهرام جیره بندی آب در تهران نخواهیم داشت.

کد خبر: ۸۲٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha