۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
چین چگونه با فقر مبارزه کرد؟ | مسیر ۶ مرحله‌ای با اتکا بر نقش مردم
گلوبال تایمز بررسی کرد

چین چگونه با فقر مبارزه کرد؟ | مسیر ۶ مرحله‌ای با اتکا بر نقش مردم

از بین بردن برچسب فقر شدید پایان کار نیست، بلکه آغاز یک زندگی و سفر جدید است.

بازار؛ گروه بین الملل: دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی چین روز سه شنبه مقاله ای با عنوان «کاهش فقر: تجربه و مشارکت چین» را منتشر کرد. در این مقاله جزئیات چگونگی مبارزه مردم چین با فقر در طول قرن گذشته تحت رهبری حزب کمونیست چین (CPC) و چگونگی پیروزی در جنگ طاقت فرسا بیان شد.

از هجدهمین کنگره ملی CPC در سال ۲۰۱۲، با راهنمایی و نظارت دبیرکل کمیته مرکزی CPC «شی جین پینگ»، ماموریت دوره جدید خود در زمینه کاهش فقر را در مدت هشت سال به پایان رساند. این تلاش نه تنها رویاهای مردم چین را محقق ساخت، بلکه سهم بزرگی در کاهش فقر جهانی و توسعه انسانی داشت.

این مقاله ثبت بسیار فشرده این رویداد مهم را نشان می دهد و روند دشوار، تجربه ارزشمند و موفقیت بزرگ کاهش فقر چین را به جهانیان نشان می دهد. این مقاله داستان کار ۱۰۰ ساله را شرح می دهد، دلیل موفقیت چین را توضیح می دهد و نظریه کاهش فقر چین را به طور سیستماتیک خلاصه می کند.

 اولین جمله مقدمه مقاله این است: فقر یک گرفتاری مزمن در جامعه بشری و یک چالش مشترک بوده که کل جهان با آن روبرو است. بنابراین، جنگ چین علیه فقر از همان ابتدا پیامدهای عمده جهانی داشته است. تجربه و نظریه ای که چین طی این روند کشف کرده است نه تنها متعلق به چین بلکه جهان است. ذهن بشریت را در مورد چگونگی مقابله با فقر باز می کند و مسیر جدیدی را برای وظیفه ضد فقر بشریت فراهم می کند.

مسیر فقرزدایی چین از شش قسمت تشکیل شده است. تمرکز مسیر بر مردم بود، فقرزدایی در مکانی برجسته در حاکمیت ملی قرار داشت، فقر با توسعه از بین رفت، روند بر اساس واقعیت پیش رفت، به مردم فقیر اجازه داده شد که نقش اصلی را داشته باشند و نقاط قوت را بیابند.

باید گفت مسیر فقر زدایی چین؛ مسیری موفقیت آمیز بوده که مردم چین از طریق کار طولانی مدت آن را کشف کرده اند. آنچه به ویژه چشمگیر بوده این است که بیش از ۱۸۰۰ عضو و مقام حزب در اثر فقرزدایی جان خود را از دست داده اند. آنها به تعهد خود  که می توانند همه چیز را فدای مردم کنند؛ عمل کردند. رهبری CPC بدون شک عامل اصلی پیروزی در این جنگ علیه فقر است.

برخلاف انگیزه های پیچیده چین، برخی از کشورهای غربی درگیر دور جدیدی از کارزارهای تهمت و انگ زدن به حقوق بشر چین هستند. پیروزی جامع چین در کاهش فقر در بیشترین مقیاس با بیشترین تلاش برای بهره مندی از بیشترین تعداد مردم در تاریخ، قاطع ترین ضد حمله به این تهمت هاست. آیا کشور دیگری از نظر تضمین حقوق بشر پیشرفت بیشتری داشته است؟

 پیروزی چین در کاهش فقر، موفقیت فلسفه سیاسی بوده که چین به آن پایبند بوده و بر پیشرفت کلی جامعه و معیشت مردم متمرکز است.

چین برای تضمین حقوق بشر هزینه بیهوده ای پرداخت نمی کند. تلاش های آن در واقع بنیادی محکم برای دستیابی به سطح بالاتری از حقوق بشر در مردم ایجاد کرده است. این مقاله بار دیگر ثابت کرده است که شعارهای حقوق بشری صرف نظر از واقعیت های توسعه، شرایط ملی و نیازهای اساسی مردم غیرقابل اعتماد هستند.

توسعه حقوق بشر باید از جستجوی حقیقت آغاز شود. سیاست ایالات متحده آمریکا بیشتر از حرکات واقعی درگیر کلمات پوچ است. واشنگتن از کلمات زیبا استفاده می کند اما مشکلی را حل نمی کند. رژیم ایالات متحده آمریکا اساساً در خدمت اقلیتی از مردم است.

از بین بردن برچسب فقر شدید پایان کار نیست، بلکه آغاز یک زندگی و سفر جدید است. همه مردم چین، چه کسانی که به رفع فقر کمک کرده اند و چه کسانی که نیاز به کمک دارند، بخشی از این سفر خارق العاده در تاریخ بوده اند. چین هنوز بزرگترین کشور در حال توسعه در جهان است، در حالی که مأموریت های سختی را به دوش می کشد وظایف سختی را متحمل می شود.

با این حال مردم چین از اعتماد به نفس و توانایی بالایی در ایجاد زندگی بهتر برخوردار هستند. آینده این کشور باید پر از امید باشد.

کد خبر: ۸۲٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha