۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
شکاف درآمدی؛ گسل اقتصاد آمریکا | چین توان غلبه بر مشکلات اقتصادی را دارد
نشنال اینترست بررسی کرد

شکاف درآمدی؛ گسل اقتصاد آمریکا | چین توان غلبه بر مشکلات اقتصادی را دارد

بودجه ای که رئیس جمهور «جو بایدن» به اقتصاد تزریق می کند احتمالاً باعث رشد تا سال ۲۰۲۴ خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «جیکوب هیلبرون» با عنوان «هزینه های عظیم بایدن باعث پیشرفت اقتصاد ایالات متحده آمریکا خواهد شد» منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«جیمی دایمن»، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی؛ مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره جی‌پی مورگان چیس در نامه ای شصت و شش صفحه ای به سهامداران پیش بینی کرد که اقتصاد آمریکا تا سال ۲۰۲۳ رونق خواهد گرفت.

وی در این نامه نوشت: به نظر من با پس انداز اضافی، پس انداز محرک جدید، هزینه های هنگفت کسری، لایحه جدید بالقوه زیرساخت، واکسن موفق و رونق در اواخر بیماری همه گیر کووید ۱۹، اقتصاد ایالات متحده آمریکا رونق خواهد گرفت. این رونق می تواند تا سال ۲۰۲۳ به راحتی ایجاد شود، زیرا اقتصاد به طور کلی می تواند تا سال ۲۰۲۳ گسترش یابد.

 واقعیت این است مبلغی که رئیس جمهور «جو بایدن» به اقتصاد واریز می کند احتمالاً باعث رشد تا سال ۲۰۲۴ خواهد شد.

بایدن قبلاً قانون CARES را امضا کرده است، بسته اقتصادی نجات از بیماری همه گیر به ارزش ۲.۲ تریلیون دلار. در نتیجه آن نرخ بیکاری که در آوریل به ۱۴.۸ درصد رسیده بود اکنون به ۶.۷ درصد کاهش یافته است. این بسته محرک در زمینه سازی برای بهبودی ضروری بود. حالا بایدن با تصویب یک لایحه زیرساختی که به تریلیون ها می رسد، به دنبال تکرار آن شاهکار است.

نمایندگان مجلس سنا قبلاً در مورد قانونی بودن استفاده از روند آشتی برای تصویب لایحه زیرساخت ها که به بایدن اجازه می دهد تا از GOP اجتناب کند، مخالف بودند. این امر بیشتر عهد بایدن را برای فشار به دو حزب در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ نقض می کند، اما محاسبه سیاسی دموکرات ها احتمالاً درست است. تصویب لایحه زیرساخت ها تأثیرات مفیدی در بخت انتخاباتی دموکرات ها خواهد داشت.

بخش مضحک آن این است که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق می توانست کاری را انجام دهد که بایدن در ابتدای ریاست جمهوری خود انجام می دهد. ترامپ با فشار بر طرح لایحه زیرساخت، فرصتی طلایی برای انشعاب حزب دموکرات داشت.

او ادعا کرد که قرار است یک لایحه زیرساخت را تصویب کند اما هرگز این اتفاق نیفتاده است. رئیس جمهور سازنده هرگز چیزی نساخت. در عوض او به دنبال کاهش گسترده مالیات بود؛ طرحی که بایدن در صدد لغو آن است.

اینکه آیا برنامه بایدن موفق خواهد شد یا نه یک سوال باز است. اگر به نظر دایمون روند رشد اقتصاد در چند سال آینده صعودی باشد، وی هشدار می دهد که آمریکا قطعا با تهدید جدیدی برای برتری خود مواجه است. به گفته دایمون، رهبران چین معتقدند که آمریکا رو به زوال است.

آنها این را باور دارند نه تنها به این دلیل که اندازه بزرگ کشورشان آنها را به بزرگترین اقتصاد کره زمین تا سال ۲۰۳۰ تبدیل خواهد کرد بلکه به این دلیل که آنها معتقدند با تفکر طولانی مدت و رهبری صالح و سازگار؛ آنها از بسیاری جهات از آمریکا پیشی گرفته اند.

چینی ها آمریکایی را می بینند که در زمینه فناوری، زیرساخت ها و آموزش - یک کشور درهم شکسته و فلج شده از سیاست، همچنین نابرابری نژادی و درآمد - و کشوری که قادر به هماهنگی سیاست های دولت (مالی ، پولی، صنعتی ، نظارتی) به هر روش منسجمی برای دستیابی به اهداف ملی نیست. متأسفانه تفکر چینی ها در مورد امریکا تا حدودی درست است.

البته چین هنوز هم با مشکلات داخلی خودش روبرو است. سوابق آمریکا نشان می دهد که این کشور می تواند از پس مشکلات خود، از جمله عدم موفقیت سیستم بهداشت و درمان، بوروکراسی ناکارآمد دولت، درگیری های نظامی و نژادی بیش از حد بهبود یابد.

دایمون به نابرابری درآمد به عنوان اساسی ترین خطای گسل در آمریکا اشاره می کند. اگر اقتصاد در حال رشد بتواند آن را کاهش دهد، آمریکا به سادگی بهبود نخواهد یافت اما بسیاری از جلوه های از دست رفته جهانی خود را بازیابی خواهد کرد.

کد خبر: ۸۲٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha